• 0

Belasting aangiften

Beste leden,

 

Eerder heb ik op dit forum al een duidelijk en uitgebreid antwoord gehad dus hopelijk kunnen jullie mij weer helpen.

 

Volgende maand moet ik voor het eerst belastingaangifte doen. Ik heb hier inmiddels toch al aardig wat over gelezen maar zou graag toch even jullie mening erover willen zodat ik het de eerste keer helemaal goed komt.

 

Ik heb bijvoorbeeld een inkomsten dit kwartaal van 2.000,- (ex. btw),ik heb 300(ex. btw) besteed aan een nieuw scherm voor mijn werk.

 

Dus inkomsten: 2000,- en dan 380 euro btw

Dus uitgaven: 300,- en dan 57 euro btw

 

Dit zou volgens mij beteken dat ik een belastbaar inkomen heb van 2000-300=1700. En dat ik nog 380-57 = 323 aan BTW moet afdragen. Klopt dit? Of zie ik dingen over het hoofd?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Begrijp ik je goed dat je pas begonnen bent en voor het eerst BTW-aangifte moet indienen, en wel over het 4e kwartaal?

In dat geval bereken je de af te dragen BTW in beginsel wel goed, maar je hebt dan ook recht op de tegemoetkoming voor kleine ondernemers. Hierdoor bedraagt de af te dragen BTW uiteindelijk nihil. De k/o-regeling is al vele malen besproken op HL.

Je resultaat (voor de inkomstenbelasting) bedraagt je omzet exclusief BTW minus de kosten excl. BTW, eventueel verhoogd met de tegemoetkoming k/o-regeling. Om uiteindelijk tot je belastbaar inkomen te komen kunnen eventueel allerlei (ondernemers)aftrekken in mindering komen op je resultaat.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nick

 

Het zal de komende maand niet gaan om de BTW aangifte van kwartaal 4, die doe je immers pas in januari 2011.

Ik neem aan dat je je net geregistreerd hebt bij de fiscus en nu BTW kwartaal 3 moet gaan doen.

 

Louis geeft aan dat je recht hebt op de KOR. Op basis van de cijfers van nu klopt dat, maar als daar nog het resultaat van kwartaal 4 bijkomt, dan kan dat wel eens niet het geval zijn.

 

Je geeft aan nu € 323 aan BTW af te moeten dragen. Als dat na kwartaal 4 onder de € 1.345 blijft dan heeft de KOR inderdaad tot gevolg dat je geen BTW verschuldigd bent. Let wel: de vermindering van de KOR moet je wel opgeven als inkomen voor je winst in de IB!

 

Is de afdracht na kwartaal 4 lager dan € 1.883, maar hoger dan € 1.345, dan bereken je de KOR als volgt:

(1.883 - verschuldidge BTW) x 2,5 = de vermindering. Ook die vermindering is inkomen voor de IB.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.