• 0

Ontslag en het korten van de WW uitkering vanwege onze onderneming

Ik bevind me sinds gisteren in een enigszins bizarre situatie, waarbij ik jullie advies kan gebruiken.

 

Toch nog onverwacht werd ik gisteren door mijn baas, waar ik 4 dagen per week werkte, ontslagen. Ik zeg toch nog, omdat er wel wat in de lucht hing, maar naar mijn mening is het ontslag niet nodig geweest (de activiteiten waar ik voor werd ingezet worden gestaakt).

 

Hoe dan ook, dit maakt van mij plots een full-time ondernemer. En dat geeft een heel dubbel gevoel. Eindelijk kan ik full-time bezig zijn met dat wat ik het leukste vind. Maar kan ik daar snel genoeg mijn salaris mee compenseren?

 

Gelukkig is daar natuurlijk de WW uitkering waar ik recht op heb, en die een buffer kan vormen voor de overgangsfase. Tenminste, is dat wel zo?

 

Ik neem aan dat de hoogte van de uitkering wordt aangepast aan de inkomsten van mijn onderneming. Ik weet de formule daarvoor nog niet, maar daar kom ik wel achter (als iemand hem kent hoor ik het graag). De rechtsvorm is een eenmanszaak, maar mijn vrouw werkt er ook voor.

 

Het probleem is nu dit: Een groot deel van de inkomsten van de onderneming komt op conto van de website van mijn vrouw, vakantie-met-kinderen.com . Dankzij die inkomsten heeft zij eerder al haar baantje kunnen opzeggen. Maar als nu alle inkomsten gezien worden als mijn inkomsten, en ik daardoor veel meer op mijn uitkering word gekort, dan hebben we een financieel probleem omdat dan in feite ook haar inkomsten wegvallen.

 

Mijn vraag is dus: moet ik de rechtsvorm van de onderneming veranderen om dit te voorkomen? Of kan ik het bedrijf op naam van mijn vrouw zetten? Of is er nog een andere constructie mogelijk?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1

De manier waarop de korting op een WW uitkering berekend wordt gaat op basis van uren. Als je 10 uur in je eenmanszaak stopt wordt er (permanent!) voor 25% op je WW ingehouden. Hoe het zit als je er zelf nauwelijks tijd in steekt, maar wel middels je vrouw inkomsten uit weet te genereren weet ik niet. Ligt er waarschijnlijk ook aan of je vrouw in dienst is van de eenmanszaak of 'gewoon meehelpt'.

Link naar reactie
  • 0

Peter, bedankt. Ik vind dit wel heel vreemd. Als je werkeloos wordt, dan stop je toch al je tijd in je onderneming? En dat levert niet direct centen op, je moet eerst flink investeren (in tijd, en vaak ook in geld).

 

Mijn vrouw is niet formeel in dienst van de onderneming.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou in jouw geval eerst even aan een moderator vragen om je bericht te verwijderen.

 

Het is gezien de privacy wat handiger als je vervolgens via een apart, anoniem account deze vraag opnieuw stelt.

 

(daarna kan de moderator ook dit bericht verwijderen)

 

Waarom dan? Voor wie moet ik bang worden?

 

Link naar reactie
  • 0

Je krijgt WW voor het aantal uren dat je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. De basis daarvan is 40 uur, en als je daarvan de helft aan je eigen toko besteed ben je dus maar voor 20 uur beschikbaar voor de arbeidsmarkt.

 

Edit: als je vrouw niet in dienst is zul je het nog lastig krijgen om uit te leggen dat zij toch echt die uren er in steekt, en niet jij, vermoed ik.

Link naar reactie
  • 0

Waarom dan? Voor wie moet ik bang worden?

Je hoeft voor niemand bang te worden.

 

Maar de mensen die reageren kunnen dan specifiekere vragen stellen, waarop jij dan in alle vrijheid kunt antwoorden, om je zo een completer beeld te geven van je mogelijke alternatieven. De ervaring leert mij dat dat makkelijker is wanneer je de case anoniem presenteert. Je bent natuurlijk vrij hier te typen wat je wil onder je eigen naam.

 

P.S. het onderwerp ondernemen in combinatie met een WW is al vaker ter sprake geweest op HL. Wellicht goed om even de zoekfunctie te gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Waar je op solliciteert maakt niet zo veel uit - zelfs als je reageert op een vacature voor concertpianist terwijl je geen piano van een cello kan onderscheiden vindt men het allemaal prima. Als je maar 5 uur in je eigen bedrijf steekt en daarmee een ton per maand binnenhaalt (als dat lukt, vertel me even hoe je dat doet!) dan is het ook prima.

 

Het klinkt vreemd, maar geredeneerd vanuit dat aantal uren beschikbaarheid zit er toch een soort van logica in.

Link naar reactie
  • 1

Omdat je bedrijf bestaat voordat je in de WW komt en je tot nu toe je bedrijf en werkzaamheden combineerde kunt voor die uren die je wekelijks in je bedrijf steekt mogelijk een vrijstelling krijgen. Voorwaarde is wel dat je voor de uren waarvoor je dan werkloos bent geworden gewoon sollicitatieplicht hebt. Het is belangrijk om bij je aanmelding bji het UWV aan te geven dat je al een bedrijf hebt waarvoor je uren maakt en vragen om een werkcoach die ervaring heeft met begeleiding van (Startende) ondernemers. De meeste werkcoaches hebben nogal eens moeite met de regels rond ondernemerschap zeker als het aankomt op vrijstellingen voor al bestaande ondernemingen.

 

Voorbeeld: In principe kun je gewoon een uitkering krijgen voor 32 uur en daarnaast 20 uur werken voor je bedrijf (als je nu ook 20 uur per week daar aan besteed) Voor de 32 uur moet je dan wel serieus solliciteren om je ww recht te behouden. Je kunt er eventueel ook voor kiezen om maar uitkering te ontvangen voor zeg 24 uur of 16 uur zodat je meer tijd aan je onderneming mag besteden zonder je uitkering in gevaar te brengen .

Uiteraard is dit een voorbeeld, de regels zijn redelijk complex maar op hoofdlijnen zou bovenstaande mogelijk moeten zijn. Ik heb begin dit jaar een ondernemer gesproken die het zo ongeveer had geregeld.

 

Was je al lang in dienst daar? of had je een tijdelijk contract? want als je in vaste dienst was kan een ontslagvergoeding natuurlijk ook voor wat lucht zorgen in bij de uitbouw van je bedrijf...

 

Als je bedrijf een eenmanszaak is en op jou naam staat dan zullen de inkomsten aan jou worden toegerekend als het bedrijf op naam van je vrouw staat dan aan haar. Of het nu nog zin heeft om er snel een VOF van te maken vraag ik me af. Ook het opeens overzetten van het bedrijf op naam van je vrouw zal de wenkbrauwen doen fronsen bij het uwv dus ik zou er voorzichtig mee zijn en in elk geval duidelijk uitleggen.

Link naar reactie
  • 0

Specifieke vragen waarop ik niet publiekelijk zou willen reageren, kunnen per pm wat mij betreft. Zolang de discussie gaat over de regels en hoe daarmee om te gaan in mijn specifieke situatie mag het wat mij betreft publiekelijk/

 

@Peter, ik begrijp de logica van het aantal uren beschikbaar zijn, maar dat meet je dan toch niet aan het aantal uren dat je aan je bedrijf spendeert? Dan zou ik duimen moeten gaan draaien omdat ik anders mijn uitkering zou kwijtraken. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn?

 

Link naar reactie
  • 0
...maar dat meet je dan toch niet aan het aantal uren dat je aan je bedrijf spendeert?

He, ik heb het niet bedacht, ik vertel alleen hoe het werkt! ;D

 

Ik ben zelf destijds gestart vanuit de WW en heb alleen maar uren op hoeven geven - geen omzet.

 

Er is heel veel mis met de combinatie WW en een eigen zaak beginnen, en dit is daar een prima voorbeeld van.

Link naar reactie
  • 0

@Roel: dank, dat werpt een hoop licht op de zaak. Ik heb zelfs al weer gesolliciteerd, omdat ik nu eenmaal niet zeker weet of we het met full-time ondernemen wel gaan redden.

 

Het laatste deel van je uitleg is toch niet meer zo relevant als het vooral om de uren gaat en niet om de inkomsten?

 

Link naar reactie
  • 0
Het laatste deel van je uitleg is toch niet meer zo relevant als het vooral om de uren gaat en niet om de inkomsten?

Nou...het is jouw eenmanszaak en je vrouw is niet in dienst, dus het UWV zou dan kunnen redeneren dat je vrouw jouw uren voor je heeft ingevuld, en dat dus eigenlijk als maatstaf moet worden genomen. Maar goed - dat si pure speculatie, ik heb geen idee hoe dat werkt in zo'n situatie. Heb het nog niet eerder gehoord in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

@Peter: tuurlijk, ik kijk jou er ook niet op aan. Dank voor het delen van je eigen ervaring daarmee.

 

 

Was je al lang in dienst daar? of had je een tijdelijk contract? want als je in vaste dienst was kan een ontslagvergoeding natuurlijk ook voor wat lucht zorgen in bij de uitbouw van je bedrijf...

 

Ja tuurlijk, de procedure loopt ook nog wel even, en tijdens die procedure moeten ze loon doorbetalen. Tot de kerst dus geen probleem ;)

 

Link naar reactie
  • 1

Even een update voor de geïnteresseerden of misschien voor lotgenoten.

 

De ontslagprocedure is inmiddels afgelopen. Tot mijn verbazing is de ontslagvergunning verleend. Ik zal jullie de details besparen, maar het was een gezond bedrijf, terwijl het ontslag om bedrijfseconomische redenen was (...). Ik wil niemand meer horen zeggen dat het in Nederland moeilijk is om mensen te ontslaan.

 

Hoe dan ook, ik krijg dus ook geen ontslagvergoeding. Rest mij de WW, die ik dus wil gebruiken om de tijd te overbruggen totdat mijn onderneming voldoende opbrengt om mijn salaris te compenseren.

 

Normaal heb je bij de WW een sollicitatieplicht. Maar er is ook een alternatief voor startende ondernemers: gedurende een half jaar word je dan begeleid om een bedrijf op te zetten, en hoef je niet te solliciteren. Elders op HL is hier meer over te lezen.

 

Wanneer je nu al een (part-time) ondernemer bent, ligt het anders. Zoals Peter Bonjernoor, Roel Jongman en Starterscoach mij adviseerden is het belangrijk om dan bij het UWV aan te geven dat je voor het verliezen van je baan al een x aantal uren per week aan je onderneming werkte. Je krijgt dan (al dan niet) toestemming om daar mee door te gaan.

 

Maar dan heb je nog wel de sollicitatieplicht voor de uren dat je WW aanvraagt. Welnu: ik heb bij de werkcoach aangegeven dat het voor mij efficiënter is om full-time aan mijn bedrijf te werken. Ik verwacht dan sneller uit de WW te zijn dan wanneer ik ook nog moet solliciteren. De werkcoach moest hierover overleg plegen met collega's, en belde mij vandaag terug. Resultaat: ik krijg voor 3 maanden ontheffing van de sollicitatieplicht. Na die drie maanden volgt er een evaluatiegesprek.

 

Conclusie: voor bestaande part-time ondernemers die hun "gewone" baan kwijtraken is dit een prima manier om de overstap naar full-time ondernemen te maken.

 

Persoonlijke noot: met mijn onderneming gaat het goed. Ik heb natuurlijk wat meer klanten nodig dan voorheen, maar die beginnen nu langzaam maar zeker binnen te druppelen, nu mijn unieke dienstverlening door online en offline communicatie enige bekendheid begint te krijgen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.