• 0

afroommethode - investeringskapitaal

Hallo,

 

Vanuit mijn BV heb ik mijzelf de afgelopen 2 jaar gedetacheerd.

Het vermogen dat ik hiermee heb opgebouwd wil ik gebruiken om een bedrijf mee aan te kopen.

Ik heb mijn salaris al opgehoogd naar 70k per jaar, maar mijn accountant wijst mij er op dat ik i.v.m. de afroommethode mijn salaris nog verder moet ophogen.

 

Hiermee breng ik veel naar de belastingdienst en heb ik weinig kapitaal over in mijn BV om hier een bedrijf mee aan te kopen.

Als ik nu vervroegd investeer in aandelen van een bedrijf, dan breng ik mijn winst nog steeds niet omlaag, dus dat helpt ook niet.

 

Heeft iemand tips?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Duimen ;).

Duimen dat bij de aanslagregeling geen extra aandacht aan je dossier besteed wordt. Het is absoluut niet zo, dat bij de aanslagregeling van iedere DGA gekeken wordt of zijn salaris wel hoog genoeg is geweest, verre van dat. De kans dat je er mee weg komt is dus best wel flink aanwezig. Je accountant heeft je er wel terecht voor gewaarschuwd, dat de kans op discussie aanwezig is.

Wellicht is het verstandig om je salaris voor 2010 alsnog op een redelijk niveau te brengen, hiermee zul je de kans op moeilijke discussies al verminderen. Een echte oplossing voor te lage salarissen in het verleden is er echter helaas niet.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

 

maar mijn accountant wijst mij er op dat ik i.v.m. de afroommethode mijn salaris nog verder moet ophogen.

 

Je accountant kan hierin hooguit waarschuwend optreden. De afroommethode staat niet in de wet en is enkel het gevolg van een overijverige ambtenaar en een idioot redenerende Hoge Raad in 2001. IMHO is dit echt een gepukkelde knotwilg in het fiscale landschap.

 

Dus niets moet. De fiscus kan hooguit alsnog de afroommethode toepassen. Ik acht die kans net als Louis klein.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Stel dat de belastingdienst mijn dossier oppikt op het moment dat ik het kapitaal geinvesteerd heb door een bedrijf aan te kopen. Zal de belastingdienst mij dan nog steeds willen verplichten tot extra salarisuitkering in het verleden?

Link naar reactie
  • 0

 

maar mijn accountant wijst mij er op dat ik i.v.m. de afroommethode mijn salaris nog verder moet ophogen.

 

Je accountant kan hierin hooguit waarschuwend optreden. De afroommethode staat niet in de wet en is enkel het gevolg van een overijverige ambtenaar en een idioot redenerende Hoge Raad in 2001. IMHO is dit echt een gepukkelde knotwilg in het fiscale landschap.

 

Dus niets moet. De fiscus kan hooguit alsnog de afroommethode toepassen. Ik acht die kans net als Louis klein.

 

Is het dus zo dat als de fiscus bij controle achteraf alsnog de afroommethode toepast, er dan nooit sprake kan zijn van boete en rente?

Link naar reactie
  • 0

Wat een vervelende regel! Er zijn ook positieve uitspraken maar de jurisprudentie lijkt vaak de BD gelijk te geven:

 

http://www.fiscalistenonline.nl/sitefiles/BelastingBelangen_Afroommethode_beperkt_toepasbaar_bij_een_holdingstructuur.pdf

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Rente zul je in dat geval niet onderuit komen, voor een boete geldt dat de inspecteur nóg een stapje harder moet lopen. Daarvoor moet namelijk sprake zijn van opzet of grove schuld en dat is vaak niet zo makkelijk te bewijzen. Zeker wanneer je wel een 'behoorlijk' salaris hebt genoten, zal een boete redelijk lastig zijn. Uit te sluiten is het echter niet.

 

Uiteraard is wel van belang hoeveel winst er is, waar die winst door veroorzaakt is, de relatie met de hoogte van het salaris en hoeveel iemand in loondienst met vergelijkbaar werk verdiend. Als je dat meeneemt in de aandeelhoudersvergadering bij de vaststelling van je salaris en bij de notulen voegt, heb je alvast een onderbouwing waarmee een boete nog lastiger wordt.

 

(Joost was uiteraard wat sneller...)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

Uiteraard is wel van belang hoeveel winst er is, waar die winst door veroorzaakt is, de relatie met de hoogte van het salaris en hoeveel iemand in loondienst met vergelijkbaar werk verdiend. Als je dat meeneemt in de aandeelhoudersvergadering bij de vaststelling van je salaris en bij de notulen voegt, heb je alvast een onderbouwing waarmee een boete nog lastiger wordt.

 

Dankjewel. Goede tip om het vast te leggen in de notulen met daarbij de uitslag van een of ander salarisonderzoek.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.