• 0

BTW route kunst via Londen

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zag het op het journaal en dacht "dat kan niet".

 

 

Je importeert je betaald 5% (of in nieuwe geval 19%) aan de inklaarder (alle zendingen van buiten EU zijn douaneplichtig)

 

Je vraagt die 5 of 19 % terug

 

Je verkoopt, en dan draag je het weer af

 

 

Zoals ik begreep gingen ze dan importeren via UK, en dan? Verkopen via Nederland? Wat heb je dan bespaard?

 

Link naar reactie
  • 0

EG, vrij verkeer van goederen, inklaren in de UK, Belgie, Duitsland enz en dan gewoon de grens over.

 

 

Ja tuurlijk, maar journaal liet een lachende kunsthandelaar zien op TV. Die BTW bij import krijgt hij dus terug, of dat nu 5 of 19% is.

 

Als hij het verkoopt moet hij 19% aftikken in Nederland, of opent hij een 2de gallerie in UK ? Anders kan ik het voordeel niet zien.

Link naar reactie
  • 0

Voor consumenten wil ik wel meegaan, maar voor een galleriehouder kan het niet lijkt mij, mits die een gallerie in UK heeft.

 

Misschien starten ze een ltd? De ltd koopt dan het werk van de kunstenaar, en ze verkopen vanuit de ltd direct aan de consument in NL. Zou dat werken? Of heb je echt een fysieke galerie nodig in de UK, omdat je anders ook met een ltd gewoon als nederlands bedrijf wordt gezien?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor consumenten wil ik wel meegaan, maar voor een galleriehouder kan het niet lijkt mij, mits die een gallerie in UK heeft.

 

Misschien starten ze een ltd? De ltd koopt dan het werk van de kunstenaar, en ze verkopen vanuit de ltd direct aan de consument in NL. Zou dat werken? Of heb je echt een fysieke galerie nodig in de UK, omdat je anders ook met een ltd gewoon als nederlands bedrijf wordt gezien?

 

 

Dat kan niet, anders gingen we allemaal virtueel in luxemburg of cyprus zitten met 15% BTW.

 

Volgens mij is het zelfs zo dat als je > xxx xxx euro per jaar (bedragen vastgesteld per land) aan "echte" goederen in laten we zeggen UK verkoopt dat je in UK de BTW moet afdragen.

 

Misschien kan/wil ome Joost mij uit mijn lijden verlossen voor een "final verdict" :)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het originele bericht gevonden:

 

http://www.artilaw.nl/newsdetails.php?id=35

 

Zo te lezen gaat het om de importheffing van kunstvoorwerpen van buiten de EU. Op het ogenblik is de heffing 6 procent, maar het is de bedoeling dat ze naar 19 procent gaat.

 

Volgens mij dus alleen van toepassing als je kunst importeert van buiten de EU, en niet voor galeries die hedendaagse nederlandse kunst verkopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ome Joost ;D kan wel even reageren.

 

Als NL de heffing naar 19% zet, dan gaat de import van buiten de EU niet meer via NL (19%), maar via EU-landen die een lager tarief hanteren (UK 5%). De kunst wordt geleverd in de UK, 5% VAT wordt geheven.

 

Daarna levert de UK ondernemer aan NL ondernemer--> voorwerpen van kunst vallen onder de margeregeling. De uitwerking is dan als volgt, zie bijlage zodat geen BTW in NL verschuldigd is wegens inkoop uit de UK. Super idee dus van de overheid, NOT.

 

groet

Ome Joost

 

 

 

BTW_kunst_binnen_EU.thumb.jpg.59ffcd67f75774437fa575ddc5ca32a9.jpg

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In een TV-uitzending hoorde ik dat ook Nederlandse kunstenaars hiervan gebruik kunnen maken, door op papier te exporteren naar buiten de EU en vervolgens te importeren.

 

Ik neem dan aan dat een kunstenaar iets maakt, het verkoopt naar buiten de EU, importeert naar bijv. UK, en daar vandaan naar de eindklant.

 

Is er inderdaad een (wettelijke) regeling om alleen op papier te ex/importeren? Zo ja, dan zal zoiets waarschijnlijk via een facilitator gaan, wat kosten met zich mee zal brengen, waardoor het de vraag is hoeveel er feitelijk wordt verdiend voor een gemiddelde kunstenaar.

 

PS:

"Een woordvoerder van staatssecretaris Frans Weekers van Financiën liet weten dat de berekeningen zijn gebaseerd op CBS-cijfers over de totale kunstomzet.

Geïmporteerde kunst maakt hier maar een beperkt deel van uit. Illegaal is de route via Groot-Brittannië niet."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.