• 0

Gereed melden orders in een eenmanszaak rond de jaarwisseling

Beste,

 

Dit jaar september ben ik met mijn onderneming (een eenmanszaak) gestart. Toen had ik al een order gekregen. Nu is dit order gereed begin december en lever ik dit CIF zuid amerika af in Januari. Mijn klant heeft 100% vooruitbetaald.

 

Mijn boekhouder zegt dat ik de winst moet nemen in 2010, omdat ik als eenmanszaak anders in de problemen kom met de fiscus.m Volgens mij lever ik het order alf in de haven in Zuid Amerika. Wanneer moet ik de winst nemen?

 

Voor mij is het voordeliger om dit in 20111 te doen omdat ik dan wel aan het urencriterium kan voldoen.

 

Kan iemand mij hierover adviseren?

 

Alvast bedankt,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Sander,

 

In principe gaat de order op 18 december verscheept worden vanuit Rotterdam. In de praktijk gaat er dan niets meer mis. Ik heb echter wel de verantwoordelijkheid om de goederen tot aan de kademuur in Zuid-Amerika te leveren, inclusief vrachtkosten, containers en verzekering.

 

Er is een risico dat de klant transportschade ontdekt en dit op mij gaat proberen te verhalen. Dit kan resulteren in het moeten naleveren van bepaalde delen van de order. Omdat ik geen volledige controle op het proces heb, is er altijd de kans dat ik in 2011 nog zaken moet gaan naleveren. Ook is er de theoretische mogelijkheid dat het schip zinkt zorgt voor een grote nasleep. Maar valt wel onder mijn verantwoording.

 

De vraag is of de fiscus deze zaken accepteerd.

 

bedankt voor je snelle reactie!

 

Thanx

Link naar reactie
  • 0

Toepassen van het voorzichtigheidsprincipe zou ik zeggen.

 

Met andere woorden, pas als de order geheel afgeleverd is en jij geen extra kosten meer kan krijgen voor de order, de winsten verantwoorden en dus gereed melden.

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Als je het resultaat van deze overeenkomst in januari verantwoordt, dan zal dit waarschijnlijk geen problemen opleveren aangezien de kans dat de Belastingdienst er ooit aandacht aan besteedt niet groot is.

Formeel is het echter niet juist.

Je balans moet opgesteld worden naar de situatie per (in dit geval) 31/12/2010 met de wetenschap die bestaat op het moment van het opstellen van de balans (ergens in de loop van 2011). Op dat moment zal duidelijk zijn of de omzet uiteindelijk (volledig) verdiend is of niet. Op je balans dien je het zogenaamde onderhanden werk op te nemen, zijnde het werk dat je al verricht/verdiend hebt maar dat nog niet is gefactureerd op balansdatum. Deze opdracht valt daar onder.

Formeel valt deze opbrrengst derhalve in 2010 (eventueel onder aftrek van kosten die nog gemaakt zouden worden zoals de genoemde transportschade), als je het verantwoordt in 2011 zal het waarschijnlijk ook wel goed gaan, alleen niet als je toevallig belastingcontrole zou gaan krijgen.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Louis,

 

Het risico op belastingcontrole wil ik zeker niet gaan nemen. Gewoon omdat ik wel op het randje wil lopen en niet er overheen. Ik ben druk met ondernemen en ik wil niet over mijn schouder gaan lopen kijken.

 

Jammer dat het op deze manier niet kan. Ik denk dat ik in ieder geval eens ga zoeken op het forum naar het doen van een investering of het maken van kosten dit jaar. De mogelijkheden daarvoor zijn er denk ik wel.

 

Indien er nog andere mogelijkheden zijn om de winst "over het jaar" heen te tillen, houd ik me van harte aanbevolen.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Ardi Anker

Link naar reactie
  • 0

Toepassen van het voorzichtigheidsprincipe zou ik zeggen.

 

Het voorzichtigheidsprincipe, gaat de belasting dit erkennen. Er is natuurlijk altijd een kans dat het falicant mis gaat en dat er een grote claim volgt o.i.d. Zou ik hiervan dan vooraf een analyse bepalen? van moeten maken? en dit indien nodig als argument gebruiken?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet precies wat je doet, maar kennelijk vergt het nogal een behoorlijke fabricagetijd. Daarbij wordt in opdracht geproduceerd. Dat klinkt als zogenaamd 'onderhanden werk', zoals Louis al opmerkt. Daarbij geldt dat (sinds 2007) aan het eind van het jaar de balanspost onderhanden werk moet worden gewaardeerd op het gedeelte van de vergoeding (inclusief winst) dat is toe te rekenen aan dat onderhanden werk ('percentage of completion'). Goedkoopmansgebruik (waaronder het voorzichtigheidsbeginsel valt) wordt daarmee expliciet buiten toepassing geplaatst, de waardering van onderhanden werk is namelijk een wettelijke bepaling.

 

In dit geval zou ik zelfs zeggen dat de opdracht volledig is afgerond, zodat 100% van de vergoeding moet worden geboekt. De werkzaamheden zijn immers afgerond, het product is verzonden. Mogelijk valt nog wel een voorziening te vormen voor toekomstige claims die betrekking hebben op het product (met uitsluiting van eventuele schade waarvoor het risico verlegd is, bijvoorbeeld via een verzekering).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.