• 0

Wat te doen

Hallo allemaal,

 

Ik heb een eenmanszaak in de IT. De omzet is dit jaar afgenomen met 25%. De finaciële situatie is als volgt.

 

Bank -88000

Cred 25000

Belastingdienst 0

 

Er heeft nog niet iemand echt gedreigd. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer voor betreft de financiën. Tot nu draait alles nog maar wordt het moeilijker on de cashflow op peil te houden, ik twijfel of ik mijn bedrijf zal beëindigen, wat zijn hier de gevolgen van de WSNP is ook geen pretje wat is gelezen heb. Ook is er een BBZ krediet aan gevraagd en na een onderzoek is het bedrijf niet levensvatbaar. In 2009 een nettowinst behaald van 28k. Dit jaar volgens de boekhouder ook nog winst. Het zijn wel allemaal bijna oude crediteuren, dat is het grootste probleem. Zijn er nog andere opties dan de zaak te beëindigen.

 

Groet gjm

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat dacht je van uren maken en zorgen dat er wel genoeg geld binnen komt?

 

88k is in een paar jaar best bij elkaar te verdienen.

 

Hoe kan het overigens dat jij op het idee van je boekhouder af moet gaan dat er dit jaar winst gemaakt is? Dat overzicht zou je ten alle tijden zelf moeten hebben.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

De enige andere optie is doorgaan.. en dan

 

Eerste prioriteit is dat je de cashflow op gang houd, dus zorgen dat je altijd inzicht hebt in de actuele financiele situatie, elke dag je bankafschriften bekijken en weten wie nog geld van jou krijgt en van wie jij nog geld krijgt.

 

- Alle onnodige kosten stoppen en het uitgangspunt daarbij is alles is onnodig, tenzij je echt je werk niet kan doen.

- Open kaart spelen met schuldeisers over je moeilijke situatie en dan betaalafspraken maken met ze en die nakomen alsof ze de belastingdienst zijn (dus ook reeële afspraken maken) maar niet ff een maandje overslaan omdat het tegenzit, of heel duidelijk en optijd melden dat het niet lukt en waarom niet.

Ook al zegt BBZ dat er geen toekomst is, zelf k

- Kritisch kijken naar je omzet/klanten verdien je ook aan wat je doet of kost het meer dan het opbrengt. indien nodig gewoon stoppen met dingen die per saldo geen geld opbrengen.

- Goed kijken naar waar omzet kansen liggen, hoe kan ik extra of andere activiteiten toevoegen zonder dat je veel extra kosten moet maken.

- Je een slag in de rondte werken om voldoende geld te verdienen om je schulden weer naar een gezond nivo te krijgen.

 

Hoe je het ook went of keert, de komende 1-3 jaar zullen zwaar zijn maar dat geldt zowel in de situatie day je failliet gaat of in WSNP terecht komt of dat je zelf aan een oplossing werkt. Bij het laatste is het belangrijk kritisch te blijven kijken en niet (meer) op de automatische piloot handelen en alleen doen waar je goed in bent, maar juist ook richten op doen wat effectief is, dus regelmatig kritisch naar jezelf kijken, waarom doe ik het zo, levert het voldoende op, kan het beter als ik het anders doe.. kortom, vechten, (af)vragen, problemen oplossen, stabiliseren en de goede dingen blijven doen / zoeken..

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die 88K van de bank hoef je waarschijnlijk niet binnen een maand op te hoesten. Die crediteuren is een ander dingetje. Die willen het liefst morgen geld zien. Zorg dat je de communicatie open houdt, verstop je niet maar vertel wat er aan de hand is en wat je er de komende tijd aan wilt en zult doen.

 

Maak afspraken met je crediteuren over een betalingsregeling, maar wees realistisch daarin. Je kunt wel iedere crediteur toezeggen dat je 100,- per maand zult aflossen, maar als je 25 crediteuren hebt, moet er dus wel iedere maand 2,5K vrij besteedbaar zijn om af te lossen.

 

Probeer zoveel als mogelijk te besparen op directe uitgaven en kijk wat je aan bezittingen kunt liquideren. Check eens je zolder, daar ligt een hoop verborgen kapitaal!

 

Bel alle klanten op waar je ooit voor hebt gewerkt en biedt ze een korting aan als ze NU een project voor hebben.

 

Biedt alle klanten waar je regelmatig voor werkt een deposito-korting aan. Bij aankoop van X uren die ze vooruit betalen krijgen ze X korting.

 

Probeer werk in onderaanneming te krijgen van een collega-IT'er die er iets beter bij zit qua werk.

 

Kijk eens of je de klanten van een andere noodlijdende IT-er kunt overnemen tegen X% van de omzet gedurende 2 jaar. Daar zijn jullie beiden bij gebaat.

 

Trek als een malle aan je omzet. Die moet omhoog. Ofwel: ONDERNEEM!

Link naar reactie
  • 0

"Biedt alle klanten waar je regelmatig voor werkt een deposito-korting aan. Bij aankoop van X uren die ze vooruit betalen krijgen ze X korting."

 

Je ziet wel eens van die 'strippenkaarten'. Voorbeeld 10 uur voor een x bedrag, meer uren een hogere staffelkorting of extra korting bij bestellingen oid.

 

Link naar reactie
  • 0

te zien aan je crediteuren is het merendeel van je inkomsten uit verkoop hard- software, klopt dit?

Aangezien ik niet weet hoe je klanten bestand / werkzaamheden er uit zien is het moeilijk advies geven, echter acties die mij in het verleden vaak geholpen hebben zijn o.a.

webhosting aanbieden aan bestaande klanten.

"voor" geinstalleerde netwerken / pc's (leuke folder maken of laten maken en leg dit neer bij bedrijven centra, vooral startende bedrijven zijn intressant)

actief in detachering gaan zoeken

indien je onderhoud aan biedt probeer klanten een vast onderhouds contract aan te bieden (x aantal uren per maand)

 

Als je alleen verkoop van hard en software doet probeer dan een nevenactiviteit op te starten op basis van uren. Ik vind zelf dat het voor een eenmanszaak geen doen is om een redelijke winst / omzet te halen uit de verkoop van it gerelateerde goederen. je volumes zullen dermate hoog moeten zijn dat ik het zelf niet haalbaar acht (maar das mijn mening, andere ondernemers doen dit wel en soms ook erg succesvol)

 

al het bovenstaande is leuk, je moet echter zelf wel de kracht en positiviteit kunnen opbrengen om veranderingen aan te brengen.

Link naar reactie
  • 0

Als je alleen hard- en software verkoopt heb je inderdaad grote volumes nodig. Zeker gezien de marges en de internetprijzen.

 

De lokale pc zaak hier bijvoorbeeld, houdt zich naast verkoop ook bezig met reparaties, jaarlijks stofvrij maken van pc's, virussen verwijderd etc.

 

Zoals mijn oude baas een keer zei:

 

"Heb je een miljoen omzet aan hardware, dan ben je een arme sloeber. Heb je een miljoen omzet aan uren, dan ben je een rijk man."

Link naar reactie
  • 0

Allemaal bedankt voor de positieve reacties. Ik zal reageren op sommige reactie, de omzet komt nu vooral uit uren reparaties en de verkoop van supplies zoals inkt. Ook verkopen we nieuwe systemen. in het jaar 2007 hadden we een omzet van 400k. De schoonmaakactie doen we al elk jaar, leg nu ook meer de nadruk op uren. Dan komen de verkopen van nieuw ook mee. Alleen door betalingsachterstanden bij leveranciers die jaar minder voorraad gehad in deze groepen daardoor ook minder verkocht. En itfish ik probeer meer op bedrijven te storten maar dat loopt ook niet echt geweldig heb hier een mooie folder voor ontworden. Crediteuren is max 10 k leveranciers de rest, reclame, energie (oud), bijkomende zaken dus niet echt key leveranciers. En een onderhoudscontract proberen we al voor particulieren en bedrijven alleen dit komt ook niet van de grond wat vinden jullie een acceptabel bedrag? It fish voor wat betreft hardware, ik ben weer overgegaan op zelfbouw systemen en die brengt nog wel een marge van 30+ met zich mee.

Ruben weet jij een website waar ik die ondernemers kan vinden om klanten over te nemen,

 

Ik spring van de hak op de tak maar hoop dat het duidelijk is.

Link naar reactie
  • 0

bij bedrijven is een vaste prijs erg handig (voorcalculatie), misschien in eerste instantie nadelig maar op de langere termijn loont het zich wel. Ook is vertrouwen belangrijk, misschien minder leuk maar ik zorg er voor dat ik (of een van m'n tijdelijke krachten) altijd bereikbaar zijn. lange wachttijden worden in het algemeen slecht getolereerd. Ook ver na kantoor uren en in het weekend.

 

30 k marge op zelfbouwsystemen klinkt goed, naamsbekendheid is er dus wel. Probeer bij de verkoop van losse systemen ook duidelijk te maken dat je netwerk beheer doet en of aan bedrijven levert. Mocht je een gesprek hebben met een eigenaar zorg dan dat je verhaal kort maar duidelijk is (investering aftrek, centrale back-up's enz enz..)

Link naar reactie
  • 0

Communiceer inderdaad altijd met je crediteuren, voorkom dat je incassobureau's en deurwaarders op je dak krijgt. Hierover gesproken, ik heb je een privebericht gestuurd (wellicht dat ik je van dienst kan zijn).

 

@ de kneus: Wat is dit nu? Ik plaats deze opmerking alleen maar omdat ik TS een privebericht heb gestuurd en het anders ook zo'n loos bericht is. Ik zeg het tenminste in plaats van lekker anoniem een PM te sturen. En als je het echt wilt weten; ik stel mijn diensten gratis ter beschikking aan topicstarter. Lekker hoor zo'n kneus terwijl je iemand van dienst wilt zijn.. of denk je dat dit een vetpot is voor mij? Ik kom wel aan mijn klanten, daarvoor hoef ik echt niet op een forum te hangen. Bedankt voor de kneus hoor, ik zal nog eens iemand proberen te helpen. Als je je een beetje verdiept in wat ik doe ontdek je dat het mij waarschijnlijk meer kost dan het oplevert.

Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
  • 0

 

 

@ de kneus: ik stel mijn diensten gratis ter beschikking aan topicstarter.

 

toe maar.... als ik even op je site kijk is het aanmelden van een dossier altijd gratis. :P

 

Nu weet niemand wat jij in de PM hebt gezet, maar dan kan je een ander dan ook niet op afrekenen lijkt me.

 

TS heeft niet gesproken over uitstaande debiteuren.

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

@ de kneus: ik stel mijn diensten gratis ter beschikking aan topicstarter.

 

toe maar.... als ik even op je site kijk is het aanmelden van een dossier altijd gratis. :P

 

Grappig jòh. Ik reken wel degelijk een bedrag van € 10,- per geïncasseerde factuur, dat reken ik niet aan topicstarter. Ik heb er bijna spijt van dat ik dit aanbod heb gedaan.

Nu weet niemand wat jij in de PM hebt gezet, maar dan kan je een ander dan ook niet op afrekenen lijkt me.
Klopt, ik had dan ook gehoopt dat mensen (ondernemers hier) niet altijd van het slechtste in de mens uit gaan. Heb ik mij dus in vergist. Jammer.

 

TS heeft niet gesproken over uitstaande debiteuren.

 

Net als ik weet jij dat veel faillissementen gepaard gaan met openstaande posten. Wellicht kan ik TS hiermee helpen, desnoods alleen van advies voorzien.

 

Tot zover mijn berichten. Ik wil het topic van gjm niet (verder?) vervuilen. Bedankt voor deze eyeopener.

Incasso kan persoonlijker & effectiever - Incassobureau Luuc.Eu - Bezoekt uw slecht betalende debiteuren
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.