• 0

ondernemen onder 16 jaar

Ik begeleid een jongen van 15 die een eigen onderneming wil starten. Over 2 weken wordt hij 16 jaar. Welke wettelijke mogelijkheden zijn er voor hem om dit te doen. Ik werk binnen een stichting (www.creatiefleren.nl) die hier ondersteuning kan verlenen.

Van zijn ouders is geen medewerking te verwachten.

Wie heeft goede suggesties om dit aan te pakken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

De eerste suggestie: Loop eens binnen bij de kvk bij jullie in de buurt. Zij geven gratis advies en kennen bijna alle wettelijke valkuilen....

De tweede suggestie: Regel een gesprek met de ouders en trek ze over de streep... Ze zijn verantwoordelijk...

De derde suggestie, maar 1-tje niet aan te raden voor je protégé:

Start zelf een onderneming en neem hem in dienst....

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ben al in onderhandeling met moeder, tot nu toe weinig hoopvol.

zoek een tijdelijke oplossing tot zijn 18de. kan ik binnen de stichting een bedrijf beginnen en hem tot directeur maken? Als hij 18 wordt het bedrijf aan hem over doen? Ik krijg in de toekomst met meer jongeren te maken die iets dergelijks willen starten.

Link naar reactie
  • 0

Een stichting mag wel winst maken, maar de uitkering van de gemaakte winst is aan beperkingen onderworpen. Zo moeten de uitkeringen een ideële of sociale strekking hebben.

Om deze reden is de stichting, net als de vereniging, geen geëigende vorm om een onderneming te starten. Een stichting wordt meestal gebruikt bij een ideëel of sociaal doel.

 

Jullie zijn een stichting en dat heeft als voordeel dat de bestuurders niet persoonlijk aansprakelijk zijn. Als je binnen de stichting een BV opricht, dan kunnen bestuurders onder omstandigheden aansprakelijk worden gehouden en het is maar de vraag of die daar mee akkoord gaan.

 

Vraag me af hoe die mobieltjes/GSM wonderboy dat heeft gedaan...

ik denk met toestemming van ouders....

Zou toch eens contact opnemen met kvk.....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Jammer om te lezen, dat de ouders niet willen meewerken.

Er is namenlijk een mogelijkheid om samen met de ouders naar de kantonrechter te gaan voor een beperkte handlichting.

Dit heb ik nl. zelf ook destijds gedaan.

 

Voor de wet wordt je dan meerderjarig verklaard, alleen voor het uitoefenen van een bedrijf.

 

In tegenstelling tot wat jullie schrijven, zijn de ouders dan niet meer verantwoordelijk.

 

Groeten,

 

Vitra

Link naar reactie
  • 0

Aandelentransacties op de effectenbeurs zijn wel mogelijk, dat weet ik uit eigen ervaring. Ik kan me niet herinneren daarvoor iets met mn ouders geregeld te hebben destijds - maar wie weet was dat wel zo.

 

Dat was eigenlijk ook de reden dat ik me dit afvroeg: Is er een bepaalde reden dat een minderjarige geen meerderheids of 100%-belang zou mogen hebben in een BV?

 

Dit alles even afgezien van het startkapitaal.

Link naar reactie
  • 0

Uhh, De stichting kan toch een BV oprichten. De stichting mag ook de directie voeren over die BV. De 15 jarige komt "in dienst" van de BV (onder voorbehoud van de beperking voor kinderarbeid). De stichting is dan in feite zakelijk voogd van de minderjarige. Zodra de minderjarige 18 wordt, wordt hij directeur en krijgt de aandelen overgedragen van de stichting (tegen nominale waarde).

 

Volgens mij moet dat kunnen.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Uhh, De stichting kan toch een BV oprichten. De stichting mag ook de directie voeren over die BV. De 15 jarige komt "in dienst" van de BV (onder voorbehoud van de beperking voor kinderarbeid). De stichting is dan in feite zakelijk voogd van de minderjarige. Zodra de minderjarige 18 wordt, wordt hij directeur en krijgt de aandelen overgedragen van de stichting (tegen nominale waarde).

 

Volgens mij moet dat kunnen.

 

De stichting mag zich niet verrijken aan de B.V. dat is wel iets om rekening mee te houden.

( (><) )

Link naar reactie
  • 0

Ja Nils, volgens mij is dat de handigste oplossing. Het ideele doel is dan om minderjaren te helpen ervaring op te doen als ondernemer.

 

Ik vind het geweldig dat er nog jonge mensen zijn die gaan ondernemen. Ik ben zelf op m'n 14e begonnen, maar altijd voor particulieren pas op m'n 21e ben ik een eenmanszaak, later vof begonnen.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Ja Nils, volgens mij is dat de handigste oplossing. Het ideele doel is dan om minderjaren te helpen ervaring op te doen als ondernemer.

 

Ik vind het geweldig dat er nog jonge mensen zijn die gaan ondernemen. Ik ben zelf op m'n 14e begonnen, maar altijd voor particulieren pas op m'n 21e ben ik een eenmanszaak, later vof begonnen.

 

Dag naamgenoot, ik ben ook op m'n 14e (ik ben nog steeds 14 ;) ) begonnen. Heb mij ingescjreven als eenmanszaak zoals je kunt lezen, een paar posts terug.

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie
  • 0

Super. Welkom op higherlevel. Ik dacht dat Jelmer tot nu toe de jongste was, maar jij gaat er nog onderlangs. Wat beweegt je om nu al te gaan ondernemen? Kom je uit een ondernemersnest, verveelde je je? Heb je al klanten? Vertel eens wat over je motieven en ervaringen tot nu toe, dat is leuk en leerzaam voor anderen, daar gaat het hier om: delen=vermenigvuldigen.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0

Bedankt, PIMs, ik zal even antwoord geven op je vragen :)

 

Het is denk ik vooral intresse in het bedrijfsleven. Toen ik zeven was speelde ik al in een kantoortje op mijn kamer. Eigenlijk kom ik totaal niet uit een ondernemersnest o.i.d., mijn moeder werkt al secretaresse, en mijn vader is register accountant. Ik heb helaas nog niet veel klanten, maar ik begin dan ook net. Het is mijn doel, om met NLServers goedkope hosting en webdesign aan te bieden aan particulieren. En tja, het is gewoon zo leuk om te doen :D

 

Houden jullie trouwens ook meets? Dat lijkt me ook wel intressant....

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb helaas nog niet veel klanten, maar ik begin dan ook net. Het is mijn doel, om met NLServers goedkope hosting en webdesign aan te bieden aan particulieren. En tja, het is gewoon zo leuk om te doen :D

 

En waar kunnen we bestellen?? ;D FF zonder gein...heb je een internetsite waar men je kan bereiken?

( (><) )

Link naar reactie
  • 0

Ik heb helaas nog niet veel klanten, maar ik begin dan ook net. Het is mijn doel, om met NLServers goedkope hosting en webdesign aan te bieden aan particulieren. En tja, het is gewoon zo leuk om te doen :D

 

En waar kunnen we bestellen?? ;D FF zonder gein...heb je een internetsite waar men je kan bereiken?

 

:D Uiteraard; nlservers.zapto.org

NLServers PC assemblage en onderhoud - www.nlservers.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.