• 0

ABN AMRO gesprek

mijn ondernemingsplan is nog onderhanden, maar het leek mij een goed idee om alvast eens de ABN AMRO te bezoeken om kennis te maken, te horen hoe procedures lopen, en alvast eens te proeven waar zij belang aan hechten.

 

een korte samenvatting van mijn ervaringen:

- ze praten nog niet over financiering als je nog geen kvk nummer hebt en een startersrekening hebt geopend.

- tot 25K doen ze niet echt moeilijk (behalve de normale kredietwaardheidscheck), soort van standaard ondernemerskrediet. daarboven moet je zekerheden bieden.

- tav ondernemersplan raden ze het kvk plan af, omdat dat een te dikke stapel wordt, liever zelf schrijven. ze focussen op je persoon (opleiding, ervaring, etc) en financieele onderbouwing

 

komt dit jullie bekend voor?

geldt dit ook voor andere banken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
In mijn ervaring heeft de ABN-Amro er een handje van om je wat minder klant vriendelijk te behandelen..

 

die indruk kreeg ik ook vanwege het feit dat ik eerst een rekening moest openen. beetje omgekeerde wereld. ik zou eerst financieel rond willen zijn voordat ik een rekening open.

 

vanwege de positieve geluiden op HL stond ABN AMRO hoger bij mij op het lijstje, maar dit viel wel tegen. ze staan nu dus gewoon weer tussen de andere banken.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het jammer dat je ervaringen minder positief zijn. De ervaring van zrski dat ABN AMRO een handje heeft van minder klantvriendelijk benaderen, betreur ik ook. Maar als je stelt dat een organisatie ergens 'een handje van heeft', duidt dit er op dat je veel gelijksoortige ervaringen hebt gehad. Ben dan vooral benieuwd wat er is voor gevallen?

 

Het verhaal dat de bank pas over financieringen wil praten als er een kvk-nummer en rekening is geopend klinkt wat tegenstrijdig met het verhaal dat er niet moeilijk gedaan wordt over een krediet van EUR 25k. Ik kan me juist goed voorstellen dat er pas concreet over financieringen gesproken kan worden als je weet waar over je praat. Dus plan is gereed, prognoses liggen er etc. Anders blijft het een beetje praten in de ruimte.

 

Wat ik je vooral wil aanraden is om de contactpersoon van de bank je negatieve gevoelens te vertellen (onder het motto: 'heb je een klacht vertel het ons, ben je tevreden vertel het je vrienden'). ABN AMRO (evenals andere banken) hechten (er met name de laatste tijd) juist veel waarde aan klantvriendelijkheid.

 

Jan

 

Link naar reactie
  • 0

wat ik altijd miste was de persoonlijke benadering. Als (klein) zakelijk contact werd ik van contact persoon naar contact persoon geknikkerd en kreeg ik het gevoel dat ik dankbaar moest zijn dat er tijd voor mij gemaakt werd (dit is wel een paar jaar terug).

Dat gevoel paste niet bij het "ik ben toch de klant?" princiepe.

 

Nu woon ik in een klein zweeds dorpje, de behandeling is hier natuurlijk véél persoonlijker dan in welke grote stad bij welke bank dan ook, maar het is wel een mooi streven om de persoonlijkheid van een kleine lokale bank na te streven :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
Wat ik je vooral wil aanraden is om de contactpersoon van de bank je negatieve gevoelens te vertellen (onder het motto: 'heb je een klacht vertel het ons, ben je tevreden vertel het je vrienden').

 

ik zal je sterker vertellen, ik heb dat zelfs tijdens het gesprek benoemd. dat werd beantwoord met een verklaring dat men het computersysteem niet kan gebruiken zonder klantennummer en dat er dus een rekening nodig is. dit is natuurlijk een broodje orang oetang speciaal. of er is echt iets vreselijk mis met die bank. in beide gevallen verdienen ze niet mijn voorkeur.

Link naar reactie
  • 0

Tegen dit soort argumenten kun je inderdaad niet op!! Ondanks dat deze persoon waarschijnlijk gelijk heeft, kan ik me voorstellen dat je hier niets mee kunt!!

 

Ik blijf benieuwd wat je ervaring is met andere banken als je met dezelfde info en hetzelfde verhaal en dezelfde vragen komt. Een dergelijk marktonderzoek is voor alle HL-gebruikers interessant!!

 

Jan

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je niet veel aan een bank als starter. Ik ben toen ik begon met mijn bedrijfje ook weleens met een businessplan naar een bank geweest. Gewoon om een kritische blik op mijn businessplan te werpen (niet eens voor een lening). Ik geloof dat ze wat domme opmerkingen maakten en wat domme vragen stelden omdat ze niets van de business begrepen.

 

Een bank heb je nodig voor een bankrekening. Als je geld nodig hebt moet je dit ergens anders regelen of eerst verdienen (verreweg de beste methode volgens mij).

Link naar reactie
  • 0

zo, eindelijk weer terug op het forum. Ook ik heb vervelende ervaringen met het ABN-AMRO concept. Bij de start van ons bedrijf leek het allemaal goed te gaan totdat we de verplichte verzekeringen niet bij deze bank afsloten omdat ze gewoon veel te duur waren.

 

Daarna kon er (bijna) niets meer. Slechte bereikbaarheid (week nodig om terug te bellen) en als je ze dan sprak dan was het soms zelfs bij het onbeschofte af. Toegezegde financiele flexibeliteit niet ingevuld en beloftes doen waar na 6 welken nog niets mee gedaan is. Nee, later als ik groot ben.......bankier ik bij een andere bank.

-<<<>>>-

Link naar reactie
  • 1
Bij de start van ons bedrijf leek het allemaal goed te gaan totdat we de verplichte verzekeringen niet bij deze bank afsloten omdat ze gewoon veel te duur waren. <...> Nee, later als ik groot ben.......bankier ik bij een andere bank.

 

okee, bedankt, het is dus zaak om de koppelverkoop goed in de gaten te houden. dat is een beetje het frisia concept; goedkope lening, dure verzekering. welke bank kies je als je groot bent?

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring met de ING bank: valse hoop geven

Ik heb mijn ondernemingsplan zelf geschreven. e-mail bericht naar de bank gestuurd. Mijn ondernemingsplan werd binnen 1 week beoordeeld. Mijn ondernemingsplan daar ligt het niet aan werd er gezegd. Het plan is goed doordacht het is een nieuw idee, maar ik maak geen kans omdat ik al 4,5jaar een uitkering ontvang. ik had in het eerste contact met de bank al duidelijk gemaakt dat ik een alleenstaande vrouw ben met drie kinderen met een fantastisch ondernemersplan maar dat het geld, kredietwaardig er niet is. Het plan was zou goed dat degene die het behandeld heeft het over de hele afdeling heeft laten zien. Probleem bij mij is dat ik al een pand op het oog heb op een ideale lokatie voor mijn onderneming en dat ik ook al een aanvraag heb ingediend bij de Sociale Zaken en werkgelegenheid voor een starterskapitaal, maar die aanvraag duurt nog 12 weken. In die tussentijd zal dat pand niet leeg blijven.Iemand nog enige ideeen ???

Link naar reactie
  • 0

Laat je niet uit het veld slaan, ga ervoor!!! Dat pand staat vast nog wel een tijd te koop, zo niet zijn er altijd andere mogelijkheden. Het opvangen van tegenslagen, een flexibele insteek, het hoort allemaal bij ondernemen. Jij weet dat je succesvol kan zijn. Overtuig anderen!!

 

Succes,

 

 

pepsimax

-<<<>>>-

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring met de ABN-Amro Bank zijn tot nu toe goed.

In mijn dorp heb ik contact met een plaatselijke accountmanager wat goed gaat.

Probleem is echter dat contact en dan met name contact krijgen!

De bank is overgestapt op een call center systeem waardoor direct bellen en/of mailen niet meer mogelijk is. Een afspraak maken met je accountmanager is nu een ramp. Via een anonieme dame van het call center kun je teruggebeld worden, maar niet doorverbonden.

Ook ik heb dit aan de orde gesteld bij een gesprek in het dorp, maar het blijkt niet mogelijk te zijn om een direct telefoonnummer te krijgen (ik heb nog een mobiel nummer gesuggereerd).

Ik moet zeggen dat ik dit echt een punt vind waardoor ik zou overstappen naar een ander bank. Moeten zij natuurlijk wel een direct nummer handhaven :).

Ik denk dat banken moeten oppassen dat het persoonlijke contact niet verloren gaat in de efficiency slag. Soms kan een beetje minder efficient stukken rendabeler zijn.

 

Bij de Rabobank, waar ik ook bankier met een ander bedrijf, heb ik goed contact. Deze vestiging heeft een startersdesk waar ik erg tevreden over ben. Een klein team die op de hoogte is van elkaars portefeuilles. En direct bereikbaar.

 

Nu heb ik weliswaar geen ervarinegn met het aanvragen van kapitaal dus daar kan ik niet over oordelen.

 

Met de ING bank geen directe ervaringen.

 

Wat betreft het ondernemingsplan: absoluut zelf schrijven. De CD van de KvK kan wat handige sheets opleveren, maar verder is het inderdaad een invuloefening. Een beetje starter kan dat veel beter zelf doen.

 

 

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0
Ook ik heb dit aan de orde gesteld bij een gesprek in het dorp, maar het blijkt niet mogelijk te zijn om een direct telefoonnummer te krijgen (ik heb nog een mobiel nummer gesuggereerd).

Gewoon doorblijven proberen... Mij is het gelukt ik heb nu een rechtstreeks nummer bij een account-manager van de ABN... ;)

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

okee, bedankt, het is dus zaak om de koppelverkoop goed in de gaten te houden. dat is een beetje het frisia concept; goedkope lening, dure verzekering. welke bank kies je als je groot bent?

Koppelverkoop waar Frisia zich schuldig aan maakt is niet te vergelijken met wat de ABN (maar ook net zo goed andere banken doen). Frisia verplicht tot gedwongen winkelnering. Daarom mag zij zich verheugen op de warme belangstelling van haar toezichthouders.

 

Overigens verbaast het mij wel dat mensen geen nummer van hun accountmanager bij de ABN kunnen krijgen. Kennelijk is het ene ABN-AMRO kantoor niet te vergelijken met het andere. Ik heb gewoon het rechtstreekse nummer van onze accountmanager en nooit iets met call-centers uit te staan. Nu hebben wij wel aangegeven dat we graag een vast aanspreekpunt bij de bank willen hebben, misschien dat dit nog verschil maakt.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

ook ik ben bij de abn / amro op gesprek geweest met mijn

ondernemersplan, kvk inschrijving en alles netjes voor elkaar.

 

De bank was opzich zeer te spreken over mijn ondernemers plan

en vond mijn ideeën zeer verhelderend en was er van overtuigd

dat ik het met mijn plannen ver kon schoppen, maar dan helaas wel zonder de abn want ze kunnen geen branche informatie vinden

en zonder branche info durven ze de gok niet te nemen.

 

had ik nou een onderpand gehad, dan hadden ze er eventueel wel iets verder mee gewild.

 

Helaas heb ik het zelfde probleem als NATNAS en had ik ook al het perfecte pand gevonden op A1 locatie die aan al mijn eisen en wensen voldeed.

 

Maar hierdoor laat ik mij zeker niet ontmoedigen, tuurlijk het is verschrikkelijk balen dat het pand zometeen weg zal zijn.

das helaas 1 tegen slag en vele tegenslagen zullen er vast nog volgen

 

Dat hoort er nou eenmaal allemaal bij, en van elke tegenslag word je sterker, niemand heeft ooit gezegt dat een bedrijf starten gemakkelijk zou zijn.

 

ik ga contact opnemen met de HBD en proberen of zij wat branche informatie samen kunnen stellen. zodat de banken toch iets ter inzage hebben. Als dat niet lukt dan probeer ik of ik op de een of andere manier via een collega ondernemer zijn jaar verslag mag gebruiken.

 

En dan mijn geluk eens bij de rabo bank beproeven.

 

Hoe dan ook ... geef nooit zomaar op!

Link naar reactie
  • 0

Over welke branche gaat het dan? Ik heb mijn plan zelf opgesteld de informatie heb ik zelf opgezocht. Het idee van mijn winkel is samengesteld uit verschillende branches dus ik heb de branchegegevens verzameld en daar een conclusie uitgetrokken. Is jouw idee uniek of zijn er andere bedrijven met dezelfde produkten. Als er al een ander bedrijf bestaat een BV dan kan je die gegevens opvragen, tegen betaling, bij de kamer van koophandel. Dan heb je iets om te vergelijken.....De medewerkster van ABN-AMRO was zeer positief over mijn plan, ze was nog nooit een plan tegengekomen die zo uitgebreid gedetailleerd was. Vandaag of morgen krijg ik de beslissing te horen.

Link naar reactie
  • 0

Auto tuning en Styling branche,

Ik heb geen uniek idee, het enigste verschil wat ik heb

ten opzichte van mijn collega ondernemers is dat wij zelf

een deel van onze producten ontwerpen en fabriceren.

 

Ik heb hier ook al een gesprek over gevoerd bij de kvk,

maar zij sturen mij dus door naar de HBD omdat zij er zelf ook geen raad mee weten.

 

Wat betreft jouw plan... ik zal voor je duimen dat ze een positief

besluit nemen bij de abn. Nog heel even in spanning afwachten dus.

 

Hoor graag de uitslag van je ;)

 

succes!

Link naar reactie
  • 0

vandaag startersrekening geopend bij de abn-amro. vriendelijk gesprek, veel papierwerk en veel handtekeningen gezet, prima koffie en een lekker koekje. toch een vraagteken: de naamstelling. waar ik dacht dat dat bedrijfsnaam zou zijn, is het "dhr H/O ". H/O staat voor handelend onder. driemaal nagevraagd en laten dubbelchecken maar volgens de medewerker kan het niet anders voor eenmanszaak en andere banken doen het ook zo. ik blijf het vreemd vinden (dat ook gemeld in gesprek), dus graag jullie ervaringen.

Link naar reactie
  • 0

vandaag startersrekening geopend bij de abn-amro. vriendelijk gesprek, veel papierwerk en veel handtekeningen gezet, prima koffie en een lekker koekje. toch een vraagteken: de naamstelling. waar ik dacht dat dat bedrijfsnaam zou zijn, is het "dhr H/O ". H/O staat voor handelend onder. driemaal nagevraagd en laten dubbelchecken maar volgens de medewerker kan het niet anders voor eenmanszaak en andere banken doen het ook zo. ik blijf het vreemd vinden (dat ook gemeld in gesprek), dus graag jullie ervaringen.

Dit heeft een juridische oorzaak. Een eenmanszaak is geen rechtspersoon en kan dus ook niet zoiets persoonlijks als een bankrekening onderhouden. Vandaar dat de bankrekening van een eensmanszaak aan de eigenaar wordt gekoppeld.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.