• 0

Onderhuurder rechten

Situatie:

 

(Het gaat hier om autohandel)

 

Pand huurder A wilt in zijn huur contract erbij zetten dat hij de pand mag onderverhuren. Maar de makelaardij zegt dat dat niet in de contract geschreven mag worden omdat de pand eigenaar zich zelf in de vingers kan snijden omdat de onderhuurder ''recht bouwt''. Dus dat als meneer A eruit gaat , de onderhuurder daar zal blijven bijv. Dat moet juist niet , dus wanneer huurder A eruit gaat moet de onderhuurder ook eruit. Hoe kun je dit het beste in je contract opnemen waarbij de pand eigenaar zichzelf dus niet in de vingers kan snijden?

 

Dus dat wanneer ik eruit moet , de onderhuurder ook eruit moet. Hoe kan ik dat het beste erin schrijven?

 

 

Gr

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij moet je dat niet alleen in het contract tussen huurder en verhuurder goed regelen, maar ook met een contract tussen huurder en degene die nog onderhuurt.

 

Wat daar precies in moet komen te staan geen idee. Weten de juristen op het forum vast wel. Die zullen ook wel weten wat voor rechten je opbouwt als huurder, die je, wat je ook maar overeenkomt in je overeenkomst, bescherming bieden bij uitzetting.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Hmmm , de verhuurder zegt tegen huurder A , dat hij 'MAG' onderverhuren. Auto's laten stallen + aan handelaren verhuren. Maar hij wilt dat niet in zijn contract zetten omdat hij(pand eigenaar) zichzelf in zijn vingers kan snijden als huurder A eruit stapt.

 

Bestaat er een zin of juridische muur dichte zin waarbij je kunt zeggen: wanneer de hoofdhuurder eruit stapt moet de onderverhuurder ook eruit?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Voorbeeld:

 

Als u een kamer onderhuurt van een huurder, dan eindigt uw huur als de huurovereenkomst van degene van wie u onderhuurt eindigt. De hoofdverhuurder wordt dan niet uw verhuurder en u moet de kamer ontruimen.

 

 

Geld dit ook bij panden waarin je bijvoorbeeld handel in mag doen? Dus als de huurovereenkomst van huurder A eindigt ,(1+1jaar huur contract) en hij wilt niet meer doorverhuren , dan moet de onderhuurder ook eruit als ik het niet verkeerd begrijp?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Altan, je kan sowieso niet particuliere huur en zakelijke huur verwarren. Bij particuliere huur zijn de regels vele malen strenger, het gaat om het dak boven je hoofd in de winter.

 

In de zakelijke huur wetten heb je ook weer onderscheid. O.a. winkels, horeca etc. vallen in andere regels dan een kantoortje. Het heeft met name met de gebondenheid met de locatie te maken. Wellicht is het handig om dat alvast even op te zoeken naast de adviezen van juristen die waarschijnlijk nog gaan reageren. Zelf zoeken voor je een topic post wordt altijd gewaardeerd, zo vallen we met z'n alle minder in herhaling.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Altan, de constructie ziet er als volgt uit:

 

verhuurder (heeft contract met) > hoofdhuurder (heeft contract met) > onderhuurder

 

In de op te stellen onderhuurovereenkomst (tussen hoofdhuurder en onderhuurder) dien je op te nemen dat de onderhuurovereenkomst nooit langer duurt dan de hoofdhuurovereenkomst, oftewel dat de onderhuurovereenkomst in ieder geval eindigt zodra de hoofdhuurovereenkomst eindigt. Voor de veiligheid zou ik de verhuurder altijd mee laten tekenen maar dit is niet altijd noodzakelijk.

 

Let op: als in de hoofdhuurovereenkomst niet expliciet staat opgenomen dat onderverhuur is toegestaan dan hoeft verhuurder daar meestal niet aan mee te werken. In gevallen waarbij je bijv. de hurende onderneming verkoopt aan een derde (en de daarmee samenhangende huurovereenkomst) dan is sprake van een indeplaatsstelling (zie Burgerlijk Wetboek) en kun je dit afdwingen via de rechter.

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
  • 0

Altan, de constructie ziet er als volgt uit:

 

verhuurder (heeft contract met) > hoofdhuurder (heeft contract met) > onderhuurder

 

In de op te stellen onderhuurovereenkomst (tussen hoofdhuurder en onderhuurder) dien je op te nemen dat de onderhuurovereenkomst nooit langer duurt dan de hoofdhuurovereenkomst, oftewel dat de onderhuurovereenkomst in ieder geval eindigt zodra de hoofdhuurovereenkomst eindigt. Voor de veiligheid zou ik de verhuurder altijd mee laten tekenen maar dit is niet altijd noodzakelijk.

Let op: als in de hoofdhuurovereenkomst niet expliciet staat opgenomen dat onderverhuur is toegestaan dan hoeft verhuurder daar meestal niet aan mee te werken. In gevallen waarbij je bijv. de hurende onderneming verkoopt aan een derde (en de daarmee samenhangende huurovereenkomst) dan is sprake van een indeplaatsstelling (zie Burgerlijk Wetboek) en kun je dit afdwingen via de rechter.

 

 

Die onderste gedeelte begrijp ik niet zo goed , kun je het misschien iets uitgebreider/makkelijker uitleggen? Bedoel je dat als er in je contract nergens iets staat over onderverhuur , dat je dan gewoon kunt onderverhuren?

 

 

Bij mij in het nieuwe contract staat dat niet. De verhuurder zei mondeling dat ik WEL mag onderverhuren. Maar om problemen te voorkomen wou die dat toch niet op de contract zetten. Ik mag de pand dus wel onderverhuren. Dat heeft die meerdere keren duidelijk , mondeling aangegeven.

 

Zie marktplaats link: http://link.marktplaats.nl/400784314

 

 

Ik betaal daar momenteel 900 euro (ex btw) huur per maand. Ik heb een totale oppervlakte gekregen van 800m2. Mijn vorige pand was 300m2 , huur 1000 euro. Het was te klein om een deel te onderverhuren.

 

Deze plek is zo groot dat ik met gemak een deel kan onderverhuren , waarbij mijn vaste kosten vors omlaag zal gaan wanneer het wordt verhuurd. Dus hopelijk zal het binnen de kortste tijden gehuurd(onderverhuur) worden.

 

Daarom heb ik daar ook gekozen. Van mijn huis na mijn bedrijf = 25 min rijden. Eerst was dat 15 min rijden.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 1

Als in je contract niets staat opgenomen over onderverhuur dan mag dit meestal niet en hoeft verhuurder daar niet aan mee te werken. Maar als jouw verhuurder daar geen problemen mee heeft dan zal het vast geen probleem worden voor je om zijn schriftelijke toestemming daarvoor te krijgen. Zorg dat je die toestemming op papier krijg om later problemen te voorkomen.

 

Succes.

Doldersum Vastgoed Bemiddeling & Advies - http://www.doldersum.nl

Link naar reactie
  • 0

Als in je contract niets staat opgenomen over onderverhuur dan mag dit meestal niet en hoeft verhuurder daar niet aan mee te werken. Maar als jouw verhuurder daar geen problemen mee heeft dan zal het vast geen probleem worden voor je om zijn schriftelijke toestemming daarvoor te krijgen. Zorg dat je die toestemming op papier krijg om later problemen te voorkomen.

 

Succes.

 

Hij wilt het maar niet op papier schrijven want de kans bestaat dat ik opeens eruit kan gaan vanwege die ''3 maanden''. Als ik dat zou veranderen naar 1-2-3 jaar , dan schrijft die dat wel erbij. Hij wilt geen problemen krijgen met onderhuurders. Is wel begrijpelijk.

 

Als die moeilijk doet kan ik altijd nog eruit. Ik kan binnen nu en 3 maanden per direct eruit. Heb jou zin in de contract gezet :p muur dichte juridische zin :p

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.