• 0

wat is t' verdienmodel voor adverteerders in een couponnenboekje

Goedenavond,

 

ik ben voornemens bedrijf te beginnen dat een kortingsboekje wil gaan laten verspreiden op regionale luchthavens. De boekjes worden gratis verstrekt aan de buitenlandse toeristen die op weg zijn naar Amsterdam. De doelgroep is vrij specifiek en neigt naar lowbudget.

( verder marktonderzoek moet dat nog uitwijzen en de doelgroep specificeren.) De boekjes bevatten naast informatie, tips ook aanbiedingen en kortingen die de door de amsterdamse detailhandel wordt aangeboden. ( ca 25.000stuks 2011 tot ca. 100000 in 2013)

Nu ben ik opzoek naar een verdienmodel voor de amsterdamse adverteerder die geintereseerd is in deze specifieke doelgroep.

Maar waarom zou een amsterdamse detailist meedoen als hij moet betalen voor een advertentie, korting geven en er nog aan verdienen?

( b.v. een restauranthouder betaalt 300euro voor een advertentie+ 10% korting)

Of zijn er andere methodes ( betaling achteraf)

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

 

Alvast bedankt....

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

bedankt voor je reactie,

 

de doelgroep is erg specifiek, budget gerelateerde italianen, spanjaarden, fransen tussen 20 en 40, die allen voor een paar dagen Amsterdam aan doen. Bekende highlights bezoeken, niet te veel geld willen uitgeven en waarschijnlijk allemaal ook een jointje gaan roken.

de couponnenboekje zal zich op deze doelgroep richten en detailisten benaderen die zich willen richten op deze constante stroom aan bezoekers van de hoofdstad.

 

 

 

  • 0

Beste Ivar,

 

welkom op Higherlevel. Waarom begin je geen portals of mobiele applicaties onder bijvoorbeeld de noemer(s) frenchamsterdam, italianamsterdam en spanishamsterdam? (Amsterdam op z'n...) Zie de bestaande Layar en iPhone applicaties en partijen die daar mee samenwerken. Ik zie de toegevoegde waarde van print en verspreiding hier niet zo zeer. Advertenties en kortingen (hotspots) kun je ook digitaal aanbieden.

 

Of misschien kun je een aantal fora/communities naar afkomst instellen. Met moderatoren per taal moet je een heel eind kunnen komen. Oude en nieuwe bezoekers zorgen voor de inhoud per taal.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

goedenavond,

 

ik weet dat er op het mobiele vlak al gratis applicaties zijn voor je iphone,android us.holland.com/mobile. vandaar dat in mijn concept een in hands folder een veel grotere afgifte/bereik heeft dan incidentele applicaties op je mobiel.

Maar terug naar me vraag: wat is het verdienmodel voor potentiele adverteerders en hoe moet ik deze benaderen en welke varianten zijn er in deze?

 

veel vragen hzie ik maar ik hoop ook veel kennis op Higher level.....

  • 0

Verdienmodel voor adverteerders is extra omzet (bruto marge) die tegen advertentiekosten en kortingen opweegt. Ik vraag me af wat het oriëntatie- en beslismoment van deze doelgroep toeristen is en of je deze op buitenlandse vliegvelden ((bus)stations?) efficiënt weet te bereiken. Ik zou gevoelsmatig gaan voor bereik in het thuisland (thuiscomputer) en op het moment dat ze in Amsterdam aangekomen zijn. Aanspreken in de eigen taal zie ik als mogelijk sterk punt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Hoi Highhio,

 

idd dat is de bedoeling ook op Nederlandse luchthavens aankomen, busticket kopen en krijgen een gratis couponboekje mee in de eigen taal. Verkoopgegevens op regionale luchthavens tonen aan dat dit om ca. 50.000 tickets gaat per jaar.

Ik overweeg om eerst een goed marktonderzoek te doen en deze toeristen te enquêteren. Waar gaan ze naar toe in AMS ?, waar slapen ze, ? welke activiteiten willen ze gaan doen ?, welk budget? enz. Ook enquêteren bij terugkomst van AMS op de luchthaven.

Waar zijn ze geweest waar hebben ze gegeten enz.

Vervolgens doelgoeps gericht de amsterdamse ondernemer benaderen met deze gegevens.......... Goed plan ?

  • 0

 

Klinkt als een heel goed idee. Websites en apps zijn een heel ander verhaal. Als je een goed distributiemodel hebt: coupon wordt zeker overhandigd aan deze doelgroep, dan heb je een goed verhaal. Er komen zat jonge Italianen, Fransen, Spanjaarden en Britten en vul maar in. Maar je distributiemodel is nog wat vaag.

 

Je doelgroep is een captive audience vanaf het moment dat ze inchecken tot ze uit het vliegtuig komen. Daarna mengen ze met de rest. In het vliegtuig zitten ook zakenreizigers, familiebezoekers enz. Je zal de distributie slim moeten aanpakken, want anders klopt je verhaal voor geen meter. Je praat nu over 'een busticket kopen en een gratis bonboekje meekrijgen'. Ga je buschaufeurs inzetten? Dat rammelt nog.

 

Dat verhaal is echter essentieel voor het verdienmodel. Als adverteerder betaal ik niet voor jouw oplage, maar voor jouw bereik. Ken je die uitdrukkingen niet, dan moet je je beter voorbereiden. Het verdienmodel is namelijk heel simpel. Een adverteerder die voor een gering bedrag relatief veel mensen binnen zijn doelgroep kan bereiken, is geïnteresseerd. Maar dan moet jouw verhaal kloppen en het resultaat voldoen. Je kan namelijk helemaal niks bewijzen. Voor hetzelfde geld druk je X boekjes die allemaal bij het oud papier belanden.

 

Volgens mij is je model half af.

 

Waarom deel je geen wekelijks nieuwe stadskaarten uit met bonnen in de marge?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Waarom deel je geen wekelijks nieuwe stadskaarten uit met bonnen in de marge?

Ik heb geen plaatje bij de hand, maar een mooi voorbeeld van wat je bedoelt bestaat al in Rome,

bij elk hotel of toeristische instelling ligt een blok met stadsplattegronden van het formaat placemat.

Net als bij een schrijfblok kan je een vel afscheuren en je kunt er makkelijk op schrijven.

Onze receptionist gebruikte deze ook om iets aan te wijzen en gaf het vervolgens mee.

 

In de marge stonden ook advertenties en in de kaart omcirkelde plaatsen die naar de advertenties verwezen.

 

Cruciaal onderdeel van dit systeem is de medewerking van de VVV en de hotels e.d., zij zijn degenen die het meeste info geven. Zoek medewerking van de VVV en leg je idee voor, evt al als uitgewerkt plan.

"zoek het maar uit"

  • 0

Waarom ga je low budget toeristen benaderen? Enige valide reden die ik kan bedenken is dat de vermogende veelkopers (Chinezen, Russen, Duitsers en Amerikanen) al een eigen boekje of kaart hebben.

 

Als dat niet zo is begin dan met een boekje voor hen waarin staat waar de nieuwste mode is te krijgen, waar de applestore en het casino zich bevinden en een aantal toprestaurants waar ze met korting aan kunnen schuiven.

 

Ik zou samenwerking zoeken met gespecialiseerde reisorganisaties die de kaart/boekje bij de reisbescheiden geeft zodat mensen zich al op de reis en de bezoeken kunnen voorbereiden. En deze ideeën zijn slechts een begin.

 

Om echt succesvol te zijn zou je eerst een business model moeten optuigen. Prima startpunt is het boek van Osterwalder. Voordelig te bestellen op Ebay.

 

Als je het goed aanpakt komen de adverteerders over een tijdje zelf vragen of ze kunnen samenwerken. Samenwerken is veel lucratiever voor beide partijen dan adverteren.

  • 0

Waarom ga je low budget toeristen benaderen? Enige valide reden die ik kan bedenken is dat de vermogende veelkopers (Chinezen, Russen, Duitsers en Amerikanen) al een eigen boekje of kaart hebben.

 

Afhankelijk van je vooronderstellingen zijn er verschillende redenen te bedenken waarom de ene doelgroep aantrekkelijker is dan de andere. Je kan bv ook redeneren dat welstandige stadsbezoekers minder geneigd zijn op de bonnefooi te reizen, met als gevolg dat er vraag naar / ruimte voor een impulsmedium is. Ook adverteerders kunnen heel verschillend denken over bonneboekjes. Wat valide is, weet je pas achteraf.

 

Vraag hier is: zit er een kans in de fase waarin je bezoekers geclusterd bijeen zijn? De reisbureaus hebben gidsen, de airlines hebben inflight magazines, de hotels hebben kaarten? Waar plug je in? Ik mis dat in het idee. Hoe onderscheid je budget travellers voor Amsterdam van de rest?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Onhandig van me om de doelgroep ter discussie te stellen terwijl ik eigenlijk bedoel dat je eerst alle delen van een business model in kaart moet brengen om succesvol van start te kunnen gaan. TS heeft een idee en vraagt zich af wie er op zit te wachten.

 

Uiteraard kunnen de target klanten ook low budget Fransen zijn die voor de koffieshops en een tof weekend komen. Ik ken deze doelgroep niet en weet niet waar de interesse naar uitgaat buiten goedkoop eten en slapen en de beste koffieshops en bruine kroegen. Of de aanbieders interesse hebben in een advertentie hangt af van de vraag of ze er brood in zien.

 

Of uitdelen, als je toch zo wil werken, op de regionale luchthavens goed is voor de doelgroep (Amsterdam) waag ik ook te betwijfelen. Denk dat het grootste deel via de luchthavens per trein naar A'dam gaat. Een groot deel op vrijdagmiddag.

 

Kortom eerst verstand gebruiken, zaken uitzoeken en dan uitwerken en er voor gaan.

 

  • 0

Wat versta je eigenlijk onder regionale luchthavens? Er zijn luchtvaartmaatschappijen die hun business model laten steunen door 'bijverkoop' aan low budget toeristen.

 

Ken je de uitsplitsing naar land van herkomst van jouw doelgroep? Ik zou juist eens iets 'slims' willen zien voor mensen die anders dan per vliegtuig komen. Neem bijvoorbeeld groepen scholieren en studenten of een auto vol jonge, werkende vrienden.

 

In aanvulling op de geste van Bas kun je ook stadswandelingen of rondleidingen verkopen met onderweg de horeca en detaillisten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Goedenavond

Bedankt voor jullie info allemaal. hier kan ik veel mee!!!!

Een toelichting op mijn business

op Eindhoven Airport vliegen vele maatschappijen maar met name airlines die lowcost zijn.

De groeiende aantal passagiers op deze luchthaven is enorm.

De passagiers op deze lowcost vluchten zijn, natuurlijk niet allemaal Lowcost maar wel budget georiënteerd. (anders zou je wel met b.v. KLM naar AMS vliegen lijkt me zo.) marktonderzoek zal uitwijzen hoe breed/smal de groep is en of deze Lowcost is...

 

Op Eindhoven en andere regionale luchthavens staan iedere dag op vaste momenten bussen klaar die deze buitenlandse passagiers vervoeren naar AMS. ( openbaar vervoer bus naar CS en een speciale Coachbus naar AMS CS.)

Voor al deze bussen zijn er op het luchthaventerrein verkooppunten van tickets door derden. ( distributie)

* bij elk verkochte ticket een gratis couponboekje, in de taal van herkomst.

* passagiers reizen naar AMS en kunnen het boekje gebruiken om hun plan te bepalen of bij te stellen

( afhankelijk van de aanbiedingen)

* men reist altijd met meerdere (>1)

 

Hans van Nijnatten: Samenwerken is veel lucratiever voor beide partijen dan adverteren. hoe bedoel je dat ?

Highio: alle bezoekers die via de bus naar AMS gaan krijgen in de eigen taal een informatief boekje met voordeeltjes.

dat moet toch adverteerders aanspreken alleen hoe vertel ik ze dat ?

 

Bedankt voor jullie input !!!!

 

 

  • 0

 

Heb je getallen paraat. Hoeveel bezoekers komen aan? Welk deel gaat op de bonnefooi naar Amsterdam (dus niet naar familie of op zakenbezoek)? Hoe zijn de nationaliteiten verdeeld?

 

Leent dezelfde aanpak zich voor andere luchthavens? Lowbudget carriers vliegen vaker naar regio-luchthavens...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Vragen en antwoorden:

 

- van 1 distributeur ( een kleine) weet ik dat zij 2009 ca. 25000 kaartjes naar AMS hebben verkocht

 

- als buitenlander gaande naar nederland(lees AMS) gaan voor een citytrip

 

- nationaliteiten zijn qua top 3 (1 italianen, 2 Engelsen, 3 Spanjaarden)

 

- ja dit leent zich voor ander luchthavens daar ook sellingpoints zijn.

 

- de moeilijkheid lijkt me een verdienmodel te ontwikkelen waarbij de adverteerder in AMS geintereseerd is !!!!!!

  • 0

Ik snap je afhankelijke opstelling niet en tevens niet waarom een couponnenboekje een doel op zich is. Volgens mij zou het hooguit een middel moeten zijn. Als je onderweg bent naar een onbekende bestemming, wil je volgens mij minder geinformeerd worden, dan wanneer je thuis bent of op plaats van bestemming verkeert.

 

Je hebt een veel scherper beeld van een markt als je bijvoorbeeld zou kiezen voor groepstoerisme naar Amsterdam, of voor transportpartijen die toeristen vervoeren naar Amsterdam.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Goedenavond Highio,

 

Natuurlijk is dit boekje slechts een middel om de vraag en het aanbod met elkaar te verbinden. Ik ga er voor als nog wel van uit,

dat deze vaste stroom buitenlandse bezoekers van de hoofdstad allemaal een gratis informatief boekje meekrijgen. (met veel nuttige informatie, tips en voordeeltjes) en in de eigen taal!

Het doel is om de Amsterdamse ondernemers te laten participeren in dit boekje.(advertenties e.d.)

Distributie en afname aantallen zijn in dit BC verankerd. De transportpartijen ( die de passagiers naar AMS vervoeren doen mee en krijgen een %.......De moeilijkheid ligt bij de ondernemers denk ik .

Hoe pak ik dat aan. / verdienmodel??

 

 

  • 0

Amsterdammers adverteren niet in een boekje wat in Eindhoven uitgegeven of verspreid wordt. Daarvoor zijn advertentiemogelijkheden en distributie o.b.v. samenwerking met lokale en bewezen partijen binnen Amsterdam zelf denk ik veel interessanter. Wil je wel zoiets, waarom ontwikkel je dan geen format of proefdruk en houd dit eens tegen distributie- en advertentiepartners aan.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Amsterdammers adverteren niet in een boekje wat in Eindhoven uitgegeven of verspreid wordt.

 

Het wordt niet in Eindhoven uitgegeven of verspreid. Het wordt uitgedeeld aan mensen die met een budget airline naar Eindhoven gevlogen zijn om daar in de bus naar Amsterdam te stappen. Dan heb je vele tienduizenden Italianen, Britten en Spanjaarden die een weekendje gaat stappen, winkelen en coffeeshoppen.

 

Het verdienmodel voor adverteerders is hetzelfde als dat van inflight magazines. Bereik van captive audience met bekend reisdoel. Andere media geven ook niet veel meer dan hun oplage- of bereikcijfers. Je zal de effectiviteit van coupons proefsgewijs moeten vaststellen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Bedankt voor de reactie, maar je ziet er wel mogelijkheden in, !?

Ik heb wel m'n twijfels of ik de ondernemer kan overtuigen, mits een goede onderbouwing van de klanten potentie.....

Maar idd. met een proefexemplaar is wellicht wel een goed idee

Ik zat ook te denken om hierin te gaan samen te werken met Amsterdamse uitgevers van engelstalige gratis magazines......

  • 0

een proef exemplaar.... ???..

1. adverteerder laten betalen voor advertentie. wanneer hij korting geeft zal hij de bonnen bewaren en a.h. eind van het contract

krijgt de adverteerder een bedrag retour ( % van het aantal ingebrachte bonnen) of in mindering op een volgend contract.

2. adverteerder niet laten betalen en investeren , in de hoop dat hij bij geblkeken succes volgende editie wil betalen ......

3. veel adverteerder n' klein bedrag laten betalen......

 

alvast bedank voor input!!!!!!!

 

 

 

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    5 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.