• 0

managementfee en belasting

Goedemorgen,

 

heb al heel veel aan dit forum gehad mbt managementfee-vragen daarvoor dank. Heb nog 2 vragen die ik nergens ben tegengekomen:

 

1. Ik ga met 3 anderen een werk-bv oprichten waarin ieder ongeveer 25% van de aandelen zal kopen. Wij vragen ons af of we in dienst van de werk-bv moeten gaan of dat we 4-holding bv's oprichten en elke maand een managementfee sturen naar de werk-bv. Tot nu toe niets bijzonders. Het is echter zo dat in mijn branche het normaal is dat de bonus van werknemers is gekoppeld aan de jaarwinst en zeer varieert: soms is het bijna niets, soms is het 2 keer het normale jaarsalaris. Hoe moet ik met deze bonus omgaan wat betreft managementfee? Kan ik bij een goed jaar een eenmalige hoge managementfee sturen (de bonus) of moet dit op een andere manier geregeld worden. Als het wel kan, wat zet ik dan op de factuur? Ik heb namelijk begrepen dat je moet verantwoorden waarom je een managementfee stuurt.

 

2. Aangezien onze werk-bv geen btw-omzet hebben, betekent dit dan dat als de werk-bv 40.000 managementfee uitkeert dit maar 33.600 oplevert om uit te gaan keren in de holding als (bruto)loon? Oftewel is een managementfee belasting-technisch wel een goed plan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de werk-BV geen BTW-belaste zaken verricht, dan kan zij ook geen voorbelasting aftrekken, dat is bekend bij je veronderstel ik.

Als vanuit de holdings managementfees in rekening worden gebracht, dan zal hier naar alle waarschijnlijkheid BTW op in rekening moeten worden gebracht (tenzij er sprake zou zijn vrijgestelde prestaties door de holdings). Deze in rekening gebrachte BTW is bij de werk-BV niet aftrekbaar, dus is deze gang van zaken wellicht geen goed plan, zoals je jezelf al de vraag stelt.

Beter zal het zijn om van de holdings "zuivere" holdings te maken (dus holdings die niets anders doen dan het houden van de aandelen in de werk-BV en eventueel beleggen van geld) en jullie allemaal op de loonlijst van de werk-BV te plaatsen.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Mijns inziens kun je de hoogte van een managementfee (deels) afhankelijk maken van bedrijfsresultaten. Zolang alle regelingen op zakelijke gronden gebaseerd zijn zal de fiscus er geen problemen mee kunnen hebben.

Hou wel rekening met de hoogte van het loon van de betreffende DGA's. Als de fee fluctueert met het bedrijfsresultaat van de werkmaatschappij, dan zal het loon van de DGA ook moeten fluctueren, zo lijkt me.

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.