• 0

verblijfkosten bedrijfsmatig fiscaal aftrekbaar?

Stel: ik heb een fulltime freelance opdracht van 8 maanden, 150 km (heen en terug) afstand van mijn woonplaats en besluit voor een periode van 8 maanden een aantal dagen per week (4 dagen) in een hotel/bed & breakfast te gaan overnachten in de buurt van deze opdrachtgever.

 

Bijv. een maand van 4 werkweken, 4 overnachtingen per week a € 50 per nacht = dus € 800 verblijfskosten excl eten/drinken per maand.

 

Zijn deze verblijfskosten voor mij als ZZP'er (met VAR WUO) dan 100% aftrekbaar van mijn winst? Of is er een bepaald maximum gesteld?

 

Hoor het graag en alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor de lezing is het denk ik wel terecht dat het eten als zakelijk gezien wordt, maar bij die broodjes onderweg heb ik wel zo mijn twijfels.

 

Uitgangspunt blijft namelijk dat als deze kosten vanuit een overwegend zakelijk belang zijn gedaan dat ze dan aftrekbaar zijn, op de 26,5% (of € 4.500 forfait) na.

Dat is inderdaad het criterium. De grens is een beetje vaag en wellicht ben ik net even te braaf. Mijn indruk is echter wel dat er genoeg ondernemers zijn die het allemaal te vrij nemen.

Link naar reactie
  • 0

De grens is een beetje vaag en wellicht ben ik net even te braaf. Mijn indruk is echter wel dat er genoeg ondernemers zijn die het allemaal te vrij nemen.

Zo ken ik inderdaad een ondernemer die vaag dacht dat gemiddeld één keer per week "zakelijk" uit eten gaan wel door de beugel kon. De inspecteur dacht daar later toch anders over: er stonden te vaak kindermenu's op de rekening.

 

Vooral de kantinekosten van interimmers en freelancers bij grote opdrachtgevers lopen soms de spuigaten uit

Kantines met Michelinsterren. ;D

 

Maar je maakt inderdaad soms rare dingen mee, zoals een 5-koppig adviesbureau met 4 consultants plus 1 chef-kok. Twijfelachtig.

 

Link naar reactie
  • 0

op basis van "ais ik van iemand een kamer huur" is onmogelijk te bepalen of er btw op zit.

 

het kan van een particulier zijn, het kan om een bed en breakfast gaan die per nacht verhuurd of om kamerverhuur per maand.. kortom je zult specifieker moeten zijn als je wilt weten of daar wel of geen btw op zit..

 

Ik bedoelde kamer huur van een particulier per maand (denk aan een studentenkamer via kamernet). Het enige papierwerk dat ik daarvan zag toen ik ooit op kamers woonde was het huurcontract. Ik heb nooit een factuur gezien en ik heb eigenlijk geen idee of ik de huur ex of inclusief BTW betaald heb al die jaren.

 

Dit was hoe ik mijn vraag eerder formuleerde:

Verder een andere vraag: stel dat ik een kamer zou huren van iemand. Ongetwijfeld krijg ik daar geen factuur van (tenzij ik daar uitdrukkelijk om vraag en uitleg hoe die factuur eruit moet zien). Hoe werkt dit in de praktijk? Moet er BTW over een kamerhuur gerekend worden?

 

 

 

Voor wat betreft wel of niet aftrekken van eten op/bij locatie van de klant snap ik het nu helemaal niet meer :P Ik bedoel dan het opvoeren van kosten voor eten, wanneer je tijdelijk voor de klant in de buurt van de klant woont (omdat je "thuis" te ver weg ligt om af en aan te reizen). Mag dit nou wel of niet (73,x% als kosten en BTW niet aftrekken)? Of alleen middag eten op locatie? Of ook ontbijt en avondeten, omdat je immers niet thuis kunt eten en je op locatie bent om zakelijke redenen?

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft wel of niet aftrekken van eten op/bij locatie van de klant snap ik het nu helemaal niet meer (...)

 

De belastingdienst zal meestal vinden dat jouw eten een privéaangelegenheid is.

Of jij nou op locatie werkt of niet: eten doen wij allemaal.

 

Als er echt sprake is van een zakelijke reis, representatie of dergelijke, dan zulle zij het OK vinden dat je dit voor 73,5% als kosten meeneemt.

 

[verandering: titel]

Link naar reactie
  • 0

http://online4mkb.nl/aftrek-van-reis-en-verblijfkosten/

 

Staat het allemaal ook BTW !

 

Succes!

 

Ik heb die website eerder gezien. Er wordt daar echter niet specifiek in gegaan de vragen die ik in mijn laatste post stelde:

 

1. Hoe werkt facturatie van kamerhuur (alsin kamerhuur via bijvoorbeeld kamernet van particulier): moet een particuliere verhuurder volgens de wet een factuur opmaken van de maandelijkse huur? Klinkt logisch, maar ik heb nog nooit een kamerhuur factuur gezien in de praktijk. Welke kosten daarvan zijn inclusief en welke exclusief BTW (denk aan kosten huur, onderhoudskosten, service kosten, contract opstel kosten, administratie kosten en welke kosten verhuurders allemaal nog meer verzinnen)?

 

Wat me nu duidelijk is, is dat de kosten voor de huur van een kamer/huis/studio/hotel op een locatie in de buurt van de klant als zakelijke kosten opgegeven mogen worden ter voorkoming dubbele woonlasten tot een periode van 24 maanden. Hopelijk klopt dit in elk geval in de basis.

 

Maar betekend dit dan dat in de praktijk dat (bijna) alle kamer/studio/appartementen huur van particulieren zakelijk onmogelijk is, omdat er in de praktijk moeilijk of niet een factuur te krijgen is van alle kosten t.b.v. de administratie?

 

2. Voor wat betreft wel of niet aftrekken van eten op/bij locatie van de klant snap ik het nog steeds niet: ik bedoel dan het opvoeren van kosten voor eten, wanneer je tijdelijk voor het kunnen uitvoeren van een opdracht in de buurt van de klant woont (omdat je "thuis" te ver weg ligt om af en aan te reizen). Mag dit nou wel of niet (73,x% als kosten en BTW niet aftrekken)? Of alleen middag eten op locatie? Of ook ontbijt en avondeten, omdat je immers niet thuis kunt eten en je op locatie bent om zakelijke redenen?

 

De website maakt het er voor mij niet duidelijk op, want:

Toon het zakelijke karakter aan! Het zakelijke karakter van eten/drinken mag verondersteld worden bij een dienstreis of overwerk.

 

Ok. En mag dat zakelijke karakter dan ook verondersteld worden bij een (tijdelijke) vestiging op locatie in de buurt van de klant voor het uitvoeren van werkzaamheden die plaatsvinden op een woon-werk afstand die te ver is van je "thuis"? Is dat een "dienstreis"? Wat is de fiscaal relevante definitie van "dienstreis"? Waar kan ik die vinden? Is een tijdelijke vestiging (enkele maanden) op locatie van de klant ook een "dienstreis" of geldt die definitie fiscaal gezien alleen voor kortere periodes of andere criteria?

 

Spelregels voor de omzetbelasting

De btw op de kosten voor maaltijden in de horeca zijn bijvoorbeeld niet aftrekbaar. In een hotel moet je daarom vragen de rekening te splitsen in overnachting en eten/drinken. De btw is overigens volledig aftrekbaar als je de maaltijd haalt bij bijvoorbeeld de Chinees of laat bezorgen door een pizzeria.

 

Ok, leuk en duidelijk. Maar dezelfde vraag als hierboven blijft staan. Is een tijdelijke vestiging op woon-werk afstand van de klant en het eten dat daarbij hoort "zakelijk"? Hier wordt niet op ingegaan door die website...

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Voor wat betreft wel of niet aftrekken van eten op/bij locatie van de klant snap ik het nu helemaal niet meer (...)

 

De belastingdienst zal meestal vinden dat jouw eten een privéaangelegenheid is.

Of jij nou op locatie werkt of niet: eten doen wij allemaal.

 

Als er echt sprake is van een zakelijke reis, representatie of dergelijke, dan zulle zij het OK vinden dat je dit voor 73,5% als kosten meeneemt.

 

De logica in de redenatie lijkt me hier niet helemaal consequent? Eten doen we allemaal dus het is fiscaal gezien altijd prive. Ok, die logica kan ik volgen.

 

Maar dan: Als er echt sprake is van een zakelijke reis, representatie of dergelijke, dus eten is toch niet altijd privé?

 

Wat is dan "echt een zakelijke reis" fiscaal gezien? Wat is de exacte definitie en waar is die op gebaseerd? Ik snap het zelf niet, maar ik lees in dit topic ook tegenstrijdige stellingen van mensen die overkomen als specialisten.

 

Ik kan (voor mijzelf) best hard maken dat ik mijn verblijf van 4 maanden in de buurt van de klant om daar werkzaamheden uit te kunnen voeren als 100% zakelijke reis zie. De enige reden dat ik me daar tijdelijk vestig (en privé mijn huidige "ver weg van de klant" woonplaats aanhoudt) is namelijk zakelijk: privé wil ik blijven wonen waar ik woon en zakelijk wil/moet ik in de buurt van de klant zitten.

 

Waarom zou de inspecteur hier wel/niet in mee gaan?

 

Waarom zou ik hotelkosten (of andere soorten verblijfskosten) in de buurt van de klant wel zakelijk en fiscaal als kosten mogen boeken (ter voorkoming van dubbele woonlasten) maar eten niet?

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het zelf niet, maar ik lees in dit topic ook tegenstrijdige stellingen van mensen die overkomen als specialisten.

 

Ik heb inderdaad gemerkt dat het niet helemaal tot je doordringt hoe fiscale zaken werken (Voorbeeld: "Wat is de exacte definitie en waar is die op gebaseerd?"- die definitie is er uiteraard niet, het is allemaal afhankelijk van feiten en omstandigheden).

 

Maar waarom bel je de fiscus zelf niet? Als je meent dat je op HL geen goed antwoord krijgt.

Of schrijf een brief en vraag om hun standpunt inzake jouw situatie? Nog beter eigenlijk, dan heb je iets op schrift.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik snap het zelf niet, maar ik lees in dit topic ook tegenstrijdige stellingen van mensen die overkomen als specialisten.

 

Ik heb inderdaad gemerkt dat het niet helemaal tot je doordringt hoe fiscale zaken werken (Voorbeeld: "Wat is de exacte definitie en waar is die op gebaseerd?"- die definitie is er uiteraard niet, het is allemaal afhankelijk van feiten en omstandigheden).

 

Maar waarom bel je de fiscus zelf niet? Als je meent dat je op HL geen goed antwoord krijgt.

Of schrijf een brief en vraag om hun standpunt inzake jouw situatie? Nog beter eigenlijk, dan heb je iets op schrift.

 

Succes!

 

Dat ga ik dan inderdaad maar proberen. Ik zal hier op HL ook even wat info posten, want ik zie dat er meer mensen met deze onduidelijkheid lopen.

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 1

Ik kan (voor mijzelf) best hard maken dat ik mijn verblijf van 4 maanden in de buurt van de klant om daar werkzaamheden uit te kunnen voeren als 100% zakelijke reis zie.

 

Maar in hoeverre mag je het nog een reis noemen als je niet reist maar maanden op dezelfde standplaats zit?

Vraag me toch af of je dan niet eerder naar de aftrekregels voor "huisvesting buiten de woonplaats" moet kijken, dan naar die van reis- en verblijfskosten...

 

Link naar reactie
  • 3

Wat is dan "echt een zakelijke reis" fiscaal gezien? Wat is de exacte definitie en waar is die op gebaseerd? Ik snap het zelf niet, maar ik lees in dit topic ook tegenstrijdige stellingen van mensen die overkomen als specialisten.

Het is bij elkaar rapen en interpreteren van wet- en regelgeving plus wat jurisprudentie. Omdat de Belastingdienst een uitvoeringsinstantie is, mag ze niet zelf de regels verduidelijken en daardoor blijft er onduidelijkheid. Wat "redelijkerwijs niet thuis kunnen eten in verband met werk" (en dus zakelijk) is, is nergens vastgelegd in de wet. Het is een inschatting die ik maak, die de belastingdienst zal maken en die, bij een geschil, de rechter zal moeten maken. Mijn werk is doorgaans zo ver van huis dat ik dat heel goed kan onderbouwen, maar "ver" is natuurlijk een uiterst subjectief begrip.

 

Waarom zou ik hotelkosten (of andere soorten verblijfskosten) in de buurt van de klant wel zakelijk en fiscaal als kosten mogen boeken (ter voorkoming van dubbele woonlasten) maar eten niet?

Als ik als ondernemer vanwege het werk niet redelijkerwijs thuis kan eten gebruik ik de volgende vuistregels voor in Nederland gemaakte uitgaven. Let wel, ik ben geen fiscalist maar een ondernemer die probeert het juist en integer te doen. Ik heb ze voor de gelegenheid eens uitgetypt:

 

Overnachtingskosten voor werk: 2) kosten excl BTW voor 100% aftrekbaar, BTW 100% aftrekbaar

 

Ontbijten zonder zakelijk overleg (binnen horeca): 2) kosten incl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Ontbijten zonder zakelijk overleg (buiten horeca): 2) kosten excl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW 100% aftrekbaar

Ontbijten wegens zakelijk overleg (binnen horeca): 1) kosten incl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Ontbijten wegens zakelijk overleg (buiten horeca): 1) kosten excl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW 100% aftrekbaar

 

Lunchen zonder zakelijk overleg (binnen horeca): 3)* kosten niet aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Lunchen zonder zakelijk overleg (buiten horeca): 3)* kosten niet aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Lunchen wegens zakelijk overleg (binnen horeca): 1) kosten incl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Lunchen wegens zakelijk overleg (buiten horeca): 1) kosten excl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW 100% aftrekbaar

 

Dineren zonder zakelijk overleg (binnen horeca): 2) kosten incl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Dineren zonder zakelijk overleg (buiten horeca): 2) kosten excl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW 100% aftrekbaar

Dineren wegens zakelijk overleg (binnen horeca): 1) kosten incl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

Dineren wegens zakelijk overleg (buiten horeca): 1) kosten excl BTW voor 73,5% aftrekbaar, BTW 100% aftrekbaar

 

Overig eten & drinken tijdens werktijd (binnen of buiten horeca): 3) kosten niet aftrekbaar, BTW niet aftrekbaar

 

Toelichting:

1) valt onder representatiekosten

2) valt onder reis- en verblijfskosten

3) valt onder privékosten

 

* Over lunchkosten zonder zakelijk karakter kun je discussiëren. Mijn mening is dat ieder ander die lunchkosten, meestal in een bedrijfskantine, ook zou hebben gemaakt en ik zelf ook als ik wel dicht bij huis en/of in loondienst had gewerkt. Ik neem daarom het zekere voor het onzekere en betaal deze gewoon privé. Ik kan dat voor mijn gevoel anders niet verantwoorden. Als ik geen gebruik zou kunnen maken van bedrijfskantines bij opdrachtgevers en echt het gevoel zou hebben dat ik om zakelijke redenen op kosten wordt gejaagd, dan zou ik het heroverwegen en net als diner behandelen (zoals Joost eerder in dit draadje adviseert).

 

Op de bonnetjes noteer ik waar het onder valt en dat correspondeert ook met eventuele afspraken en werklocaties in mijn agenda, want in geval van controle moet je wel redelijkerwijs aan kunnen tonen welke situatie van toepassing was. (Een afhaalmaaltijd van de Chinees opeten op je hotelkamer zou je natuurlijk ook kunnen zien als binnen de horeca ;D)

 

Controle heb ik trouwens net gehad, maar zonder agenda en bonnetjes; de focus lag op de boekhouding. Kwam ik wel in een discussie over die BTW aftrek, want volgens de controlespecialiste waren "afhaalmaaltijden gewoon privégebruik" en daarom niet aftrekbaar als kosten noch voor de BTW. Daar was ik het niet mee eens. Later bleek de verwarring te komen omdat ze de term afhaalmaaltijden (die ze zelf hanteerde) automatisch associeerde met "thuis opeten". Buiten de horeca eten is echter niet hetzelfde als thuis... Toen was het in orde.

 

wat ik vreemd vind is dit: De btw op maaltijden in de horeca zijn niet aftrekbaar. maar De btw is wel aftrekbaar als je de maaltijd haalt bij bijvoorbeeld de Chinees of laat bezorgen door een pizzeria.

Het verschil in aftrekbaarheid van de btw klinkt onlogisch, maar zo zijn de regels nu eenmaal. BTW op bedrijfskosten is in principe aftrekbaar, tenzij. En die tenzij is er bij uitgaven in de horeca die ter plaatse wordt genuttigd. Overigens is het verschil netto niet heel groot; de BTW op horecabestedingen is 6% en in de meeste gevallen wel aftrekbaar als kosten van de inkomstenbelasting. Netto valt de schade dan mee. Je kunt er ook rekening mee houden in het aannemen van opdrachten en je tariefstelling.

 

Uit de Wet op de omzetbelasting 1968 art. 15 lid 5:

Geen aftrek vindt plaats van belasting welke in rekening is gebracht ter zake van het verstrekken van spijzen en dranken voor gebruik ter plaatse binnen het kader van het hotel-, café-, restaurant-, pension- en aanverwant bedrijf aan personen die daar slechts voor een korte periode verblijf houden.

In gevallen waar de BTW aftrekbaar is, moet je natuurlijk wel beschikken over een bonnetje waar de BTW expliciet op vermeld is. Dat kan in de horeca nogal eens lastig zijn, zeker in kleine restaurantjes. Bij een factuurbedrag tot € 100 (inclusief btw) zijn de regels voor de vereenvoudigde factuur van kracht, waardoor je bedrijfsnaam (of bij emz persoonsnaam) er niet op hoeft te staan. Daarboven dus wel.

 

Succes met je brief aan de fiscus.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Uitgaven in de horeca

 

Maakt u kosten voor eten en drinken voor uzelf, uw personeel of uw zakenrelaties? Dan kunt u de btw hierover niet aftrekken als:

•het eten en drinken wordt genuttigd in een horecagelegenheid

•een cateraar het eten en drinken verzorgt in een ruimte die speciaal daarvoor is ingericht (bijvoorbeeld een partytent of een afgehuurde ruimte)

 

Vindt het gebruik niet plaats in een horecagelegenheid? En wordt het eten en drinken niet verzorgd door een cateraar in een ruimte die speciaal daarvoor is ingericht? Kijk dan voor uitgaven voor uw personeel bij Eten en drinken voor uw personeel: aftrek voorbelasting en voor uitgaven voor uw zakelijke relaties bij Personeelsvoorzieningen, giften en relatiegeschenken.

 

Uitgaven voor uzelf zien wij als privéuitgaven. U kunt hierover dus geen btw aftrekken.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/bijzondere_situaties/uitgaven_in_de_horeca

 

Komt volgens mij niet helemaal overeen met checklist.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

 

...

 

Succes met je brief aan de fiscus.

 

Dit was een zeer zinvolle reactie! Ik ga deze opnemen in mijn administratie ter toelichting en gewoon hetzelfde hanteren.

 

Inmiddels is mijn brief naar de belastingdienst ook verzonden (als verzoek vooroverleg), maar ik betwijfel of die beantwoord zal worden. Het lijkt immers een beetje op inwinnen advies en dat is nou juist wat de belastingdienst niet wil/mag.

 

In het geval ik een zinvolle reactie terugkrijg zal ik die hier ook plaatsen.

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Uitgaven in de horeca

 

Maakt u kosten voor eten en drinken voor uzelf, uw personeel of uw zakenrelaties? Dan kunt u de btw hierover niet aftrekken als:

•het eten en drinken wordt genuttigd in een horecagelegenheid

•een cateraar het eten en drinken verzorgt in een ruimte die speciaal daarvoor is ingericht (bijvoorbeeld een partytent of een afgehuurde ruimte)

 

Vindt het gebruik niet plaats in een horecagelegenheid? En wordt het eten en drinken niet verzorgd door een cateraar in een ruimte die speciaal daarvoor is ingericht? Kijk dan voor uitgaven voor uw personeel bij Eten en drinken voor uw personeel: aftrek voorbelasting en voor uitgaven voor uw zakelijke relaties bij Personeelsvoorzieningen, giften en relatiegeschenken.

 

Uitgaven voor uzelf zien wij als privéuitgaven. U kunt hierover dus geen btw aftrekken.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/welke_btw_is_aftrekbaar/bijzondere_situaties/uitgaven_in_de_horeca

Komt volgens mij niet helemaal overeen met checklist.

 

 

Waarom denk je dat dat niet overeenkomt? Ik zie de tegenstrijdigheid niet helemaal.

 

Verder gaat die tekst vooral over personeel en gaat dit topic juist over een zelfstandige zonder personeel?

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij worden deze zaken ook door elkaar gehaald.

 

Verteer kan wel aftrekbaar zijn voor inkomstenbelasting maar er staat duidelijk dat voor de BTW het standpunt wordt ingenomen privé dus geen BTW aftrek voor verteer ondernemer zelf!

Voor Personeel wel mogelijk maar ik ga hier niet de kantineregeling bespreken.

Zoals je terecht opmerkt hier niet aan de orde.

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is mijn brief naar de belastingdienst ook verzonden (als verzoek vooroverleg), maar ik betwijfel of die beantwoord zal worden. Het lijkt immers een beetje op inwinnen advies en dat is nou juist wat de belastingdienst niet wil/mag.

Als je niet vraagt om een advies maar om een beslissing of een standpunt, krijg je daarop in de regel wel een goed onderbouwd antwoord ...

 

... soms zelfs inclusief een kopie van een pagina uit Elsevier Belastingalmanak met in geel gearceerd de relevante passages.

Link naar reactie
  • 3

Inmiddels heb ik reactie van de belastingdienst.

 

Mijn brief:

Via dit verzoek tot vooroverleg wil ik fiscale duidelijkheid proberen te krijgen over mijn toekomstige situatie.

 

Relevante feiten en omstandigheden:

1. Op dit moment woon ik in xxxxxxx (provincie Groningen). Dit is in 2016 tot het moment van schrijven mijn feitelijke leefomgeving. Mijn feitelijke leefomgeving voor het grootste deel van 2016 blijft mijn huidige adres in xxxxxxx.

2. Vanaf xxxx ga ik als zelfstandige (eenmanszaak) een opdracht uitvoeren voor een klant in xxxx. Deze opdracht zal naar verwachting zo’n 4 maanden duren. Deze opdracht dient voor het grootste deel door mij op locatie uitgevoerd te worden. De redenen voor het uitvoeren van de opdracht op locatie zijn:

a. Makkelijkere persoonlijke uitwisseling van kennis met werknemers van de klant; dit maakt het uitvoeren van het project efficiënter,

b. Gebruik van moeilijk verplaatsbare (dure) en schaarse geijkte meetapparatuur van de klant op locatie,

c. Het werken aan en ontwikkelen van apparatuur en programmatuur die de klant op locatie wil houden, uit angst voor uitlekken van bedrijfsgeheimen met betrekking tot deze apparatuur.

3. De reistijd van mijn huidige feitelijke leefomgeving tot de klant is zowel met de auto als met openbaar vervoer ongeveer 3 uur. Heen en weer reizen zou een totale dagelijkse reistijd van zo’n 6 uur inhouden. Deze reistijden zijn gebaseerd op schattingen van Google Maps en houden rekening met files.

4. Om bovenstaande redenen zou ik graag op locatie een tijdelijke verblijfsplaats willen regelen. Hiermee kan de wekelijkse reistijd teruggebracht worden tot een menselijk en werkbare hoeveelheid. Het zakelijke tijdelijke verblijf zou in mijn ogen dan plaatsvinden op alle elkaar opvolgende dagen + 1 dag voor de elkaar opvolgende dagen + 1 dag na de elkaar opvolgende dagen. De reden voor de extra dag voor de elkaar opvolgende werkdagen, is om tijdens de erna volgende werkdagen uitgerust werkzaamheden uit te kunnen voeren. De reden voor de extra dag na de elkaar opvolgende werkdagen, is om te vermijden dat er na een gewerkte dag uitgeput lang teruggereisd wordt naar (in mijn geval) xxxxxxx. Bijvoorbeeld: wanneer het voor de aard van de werkzaamheden nodig is in 1 bepaalde week van maandag t/m vrijdag dagelijks 8 uur door te brengen op locatie van de klant dan betekend dit (in mijn ogen) dat het verblijf van zondag t/m zaterdag in diezelfde week zakelijk is.

 

De fiscale kwestie waarover ik een standpunt vraag is het opvoeren van deze specifieke reis en verblijfskosten als zakelijke kosten.

 

Specifieker:

 

I. Mogen de gemaakte verblijfskosten, uitgaande van hotel overnachtingen op de in punt 4 genoemde “zakelijke dagen” opgevoerd worden als zakelijke kosten? Fiscaal gezien zou de winst hiermee gedrukt worden.

II. Mag BTW over de gemaakte verblijfskosten (bijvoorbeeld hotel overnachtingen) op de in punt 4 genoemde “zakelijke dagen” teruggevraagd worden?

III. Geldt voor verblijfskosten op een studentenkamer in een studio of in een appartement hetzelfde als het in I en II genoemde hotel?

IV. Uitgaande van de in punt 4 genoemde overnachtingen in de buurt van de klant in een hotel waar geen kook faciliteiten zijn. Mogelijkheden om voedsel te nuttigen zijn dan in alle redelijkheid beperkt tot:

a. Bestellen en laten bezorgen van klaargemaakt voedsel bij een lokaal bedrijf,

b. Binnen een lokale horeca locatie nuttigen van voedsel.

 

Mogen de kosten zoals genoemd in IV.a opgevoerd worden als zakelijke kosten? Mag de BTW die hierover afgedragen is teruggevraagd worden? Hoe zit dit met de kosten zoals genoemd in IV.b?

 

 

Antwoord belastingdienst:

U begint deze maand met een opdracht in xxxxxxx. Deze opdracht zal naar

verwachting 4 maanden duren. U bent voornemens gedurende deze periode

gedurende een aantal dagen per week tijdelijke huisvesting te zoeken.

-Inkomstenbelasting

Tijdelijke huisvestingskosten uit zakelijke overwegingen zijn als zakelijke kosten

aan te merken. Dit geldt echter niet voor de door u genoemde extra dagen. Het is

algemeen gebruikelijk om op de avond voorafgaande aan een vrije dag(en) terug

te keren naar het woonadres om daar weer bij te komen van het werk. Een keuze

om pas de volgende dag te vertrekken is gelegen in de privésfeer en de kosten

daarvan zijn niet ten laste van de inkomsten te brengen. Voor kosten in verband

met tijdelijke (zakelijke) verblijfskosten zoals de huur van een studentenkamer of

appaltement is dit niet anders.

De kosten voor voeding zijn aftrekbaar voor € 73.5o/o. De kosten voor gebruik van

de in privé gehouden auto worden gesteld op €0.19.

-Omzetbelasting

De omzetbelasting m.b.t. het verblijfsdeel zoals vermeld op de factuur van het

hotel/pension mag in de aangifte omzetbelasting worden verrekend

(teruggevraagd). De omzetbelasting op horecabestedingen ter plaatse is

uitgesloten voor aftrek. Het is verstandig in dat geval te vragen om een

gespecificeerde factuur om duidelijk te krijgen waarop de omzetbelasting

betrekking heeft. In het algemeen is verhuur van onroerend goed vrijgesteld van

omzetbelasting. Als u tijdelijk een appartement of studentenkamer gaat huren zal

in dat geval ook geen omzetbelasting op de factuur staan vermeld, en valt er

daarom niets terug te vragen. Ook de omzetbelasting die in rekening wordt

gebracht op maaltijden die u laat bezorgen op het tijdelijke verblijfsadres is niet te

verrekenen (terug te vragen).

noord

Verlengde Spoorstraat 2

7811 GA EMMEN

Postbus 418

97004K Groningen

www. belastingdienst. nl

Team

Kleinbedrijf

Oatum

27 juni 20tG

Onze reíerentlc

1434.94.2L3

Pagina 1 van 2

Ik hoop u zo voldoende te hebben geinformeerd.

 

 

Ron van der Kolk had het (o.a.) dus helemaal bij het rechte eind. Volgens mij mag je verder strikt genomen ook je lunch als kosten rekenen (deels aftrekbaar, BTW aftrekbaar afhankelijk van waar de lunch genuttigd wordt).

 

Hopelijk hebben mensen hier wat aan...

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Antwoord belastingdienst:

[...]

 

Tijdelijke huisvestingskosten uit zakelijke overwegingen zijn als zakelijke kosten

aan te merken. Dit geldt echter niet voor de door u genoemde extra dagen. Het is

algemeen gebruikelijk om op de avond voorafgaande aan een vrije dag(en) terug

te keren naar het woonadres om daar weer bij te komen van het werk. Een keuze

om pas de volgende dag te vertrekken is gelegen in de privésfeer en de kosten

daarvan zijn niet ten laste van de inkomsten te brengen. Voor kosten in verband

met tijdelijke (zakelijke) verblijfskosten zoals de huur van een studentenkamer of

appaltement is dit niet anders.

 

Vind dat laatste wel een beetje jammer.

Het kan dus (fiscaal) voordeliger zijn om een duur hotel te nemen omdat je zo'n kamer tenminste per werkdag kan boeken, dan een goedkoop flatje per maand huren...

 

Link naar reactie
  • 0

Goed overzicht! ten aanzien van de twee extra dagen heb ik de opmerking zoals ik die wel vaker heb als er maar zaken over een kam geschoren worden. het gaat mi om twee dagen met elk een eigen karakter:

 

de door u genoemde extra dagen. Het is

algemeen gebruikelijk om op de avond voorafgaande aan een vrije dag(en) terug

te keren naar het woonadres om daar weer bij te komen van het werk. Een keuze

om pas de volgende dag te vertrekken is gelegen in de privésfeer en de kosten

daarvan zijn niet ten laste van de inkomsten te brengen.

De dag na afloop van de werkdagen, laten we het even vrijdagmiddag noemen, is het inderdaad gebruikelijk en ook wel redelijk te doen om weer naar huis te gaan. De opmerking van de BD gaat dáár ook op in.

De dag voorafgaand aan de werkweek, laten we het even zondagavond noemen, is wel een heel ander verhaal. Het is zeer goed te doen zondagavond alvast te rijden naar het hotel, om maandag morgen op tijd en fris aan het werk te gaan. 3 uur rijden en files doorploeg is dat niet, of althans veel minder. het antwoord van de BD ging daar ook níet op in. Beetje jammer dat je in zo'n brief, waarin je alles uitsplitst, kennelijk deze beide dagen óók nadrukkelijk had moeten uitsplitsen om daar een antwoord op te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Ik was even bezig met het afronden van mijn boekhouding 2016. En dacht laat ik even controleren of alles goed gaat mbt de B&B overnachtingen die ik dit jaar heb gemaakt voor een opdrachtgever die ver van mijn woonplaats ligt. Uit de vele reacties maak ik op dat er zo nu en dan wat onduidelijkheid is over dit onderwerp. En ook ik had dit denk ik verkeerd in mijn hoofd zitten. Ik dacht namelijk dat de kosten en BTW volledig aftrekbaar waren. Maar als ik alles goed interpreteer dan is mijn overnachting volledig aftrekbaar (zowel de kosten als de BTW). Maar is mijn ontbijt slechts voor 73,5% (kosten) aftrekbaar en de BTW in zijn geheel niet.

 

Nu is de bon van de B&B niet gespecificeerd. Er staat als omschrijving "B&B 1 overnachting 1P". Dus ik kan hier toch lastig zelf een splitsing maken tussen de overnachting en ontbijt. Wat nu?

 

BTW impact lijkt me overigens nihil (circa €5). En voor de IB ..... tussen de €50-€100 oid.

Link naar reactie
  • 0

Ik was even bezig met het afronden van mijn boekhouding 2016. En dacht laat ik even controleren of alles goed gaat mbt de B&B overnachtingen die ik dit jaar heb gemaakt voor een opdrachtgever die ver van mijn woonplaats ligt. Uit de vele reacties maak ik op dat er zo nu en dan wat onduidelijkheid is over dit onderwerp. En ook ik had dit denk ik verkeerd in mijn hoofd zitten. Ik dacht namelijk dat de kosten en BTW volledig aftrekbaar waren. Maar als ik alles goed interpreteer dan is mijn overnachting volledig aftrekbaar (zowel de kosten als de BTW). Maar is mijn ontbijt slechts voor 73,5% (kosten) aftrekbaar en de BTW in zijn geheel niet.

 

Nu is de bon van de B&B niet gespecificeerd. Er staat als omschrijving "B&B 1 overnachting 1P". Dus ik kan hier toch lastig zelf een splitsing maken tussen de overnachting en ontbijt. Wat nu?

 

BTW impact lijkt me overigens nihil (circa €5). En voor de IB ..... tussen de €50-€100 oid.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.