• 0

Waarschuwing voor ZZP-er en het handelsregister van de KvK

Ik weet dat dit al meerdere malen aan de orde is gekomen maar toch nog maar een keer.

 

Ik begrijp het nut en belang van het handelsregister, iedereen moet kunnen nagaan wie er achter een bedrijf schuil gaat, in het geval van een conflict of ter controle.

Dit is ook de meest gegegeven reactie op een vraag de adressen hierover in dit forum.

 

Ik weet dat het "eenvoudig" is om de gegevens weg te laten halen bij google. (Dit is me overigens na 1 week nog steeds niet gelukt)

Probleem is dat de kamer van koophandel na de verkoop van deze gegevens de controle volledig kwijt is, dat geven ze zelf aan in de brief die ik kreeg met de melding dat we uit de selectie ter verkoop gehaald ben.

Dat ik spam kreeg/krijg is vervelend maar niet bedreigend. Dat iedereen ter wereld via Google mijn adres en woonsituatie op een presenteerblaadje krijgt vind ik echt vreselijk. Kort geleden hebben ze mijn woonhuis bezocht en al mijn apparatuur meegenomen deze inbraak kan geheel via het internet voorbereid zijn en alle tekenen wijzen hier ook op.

 

De verkoop van persoonlijke gegevens naar het buitenland is alleen toegestaan onder strikte voorwaarden helaas is de aankoop van de gegevens waarschijnlijk door google nederland gedaan waardoor de gegevens buiten deze regelgeving vallen en deze verkoop als wetmatig is aangeduid. De gegevens zijn nu wereldwijd beschikbaar, ook voor iedereen

met wie ik nooit zakelijk contact zal hebben en die geen enkele noodzaak hebben bij openbaar zijn van deze informatie.

 

 

Behalve Google heb ik met de site van de KvK zelf ook wat problemen. Het opvragen van meerdere adressen kost geld en daarvoor moet je inloggen. Maar wie doet dit als je zelf via de site alle adres gegevens kan opvragen. Als ik het woord foto invoer in hun "search-engine" krijg ik gepagineerd alle bedrijven met het woord foto in hun naam. Handig voor het dievengilde een zeer groot deel van alle fotografen in Nederland. In 10 minuten pruts ik een script in elkaar die ze automatisch allemaal download zonder registratie en betaling. Het woord foto is zelfs wat lang een enkele letter volstaat, als ik dat ongeveer 26 keer doe heb ik alle bedrijven in Nederland.

Voor 'echte' bedrijven is dit niet interessant want die willen graag meer informatie, op bedrijfsprofielen zoals de KvK dat noemt, maar voor mensen met minder nette bedoelingen kom je een heel eind. Dit is wel de meest banale search engine die ik ooit heb gezien en is erg ondoordacht en geeft weer blijk van het feit dat het uitvoeren van hun wettelijke verplichting wel een heel vervelende commercieel oninteressante bedrijfsactiviteit is waar zo min mogelijk aandacht aan moet worden besteed en dat dit bestand alleen financieel uitgebuit wordt door het door te verkopen.

 

Zelf zijn ze erg nog trots op ook zie deze "ludieke" actie van de KvK http://www.kvk.nl/nieuw/kvk_vraagt_op_ludieke_wijze_aandacht_voor_het_handelsregister/ waarbij ze

aangeven hoe eenvoudig bedrijfsinformatie bij hun kan worden achterhaald. Na het zien van deze pagina begon mijn bloed te koken.

 

 

Iedereen die ik hier over tot nog toe heb aangeschreven reageert, de KvK aanpakken op dit punt is al zo vaak gedaan en altijd zonder succes ik hoop een manier te vinden dit te veranderen maar vrees dat mij het ook niet lukt.

 

Voor mij is het inmiddels te laat, mijn spullen zijn al gestolen en hoop dat mijn verzekering toereikend was, maar ik hoop via dit bericht het voor andere te kunnen voorkomen doordat zzp-ers met kantoor aanhuis zich minder kwaad maken over irritante spam maar zich drukker maken over de onachtzaamheid waarmee de KvK met jou persoonlijke adres gegevens omgaat.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wie zegt dat die inbraak komt omdat je ingeschreven staat in het handelsregister? :-\

 

Mijn huis is deze zomer ook leeggeroofd toen we op vakantie waren, nog geen tel heb ik aan dat handelsregister gedacht!

Ik krijg trouwens ook nauwelijks spam/ongewilde postbezorging terwijk ik als zzp'er toch echt wel geregstreerd sta met kantoor aan huis.

Ligt het niet aan de manier waarop je geregistreerd staat en de manier waarop je jezelf promoot?

Als jij zo bang bent voor je fotospullen, moet je misschien niet zo duidelijk laten zien dat je die spullen hebt.

"Pietje Puk Trading" ziet er al heel anders uit dan "Pietje Puk handelshuis in edelstenen"

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg niet dat het de schuld is van de KvK, ik zeg ook niet dat dit de reden is van de inbraak. Ik durf alleen te stellen dat ik mijn identiteit en dergelijke altijd op het internet heb weten te verbergen tot het moment dat de KvK er mee aan de haal is gegaan.

 

Ik ben alleen maar ingeschreven als zzp-er omdat ik af en toe een fotografie klus doe voor bedrijven en daar een factuur voor moet verzenden. Ik ben dus verplicht om mij te registreren. Ik promoot mij zelf totaal niet aangezien ik gewoon naast mijn fotografie werkzaamheden een volledige baan heb.

 

Mijn bedrijfsnaam bevat geen fotograaf of afgeleide daarvan en door mijn voorbeeld met foto te gebruiken kom ik niet tevoorschijn in de searchengine van de KvK.

 

Als jij er geen last/problemen mee hebt prima ik probeer alleen maar te waarschuwen voor dit fenomeen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg niet dat het de schuld is van de KvK, ik zeg ook niet dat dit de reden is van de inbraak. Ik durf alleen te stellen dat ik mijn identiteit en dergelijke altijd op het internet heb weten te verbergen tot het moment dat de KvK er mee aan de haal is gegaan.

 

In je openingspost leg je wel erg de nadruk op deze inbraak terwijl je eigenlijk een discussie wilt beginnen over de manier waarop de KVK omgaat met je identiteit: deze kun je niet meer verbergen.

 

In het begin van je post geef je zelf al aan dat je het nut en belang van het register inziet. Hierbij kan ik me dan ook aansluiten en ben blij dat ik redelijk simpel een aantal basisgegevens over een bedrijf kan vinden. Dat een bedrijf zich inderdaad niet kan verbergen.

 

Wel kan blijkbaar de voorlichting beter, bij inschrijving moet al worden gevraagd of de gegevens verkocht mogen worden etc, zodat je een keuze krijgt of derde partijen iets met deze gegevens mogen doen.

(ik weet echter niet wat de kvk hier nu precies in doet, is voor mij al weer even geleden.)

Link naar reactie
  • 0

Ok, daar leg ik misschien door mijn woordkeuze teveel de nadruk op. Maar ik stoor me inderdaad aan de wijze waarop de KvK met privacy gevoelige informatie omgaat.

 

Deze post komt doordat ik ben gaan zoeken op het internet naar dit probleem en het valt mij op dat 90% van de discussies wordt dood gemaakt door reacties over spam. Terwijl ik van mening ben dat mijn privacy belangrijker dan spam is. Als ik dit met de RDW gegevens vergelijk, ik kan daar ook op kenteken zoeken en zie dan wat basis gegevens over dat kenteken maar geen naam en adres van de eigenaar van de auto. Die informatie kan ik niet krijgen als ik een geschil heb met de eigenaar zal ik dat via de politie moeten doen. Dit is een betere benadering dan het zomaar verstrekken van deze informatie.

 

Zorg dat de informatie publiek beschikbaar is maar werp een drempel op bij het verkrijgen van deze informatie.

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas is het voor jou al te laat (wat ontzettend klote dat er zoiets gebeurd is!), maar is het nemen van een postbusadres geen optie? Vind het zelf ook een groot nadeel dat je adres zo wordt rondgestrooid op internet. Voor grote bedrijven is het niet erg, maar aan ZZP'ers wordt kennelijk niet gedacht...

Link naar reactie
  • 0

Na zoeken op het forum vond ik dit topic. Ik kreeg daarnet een telefoontje van mijn dochter die ontdekt heeft dat Google haar naam en adres op Google+ heeft gezet en daarbij tevens twee foto's heeft geplaatst van de woning. Door de ranking van Google verschijnt de link naar Google+ dan ook nog eens helemaal boven aan de lijst.

 

Mijn dochter wil niet op deze manier op het internet staan en vroeg me om uit te zoeken of hier iets aan te doen is. In de discussie hierboven is al genoeg duidelijk gesteld waarom je met dit soort presentatie problemen kunt krijgen. Google is nooit verzocht om deze presentatie en ik vraag me af of dit wel legaal is.

 

Hoe komen we van deze presentatie door Google af?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.