• 0

Aansprakelijkheid bij omzetting eenmanszaak naar BV

Hallo,

 

Ik heb een vraag betreffende aansprakelijkheid voor een schuld als een rechtsvorm wordt omgezet.

Gegeven het volgende:

 

Ik heb een eenmanszaak die ik wil omzetten in een BV. Voorlopig ben ik nog een BV in ontwikkeling omdat ik nog niet aan alle vereisten heb voldaan.

Het is maart en ik koop een mooie representatieve auto van €200.000 voor als ik dadelijk directeur van de BV ben.

 

3 maanden later (het is nu half juni) ben ik een BV en dit is bekrachtigd. Enkele weken daarna komt de nota van de auto à €200.000, deze te voldoen binnen 30 dagen.

 

Nu kom ik tot de conclusie dat de BV niet over voldoende financiële middelen beschikt om deze rekening te betalen, omdat de omzet is achtergebleven bij de prognose!

 

Nu zijn mijn vragen:

1. wie kan er aansprakelijk worden gesteld voor de betaling van de auto?

2. wie kan er aansprakelijk worden gesteld voor de betaling van de auto als de BV in september failliet gaat?

3. Als de auto in Juli namens de BV was aangeschaft in plaats van in maart, wie was er dan verantwoordelijk voor de betaling van de auto?

 

Ik heb artikelen uit het burgerlijk wetboek nodig ter motivatie en als uitleg bij de termijnen.

 

Kunt u mij, als u mij wilt helpen, ook de relevante artikelen uit het wetboek geven?

 

Bij voorbaat heel hartelijk dank!!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.