Jump to content
escharroo
Verberg

Aanvraag rekeningcourantcrediet

vraag

Beste Highlevelers,

 

Ik heb in october bij de ABN AMRO een rekening geopend voor mijn eenmanszaak. Niets dan positiefs over hun service. Alles prima geregeld en fantastisch geholpen.

 

Ik heb eerder deze week een aanvraag ingediend voor een (bescheiden) rekeningcourantkrediet en heb hiervoor mijn bedrijfsplan ingestuurd met alle begrotingen die daarbij horen.

 

Ik woon momenteel in Italie met mijn gezin en weet dat ik voor het verkrijgen van een krediet woonachtig moet zijn in Nederland. Dat had hun adviseur mij al gezegd en dat is natuurlijk geen enkel probleem: ik ga morgen naar het gemeentehuis en schrijf mezelf in. Maar dit is voor de ABN niet genoeg want mijn vrouw en kinderen blijven wonen in Italie. Alleen als wij als gezin, dus physiek met zijn vieren in Nederland wonen, willen ze de aanvraag in behandeling nemen. De aanvraag is dus afgewezen. Ik heb om uitleg gevraagd maar helaas niet gekregen.

 

Ik zit nu met twee vragen: wat zou de redenering kunnen zijn en hanteren andere banken deze regel ook?

 

Ik snap niet wat de woonplaats van mijn vrouw en kinderen te maken hebben met mijn bedrijf. Ik ben geneigd bij andere banken te gaan informeren maar als zij deze voorwaarde ook hanteren, ga ik niet de rompslomp aan die komt kijken bij het veranderen van bank.

 

Hebben jullie adviezen?

 

Edwin

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat de bankmedewerker heeft geconcludeerd dat jij niet feitelijk hier woont omdat je tot voor kort geen inschrijving had en nu opeens wel maar je gezin nog in Italië woont. Ik denk niet dat de daadwerkelijke voorwaarde zal zijn dat je vrouw en kinderen hier ook moeten wonen. Ik vermoed dat het wat ongelukkig is omschreven aan jou..

 

Ze zullen waarschijnlijk onvoldoende zekerheid hebben dat jij daadwerkelijk hier woont en bijv alleen in de weekenden of eens per maand ofzo naar Italië reist. Waarschijnlijk als je dat kan aantonen, dat je feitelijk hier ook woont en niet alleen staat ingeschreven dan maak je denk ik alsnog kans op de financiering, al zal het mogelijk wel wat overtuigingskracht kosten.

 

Je kunt het onder andere bewijzen met een huurcontract voor een woning en aanvullend misschien vliegtickets of misschien bijv bankafschriften waarin regelmatig boodschappen gepind worden in een supermarkt ofzo. Dat laatste gaat misschien wat ver.. maar zij willen gewoon meer zekerheid dat je daadwerkelijk hier woont en traceerbaar bent als er problemen zijn met het krediet.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zou het niet met de incasso mogelijkheden te maken kunnen hebben? De zekerheden liggen niet direct in NL en daarnaast bevind de verantwoordelijke in het buitenland. Het zou niet zo moeten zijn maar ik kan me die redenaties van een bank wel voorstellen.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik neem aan dat jouw werkzaamheden in Nederland plaatsvinden en het bedrijf in Nederland gevestigd is.

 

Een Nederlandse bank doet zaken op basis van Nederlands recht. Indien een kredietnemer niet (daadwerkelijk) in Nederland woonachtig is loopt de bank een/het risico dat bij een default mogelijk geen beroep gedaan kan worden op Nederlands recht, daarnaast is het erg lastig om verhaal te halen op een kredietnemer die in het buitenland woonachtig is.

 

Bij de volgende aanvraag zorgen dat zowel vestigings- als woonadres ergens in Nederland is.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Was de ABN maar zo duidelijk als jullie zijn. Het is me duidelijk dat banken zekerheid willen, zeker in deze tijden, en de volgende keer zal ik ervoor zorgen dat er over mijn woonachtigheid in Nederland geen twijfel bestaat. Blijf wel een beetje verbaast over de houding van de bankmedewerker om mij te weigeren een toelichting te geven op hun beslissing. Niet echt klantvriendelijk.

 

Bedankt voor jullie reacties!

 

Edwin

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Blijf wel een beetje verbaast over de houding van de bankmedewerker om mij te weigeren een toelichting te geven op hun beslissing. Niet echt klantvriendelijk.

 

Niet iedere bankmedewerker is op de hoogte van "verstrekkingsregels", dus kan ook geen toelichting geven, (worden meestal geselecteerd verkoopcompetenties, dat wordt veel belangrijker geacht)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 69 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept