• 0

Klein handeltje starten

Als student ben ik op zoek naar wat extra inkomsten (paar honderd euro per maand) en ik ben het volgende van plan.

 

Via Ebay.com diverse spulletjes kopen in China / Hong Kong. Deze vervolgens aanbieden op Marktplaats en verkopen met ongeveer een winstmarge van 5 euro per stuk. Ik heb de inkoopprijzen bekeken en de mogelijke verkoopprijzen en dit is realiseerbaar. De producten die ik wil verkopen kosten meestal tussen de 1 en 3 dollar per stuk (inclusief verzendkosten). Mijn plan is om klein in te kopen (iedere bestelling slechts 4 of 5x hetzelfde product) waardoor de orderwaarde niet meer dan 20 dollar zal bedragen.

 

Ik heb begrepen dat je onder de 22 euro geen invoerrechten / BTW hoeft te betalen, en door deze kleine bestellingen zou ik die dus ontwijken.

 

Vraag 1: Is het toegestaan om iedere keer kleine orders vanuit China te laten komen en uiteindelijk geen invoerrechten / BTW te betalen?

Vraag 2: Als ik eenmaal inkomsten weet te behalen, moet ik dit opgeven als inkomsten? Zo ja, ga ik daar dan veel belasting over betalen?

Vraag 3: Als ik daar officieel inkomstenbelasting over moet betalen, wordt dit over het algemeen door iedereen opgegeven? Ik kan mij voorstellen dat de belastingdienst wel iets beters te doen heeft dan het controleren van die paar honderd euro per maand.

Vraag 4: Ik ben in eerste instantie niet van plan om een bedrijf te starten (dus ook geen inschrijving bij KvK etc.). Ik hoef dan ook geen belasting te betalen over mijn winst?

 

Vraag 5: Stel ik begin wel een bedrijf (in de vorm van een webshop), wat voor extra kosten komen hierbij om de hoek kijken (qua belastingen).

KoffieCupster.nl voor de lekkerste Italiaanse koffiecups op werk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag zero

 

Als je gaat handelen met China dan kun je dat in beginsel eindeloos doen ongeacht de waarde van je bestelling. Dus ook 12.000 maal 21 euro is prima. Wel sneu van je winstmarge, want alles ineens verschepen kost natuurlijk een stuk minder.

 

Als je hier winst mee behaalt, dan moet je dat aangeven. Zowel voor de BTW bij de verkoop als voor de IB over de winst die je maakt, webshop of niet. Hoeveel inkomstenbelasting je moet afdragen kan ik zo niet zeggen.

 

Ga er maar vanuit dat er altijd mensen zwart werken. Het zou naïef zijn om te denken dat dat niet gebeurt. Maar het is onzin om te veronderstellen dat jij het dan maar ook moet doen. Zeker als je vaker importeert, kom je vanzelf op de radar bij de fiscus.

 

Inschrijving KvK wordt ook verplicht als je handel drijft in NL. Zonder inschrijving werken is een economisch delict!

 

Ik hoop niet dat je tips verwacht hoe je onder de radar kunt blijven (gezien je laatste 2 vragen), want dan ben je aan het verkeerde adres hier. Zie het logo van onze financierder Rijksoverheid rechts onderaan op de site.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zero, ik wil je absoluut niet ontmoedigen om te gaan ondernemen maar als ik je vragen lees kan ik alleen maar denken: Do your homework. Natuurlijk is dit forum geschikt om kennis uit te wisselen echter een simpel bezoekje aan de website van de Belastingdienst en de KVK had antwoord gegeven op al je vragen.

 

Ik denk dat je je verdienmodel nog eens goed kritisch moet gaan bekijken gezien transportkosten bij het invoeren van iets van 20 euro uit china vrijwel altijd je marge drukt tot 0.

 

Persoonlijk denk ik dat je als je een paar honderd euro per maand wil verdienen met relatief weinig werk (daar komt je verhaaltje een beetje op neer) je beter gewoon een bijbaantje kan zoeken voor 5 uur per week.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.