Goedemiddag,

Ik sta samen met 4 oud collega's op het punt voor ons zelf te beginnen in de financiele sector. Beleggen en handelen voor eigen rekening (geen klanten dus).

In principe is ons idee momenteel om een werkmaatschappij op te richten en daarboven 5 x een persoonlijke bv van waaruit wij investeren en ons verhuren aan de werkmaatschappij.

Vraag 1. is dit de juiste structuur? Een buitenstaander vertelde mij dat je er nog een holding tussen moet plaatsen, iemand uit de groep zei dat dit nonsens was...

Vraag 2. Wij verhuren ons vanuit je persoonlijke bv aan de werkmaatschappij in ruil voor een managementfee. Daarover moet btw worden betaald. In normale gevallen moet je persoonlijke bv dan btw afdragen en kan de werkmaatschappij deze terugvragen en is er dus niks aan de hand (fiscale eenheid). Alleen schijnt dit in de 'financiele dienstverlening' anders te zijn. Maw dat je dus niet de btw kunt terugvorderen... Enig idee hoe dit zit en hoe we hiermee kunnen dealen?

Vraag 3. Is het mogelijk om jezelf een bonus uit te keren (in de vorm van een managementfee) ahv de winst van dat jaar? Voornamelijk omdat de bonus aanzienlijk veel hoger zou kunnen uitpakken dan de afgesproken jaarlijkse managementfee van €40.000...

Hoop dat iemand zijn/haar licht kan laten schijnen op deze situatie.

Alvast dank!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29489-structuur-managementfee-en-btw/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

1. Als je met 4 collega's begint kan je 4x een holding en 1 werkmaatschappij oprichten inderdaad.

Het advies over de extra holding kan handig zijn voor de toekomst. Je hebt dan vanuit je holding een aandeel in de tussenholding. De tussenholding heeft 100% aandelen van de werkmaatschappij.

In de tussenholding kan je bijvoorbeeld intellectuele eigendommen behouden. Die zijn dan uit de risico sfeer maar wel gedeeld over jullie als aandeelhouders. Daarnaast zou je bijvoorbeeld vastgoed kunnen verhuren uit de tussenholding. Er zitten dus wat voordelen aan maar het levert wel extra kosten op dus dat moet je afwegen. Mocht het in de toekomst hard gaan en mocht je meerdere BV's nodig hebben als werkmaatschappijen dan kan je een stukje eenvoudiger vanuit de tussenholding een nieuwe werkbv oprichten.

2. Geen concreet antwoord, ligt nogal gevoelig zo lijkt het: http://www.nl.pwcglobal.com/extweb/bn/taxnews.nsf/Public/VU64844

3. Je kan zowel management fees als dividenten uitkeren. Je moet even kijken met een fiscalist wat het meest voordelig is. Een management fee verhogen mag na akkoord in principe altijd. Wel moet het natuurlijk zakelijk verantwoord zijn maar dat is met name een kwestie van logisch nadenken. Kijk goed of je niet verplicht kan worden het hogere standaard loon te behouden.

In basis is 40k niet een grote management fee, de belastingdienst kan wellicht stellen dat deze in jullie sector wat hoger behoort te liggen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

Dag vanderloos

Indien je enkel gaat beleggen met meerdere aandeelhouders is wellicht een VBI een optie. Een Vrijgestelde BelegginsInstelling kent een aantal fiscale voordelen:

- geen VPB plicht

- geen dividendbelasting.

De voorwaarden:

- het moet gaan om een NV (dus niet BV) of een fonds voor gemene rekening (beleggingsfonds);

- er moeten minstens 2 aandeelhouders zijn, waarvan het grootste belang maximaal 90% mag zijn;

- beleggingen uitsluitend in financiële instrumenten, dus niet direct in bijv. onroerend goed;

- maximaal 100 deelnemers zonder AFM vergunning.

- het beginsel van risicospreiding moet van toepassing zijn op de beleggingen;

- de NV of het fonds moet deelgerechtigden kunnen uitkopen door inkoop van hun belang.

Indien je niet aan deze voorwaarden kunt voldoen, is een 5 holdings - 1 dochter BV structuur een goede optie. Een tussenholding is alleen nodig als belegd wordt in bepaalde zaken (zoals IP of vastgoed) die je buiten het risico van de dochter BV wilt houden, maar wel in bezit wilt hebben van de 5 holdings.

Als de dochter BV enkel vermogen beheert dan geldt een BTW vrijstelling. Managementfee zou dan zwaar drukken op de dochter BV (wel gefactureerd aan, maar de dochter kan die BTW niet terugkrijgen).

Over de managementfee zou ik me geen zorgen maken. 40K ligt eigenlijk al te laag omdat je geacht wordt 41K salaris op te nemen via je holding. Tel daarbij op de kosten voor pensioen, KvK, bank, accountant, etc. en je hebt het meteen over 50K aan fee.

De optie voor de VBI zou ik meteen laten onderzoeken. Beter daar eerst achter te komen voordat je begint aan een dure opzet van een 5 holding - 1 dochter BV structuur.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Heel veel dank voor jullie visie, erg nuttig.

Ik ga zeker de VBI laten onderzoeken. Geen Vpb en geen dividendbelasting (ook als je >5% aandelen in bezit hebt?!) klinkt natuurlijk erg aanlokkelijk! Als wij een NV zouden oprichten ipv een BV voldoen we aan bijna alle voorwaarden. Het enige probleem is dat we volgens mij niet onder de noemer 'beleggingsfonds' of 'fonds voor gemene rekening' vallen aangezien wij vijven alle aandelen in handen hebben en deze in principe niet vrij verhandelbaar zijn...

Is het ook niet mogelijk dat we gewoon in loondienst gaan in plaats van salariëring via een managementfee, om zo de BTW te ontlopen?

• 0

Heel veel dank voor jullie visie, erg nuttig.

Ik ga zeker de VBI laten onderzoeken. Geen Vpb en geen dividendbelasting (ook als je >5% aandelen in bezit hebt?!) klinkt natuurlijk erg aanlokkelijk! Als wij een NV zouden oprichten ipv een BV voldoen we aan bijna alle voorwaarden. Het enige probleem is dat we volgens mij niet onder de noemer 'beleggingsfonds' of 'fonds voor gemene rekening' vallen aangezien wij vijven alle aandelen in handen hebben en deze in principe niet vrij verhandelbaar zijn...

Is het ook niet mogelijk dat we gewoon in loondienst gaan in plaats van salariëring via een managementfee, om zo de BTW te ontlopen?

Een NV kan best 5 aandeelhouders hebben en hoeft niet beursgenoteerd te zijn.

In dienst van de beleggings-BV kan. Daarmee ontloop je inderdaad de BTW problematiek van de managementfee. Nadeel is dat vermogensopbouw in de holdings enkel plaats kan vinden via dividenduitkeringen. Tevens wordt bijv. pensioen in eigen beheer complex.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Ik ga zeker de VBI laten onderzoeken. Geen Vpb en geen dividendbelasting (ook als je >5% aandelen in bezit hebt?!) klinkt natuurlijk erg aanlokkelijk!

Uiteraard vindt er wel gewoon inkomstenbelastingheffing plaats. Voor box 2 aandelen (aanmerkelijk belang) geldt daarbij dat de werkelijke opbrengst belast is tegen 25%. Bovendien wordt er forfaitair bijgeheven als de opbrengst in een jaar minder is dan 4%, om oneindig belastinguitstel tegen te gaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar