Jump to content
AJvR
Verberg

online marktonderzoek, verwerking in businessplan

vraag

Ik ben bezig met de ontwikkeling van een nieuw consumenten elektronica product voor het high end segment. Prototype is klaar en ben nu het businessplan tot in het detail aan het uitwerken. Het betreft een systeem om draadloze verbindingen te leggen tussen bron component(en) en versterker(s) zonder kwaliteitsverlies e/o ruis.

 

Ik start op met twee versies:

1. Draadloze audio verbinding tussen laptop en bestaande versterker

2. Draadloze audio verbinding tussen laptop en 2 volledig draadloze versterkers, met deze laatste kun je feitelijk iedere luidspreker echt draadloos maken.

 

Daarna volgt nog een systeem voor meerkanaals toepassingen (surround).

 

Versie 2 is volledig nieuw in de markt en wil ik pas bekend maken zodra de financiering voor productie rond is. Versie 1 is functioneel gezien niet bijzonder, dit kan bijvoorbeeld ook met een Apple Airport Express gerealiseerd worden. De bestaande oplossingen zijn echter niet 'audiophile proof' en daar speel ik dus op in.

 

Ik heb voor versie 2 een online marktonderzoek gedaan op de volgende forums:

 

Stereo Net

AudioCircle

The Art of Sound

AV Science

 

De meningen zijn, zoals je mag verwachten, wisselend maar naar mijn mening positief. Ik wil deze gegevens in mijn businessplan gaan verwerken maar weet niet precies wat voor conclusies ik uit de resultaten mag trekken.

 

Een topic telt een X aantal views, daarvan wordt 2/3 veroorzaakt door gasten, gasten kunnen niet reageren of aan de poll meedoen. Er zijn er bijvoorbeeld bij die zeggen dat ze alvast willen bestellen, samen met het aantal views zou je grofweg een idee hebben van een conversie ratio etc..

 

Heeft er iemand ervaring met de verwerking/interpretatie van dit soort gegevens?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hoi Arend,

 

Aangezien jij je product op je markt gaat introduceren is het is aan jou om te bepalen welke conclusies je uit je marktonderzoek kunt trekken. Wees alleen wel realistisch: bij twijfel niet inhalen!

 

Uit mijn column over de markt in de serie over business planning de volgende alinea:

 

Klanten

Beschrijf je potentiële klanten in detail: wie zijn ze en waar, hoe lossen ze op dit moment het probleem op waarvoor jij een oplossing hebt, hoeveel geven ze op dit moment hieraan uit en hoeveel verwacht je dat ze in de nabije toekomst gaan uitgeven. Realiseer je dat als jij niet goed kunt aangeven hoe je mogelijke klanten denken, wat ze doen en waar ze je zijn, dat je dan ook niet aan ze kunt verkopen.

Tracht ook zoveel mogelijk onafhankelijke bronnen te vinden die jouw ideeën bevestigen van de huidige en toekomstige omvang van de markt. Besef ook dat de omvang van de markt de maximale omzet van je bedrijf aangeeft.

 

Vergeet vooral niet je concurrenten concurrenten te beschrijven!

 

Succes ermee!

 

 

Ties

 

NB 1. Is het wellicht een idee om de productie uit te besteden?

NB 2. Ik ben zeer geïnteresseerd in je product.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dag Ties,

 

Het is 2 jaar geleden dat we elkaar 'gesproken' hebben, kun je nagaan hoe lang het duurt om tot iets te komen. Ik denk dat ik met behulp van de diverse internet forums en mijn branche ervaring inmiddels een goed beeld heb van de potentiële klant.

 

De productie gaat inderdaad uitbesteed worden. Leuk om te vernemen dat je geïnteresseerd bent in mijn product, mocht je een keer in de buurt zijn en tijd/zin hebben, ik geef graag een demo.

 

Bedankt voor je reactie!

 

Groet,

Arend

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 4 leden online en 143 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept