• 0

Bewaartermijn facturen telecomproviders

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij is er geen onderscheid tussen particuliere klanten en zakelijke klanten, maar eerder tussen de bewaartermijn van een particulier en die van een onderneming.

Zeven jaar is de standaard bewaartermijn voor dit soort zaken. Misschien gelden er afwijkende termijnen voor telecombedrijven, maar die gelden verwacht ik eerder voor de belgegevens e.d. en liggen die termijnen wellicht hoger.

 

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_administratie/ondernemen_administratie-02.html

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 1

Nou dat onderscheid is niet echt relevant hoor.. eenmaal uitgereikte facturen geld een bewaartermijn van 7 jaar voor de belastingdienst, maar dat is iets anders als beschikbaar zijn voor klanten. Als je als klant een factuur van 5-6 jaar geleden gaat opvragen is de kans groot dat je hem niet gaat krijgen of moet betalen voor het ontvangen van de kopie factuur. Vaak zullen de frontoffice systemen (website, klantenservice) van telecomproviders maar ca 12-18 maanden aan facturen beschikbaar hebben voor klanten. Eerdere facturen opvragen zal veel moeite kosten.

Link naar reactie
  • 0

Oke dus voor de belastingdienst moeten die facturen nog 7 jaar bewaard blijven nadat ze verstuurd en betaald zijn.

Maar kennelijk is het dus zo dat een bedrijf vervolgens na die 7 jaar zelf mag weten wanneer ze de facturen van hun klanten vernietigen?

Is dat niet wat vreemd?

Er staan immers in deze facturen toch persoonsgegevens, zoals NAW, belhistorie etc.

 

Link naar reactie
  • 0

Dan vertel wat je probleem is. Die persoonsgegevens moeten altijd beschermd worden opgeslagen, of het nu 1 maand 5 jaar of 25 jaar is.

 

Als een klant mij vraagt voor een factuur van 6 jaar geleden heeft hij pech, dat ga ik niet uitzoeken. Als de belastingdienst dat wilt hebben heb ik geen keus.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het wel zo dat ze deze gegevens niet langer mogen bewaren dan noodzakelijk is, volgens de WBP.

 

 

Klopt, maar voor de telecom- en internetsector is een bewaartermijn van 12 maanden afgesproken voor deze privacygevoelige informatie. Factuurgegevens zijn daarentegen geen telecomdata zoals bedoeld voor deze sectoren, maar lijken mij eerder gewoon onder de financiële administratieve bewaarverplichtingen vallen. Het zou immers vreemd zijn dat een telecombedrijf alle facturen moet vernietigen nog voordat überhaupt een belastingcontrole mogelijk is geweest ;) Maar naar ik begrijp gaat je vraag hier niet over.

 

Zie: http://www.zdnet.nl/news/85565/tweede-kamer-akkoord-met-bewaartermijn-telecomdata/

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.