• 0

Helpdesk personeelszaken

Omschrijving van je concept:

Op dit moment studeer ik Management, Economie en Recht (MER) op HBO niveau en ben ik bezig met een onderzoek. Graag vraag ik uw medewerking.

 

Op dit moment zijn er veel bedrijven die geen eigen afdeling personeelszaken hebben. Als er vragen zijn over werving en selectie, salarissystematiek, Cao’s, ziekteverzuim, opleidingen enz. moeten zij een externe partij inschakelen. De kosten van dit soort vragen kunnen aanzienlijk oplopen terwijl de vraag meestal in 10 minuten is opgelost. Ik ben van mening dat dit anders en efficiënter georganiseerd kan worden.

 

Het idee is om een helpdesk voor personeelszaken op te stellen. Bedrijven kunnen dan een abonnement nemen op een bepaald aantal vragen in een bepaalde categorie. Je kunt spreken van een soort menukaart. Bedrijven krijgen dan een 0900 nummer waar ze met hun vragen naartoe kunnen bellen. Zo hoeven ze niet meteen een externe partij voor 1 uur te betalen terwijl de vraag met 1 belletje is opgelost.

 

Graag wil ik jullie mening en eventuele andere ideeën hierover horen.

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Op dit moment heb ik nog niks met dit idee gedaan.

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Natuurlijk wil ik geld met dit idee gaan verdienen.

Echter denk ik dat kleine bedrijven hier ook zeker interessen in hebben, want het kost heel veel geld om een externe partij in te schakelen.

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Ik weet geen andere concepten die hierover gaan.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik hoop goeie en bruikbare feedback te krijgen.

Misschien zie ik wel een aantal belangrijke dingen over het hoofd of heeft iemand een beter idee.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Als er vragen zijn over werving en selectie, salarissystematiek, Cao’s, ziekteverzuim, opleidingen enz. moeten zij een externe partij inschakelen. De kosten van dit soort vragen kunnen aanzienlijk oplopen terwijl de vraag meestal in 10 minuten is opgelost.

Mijn ervaring is dat de vraag meestal niet in 10 minuten is opgelost. Integendeel: de vraag is niet zelden het topje van de ijsberg van zaken die structureel niet goed - of volkomen verkeerd geregeld zijn.

 

Zo hoeven ze niet meteen een externe partij voor 1 uur te betalen terwijl de vraag met 1 belletje is opgelost.

Is dat de kern van het probleem dat je wilt oplossen? Een factuur van € 90,- voor een ter zake kundig advies van een bedrijfsjurist die het bedrijf door en door kent en ook doordenkt over de achterliggende oorzaken en gevolgen van de vraagstelling en antwoord versus een 0900-nummer?

 

Als er dan toch een externe partij ingeschakeld moet worden, dan geeft de kleine MKB-er toch liever de voorkeur aan zijn/ haar eigen netwerk. De meeste MKB bedrijven die geen eigen PZ afdeling hebben worden geleid door de eigenaar / eigenaren zelf. De meeste daarvan betrekken hun adviezen op PZ/HRM vlak eerder van hun eigen accountant, huisjurist of verzekeringsadviseur dan van een 0900-nummer. De reden daarvan is niet zozeer kosten, maar gemak (de adviseur wordt probleemeigenaar) , vertrouwen en gunning.

 

Ongetwijfeld zal er een markt zijn voor je dienst (net als bij juridisch advies per telefoon), maar ik vraag mij - net als bij juridisch advies per telefoon - wel af of je uberhaupt ter zake kundig kunt adviseren als je het bedrijf niet kent.

 

Het gevolg is dat je vooral wordt ingeschakeld voor de heel basale laagdrempelige vragen door MKB-ers die kennelijk nog niet over een goed netwerk beschikken. De meeste (huis)adviseurs zullen juist dat soort vragen met alle plezier beantwoorden uit service-overwegingen, en daar zelden een (aanvullende) nota voor in rekening brengen.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.