• 0

Lening voor aankoop aandelen.

Is het mogelijk dat ik een geld bedrag leen van mijn huidige werkgever om daarna met dit geld 7,5% aandelen te kopen van mijn huidige werkgever. Doordat we hebben besloten om geen dividend uit te keren om het bedrijf zo gezond mogelijk te houden krijg ik een negatief antwoord van mijn huisbank. Het gaat om een bedrag van ongeveer Euro 200.000,--. Ik heb al enige jaren een BV en de BV zal het geld lenen van mijn huiige werkgever en de BV zal ook de 7,5% aandelen kopen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Sten

 

Zolang je het geld leent van de holding BV van je werkgever om aandelen in zijn dochter BV te kopen, geen probleem.

 

Als de BV waarin jij wilt deelnemen zelf een financiering aangaat om jouw deelneming te financieren, dan mag die BV dat slechts doen tot de stand van haar eigen vermogen (aandelenkapitaal + winstreserves).

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sten

 

Dat kan op twee manieren:

 

1. de BV waarin je gaat deelnemen financiert bancair zelf de koopsom, doch tot maximaal de eigen reserves, en gebruikt dat bedrag om de aandeelhouder die verkoopt te betalen.

 

2. je blijft de koopsom schuldig aan de BV of diens aandeelhouder en lost die stapsgewijs in, bijv. door jouw dividend uit te keren aan de andere aandeelhouder of een lagere managementfee (beter bekend als Management Buy In).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.