Nederland is de tweede helft van dit jaar voorzitter van de Europese Unie; het neemt op 1 juli de fakkel over van de Ieren. Spectaculair zal dit voorzitterschap niet worden. Er worden dit jaar niet alleen verkiezingen gehouden voor het Europees parlement, maar ook een nieuwe Europese Commissie geïnstalleerd, zodat er van besluitvorming weinig zal komen.
Toch staan er belangrijke punten op de agenda, zeker op het gebied van onderzoek & ontwikkeling. Er zal gekeken worden hoe het Zesde Kaderprogramma werkt, met zijn Integrated Projects en zijn Networks of Excellence, én hoe het nieuwe, Zevende, Kaderprogramma er moet gaan uitzien. Er wordt gesproken over de plannen voor een Europese Research Council (ERC), een Europese organisatie voor fundamenteel onderzoek. En tot slot ligt er de discussie over de nieuwe meerjarenbegroting van de EU, waarin de zalmzuinigheid staat tegenover de vraag van de Europese Commissie om een forse budgetverhoging voor (onder meer) onderzoek.
Minister van OC&W Maria van der Hoeven wil tijdens het voorzitterschap vooral van die ERC een succes maken. Van der Hoeven is groot voorstander van Europese samenwerking in het fundamenteel onderzoek.
Prima, maar liever niet in de vorm van een ERC, zegt de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid in een onlangs gepubliceerd advies (zie www.awt.nl). De AWT vreest dat in een bureaucratische structuur als de ERC de band tussen onderzoek en kennisbenutting en innovatie wordt doorgesneden.
Eigenlijk vindt de AWT dat Den Haag te veel met de Europese winden meewaait. Europa heeft tal van mechanismen voor samenwerking in R&D, variërend van de deeltjesversnellers van Cern in Geneve tot het Kaderprogramma van de Europese Unie. Veel van die mechanismen zijn waardevol, aldus de AWT. Maar Nederland kan er pas voordeel uit halen als het in eigen huis duidelijk kiest. En dat gebeurt te weinig, vindt de AWT; Nederland maakt niet duidelijk op welke economische en technologische gebieden het zijn kaarten zet.
Natuurlijk, in Den Haag worden voortdurend lijstjes gemaakt. En meestal staan daarop dezelfde dingen: biotechnologie, nanotechnologie, ICT. Probleem is dat die begrippen zo veelomvattend en basaal zijn, dat je ze wel móet noemen en er tegelijk niets mee zegt. Tweede probleem is dat de Haagse departementen de neiging hebben te kiezen voor technologische modeartikelen, zonder te kijken naar de sterke sectoren in het Nederlandse bedrijfsleven en in het Nederlandse kennislandschap. Ingenieurssporten als waterbeheer en transport zie je zelden terug in de Haagse toekomstvisies.
Tekenend misschien: Europees commissaris voor onderzoek Philippe Busquin bezocht vorige week Wageningen. Waarom? Omdat daar veel nieuwe projecten in gang worden gezet op het gebied van voedsel en voedselveiligheid. Verscheidene van die projecten worden door de EU gefinancierd. Brussel ziet Wageningen als Europees expertisecentrum op het gebied van voeding, en steekt daar enkele tientallen miljoen euros in. Vorig jaar werd een Wagenings voorstel om, in het kader van het Nederlandse programma genomics, te worden erkend als zwaartepunt nutrigenomics afgewezen.
Dat was het goed recht van het Regieorgaan Genomics, dat was belast met de taak de genomics-voorstellen te beoordelen op kwaliteit. En later heeft nutrigenomics via een omweg alsnog steun gekregen. Maar de loop van de gebeurtenissen illustreert het probleem van Nederland: het heeft zo veel programma's en organisaties voor onderzoek en ontwikkeling, geldstromen en commissies en instanties die over die geldstromen beslissen, dat het lastig is lijn te brengen in het onderzoeksbeleid.
De AWT heeft gelijk met de stelling dat Nederland moet kiezen. Vraag is alleen hoe dat voor elkaar te krijgen. Die vraag komt deze maand op tafel in het Innovatieplatform van premier Balkenende. Dat platform is het aangewezen orgaan om in de Hollandse R&D-polder de weg te wijzen. Vraag is of het dat wil en kan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Kermie
Gast Kermie
Nederland is de tweede helft van dit jaar voorzitter van de Europese Unie; het neemt op 1 juli de fakkel over van de Ieren. Spectaculair zal dit voorzitterschap niet worden. Er worden dit jaar niet alleen verkiezingen gehouden voor het Europees parlement, maar ook een nieuwe Europese Commissie geïnstalleerd, zodat er van besluitvorming weinig zal komen.
Toch staan er belangrijke punten op de agenda, zeker op het gebied van onderzoek & ontwikkeling. Er zal gekeken worden hoe het Zesde Kaderprogramma werkt, met zijn Integrated Projects en zijn Networks of Excellence, én hoe het nieuwe, Zevende, Kaderprogramma er moet gaan uitzien. Er wordt gesproken over de plannen voor een Europese Research Council (ERC), een Europese organisatie voor fundamenteel onderzoek. En tot slot ligt er de discussie over de nieuwe meerjarenbegroting van de EU, waarin de zalmzuinigheid staat tegenover de vraag van de Europese Commissie om een forse budgetverhoging voor (onder meer) onderzoek.
Minister van OC&W Maria van der Hoeven wil tijdens het voorzitterschap vooral van die ERC een succes maken. Van der Hoeven is groot voorstander van Europese samenwerking in het fundamenteel onderzoek.
Prima, maar liever niet in de vorm van een ERC, zegt de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid in een onlangs gepubliceerd advies (zie www.awt.nl). De AWT vreest dat in een bureaucratische structuur als de ERC de band tussen onderzoek en kennisbenutting en innovatie wordt doorgesneden.
Eigenlijk vindt de AWT dat Den Haag te veel met de Europese winden meewaait. Europa heeft tal van mechanismen voor samenwerking in R&D, variërend van de deeltjesversnellers van Cern in Geneve tot het Kaderprogramma van de Europese Unie. Veel van die mechanismen zijn waardevol, aldus de AWT. Maar Nederland kan er pas voordeel uit halen als het in eigen huis duidelijk kiest. En dat gebeurt te weinig, vindt de AWT; Nederland maakt niet duidelijk op welke economische en technologische gebieden het zijn kaarten zet.
Natuurlijk, in Den Haag worden voortdurend lijstjes gemaakt. En meestal staan daarop dezelfde dingen: biotechnologie, nanotechnologie, ICT. Probleem is dat die begrippen zo veelomvattend en basaal zijn, dat je ze wel móet noemen en er tegelijk niets mee zegt. Tweede probleem is dat de Haagse departementen de neiging hebben te kiezen voor technologische modeartikelen, zonder te kijken naar de sterke sectoren in het Nederlandse bedrijfsleven en in het Nederlandse kennislandschap. Ingenieurssporten als waterbeheer en transport zie je zelden terug in de Haagse toekomstvisies.
Tekenend misschien: Europees commissaris voor onderzoek Philippe Busquin bezocht vorige week Wageningen. Waarom? Omdat daar veel nieuwe projecten in gang worden gezet op het gebied van voedsel en voedselveiligheid. Verscheidene van die projecten worden door de EU gefinancierd. Brussel ziet Wageningen als Europees expertisecentrum op het gebied van voeding, en steekt daar enkele tientallen miljoen euros in. Vorig jaar werd een Wagenings voorstel om, in het kader van het Nederlandse programma genomics, te worden erkend als zwaartepunt nutrigenomics afgewezen.
Dat was het goed recht van het Regieorgaan Genomics, dat was belast met de taak de genomics-voorstellen te beoordelen op kwaliteit. En later heeft nutrigenomics via een omweg alsnog steun gekregen. Maar de loop van de gebeurtenissen illustreert het probleem van Nederland: het heeft zo veel programma's en organisaties voor onderzoek en ontwikkeling, geldstromen en commissies en instanties die over die geldstromen beslissen, dat het lastig is lijn te brengen in het onderzoeksbeleid.
De AWT heeft gelijk met de stelling dat Nederland moet kiezen. Vraag is alleen hoe dat voor elkaar te krijgen. Die vraag komt deze maand op tafel in het Innovatieplatform van premier Balkenende. Dat platform is het aangewezen orgaan om in de Hollandse R&D-polder de weg te wijzen. Vraag is of het dat wil en kan.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/2942-nederland-moet-keuzes-maken-willem-schoonen/Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag