Jump to content
XiaoDi
Verberg

Literatuur concurrentieanalyse?

vraag

Hoi,

 

Ik wil in de toekomst graag een aantal producten op de markt brengen. Om me daar op voor te bereiden wil ik graag een expert op het gebied van marktonderzoek en concurrentieanalyse worden.

 

Als ik me in dit topic focus op concurrentieanalyse: wat lijkt julllie onmisbare literatuur op dit gebied?

Link to post
Share on other sites

24 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

 

Om me daar op voor te bereiden wil ik graag een expert op het gebied van marktonderzoek en concurrentieanalyse worden.

Als ik me in dit topic focus op concurrentieanalyse: wat lijkt julllie onmisbare literatuur op dit gebied?

 

 

Basiskennis is voldoende. Richt je op 'competitive intelligence'. Wat je precies aan concurrentie-analyse kan doen, verschilt van sector tot sector. Wantrouw je bronnen.


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Om me daar op voor te bereiden wil ik graag een expert op het gebied van marktonderzoek en concurrentieanalyse worden.

 

Als ik me in dit topic focus op concurrentieanalyse: wat lijkt julllie onmisbare literatuur op dit gebied?

 

Een NIMA A, B en C opleiding is dan echt nodig om je zelf expert te gaan noemen ;D, de praktijk wijst uit dat hoeveel praktijk ervaring je ook hebt men toch nog steeds graag diploma's ziet.

 

Zelf heb ik al een tijdje: Retailmarketing van R. van der Kind in de kast liggen wat een must schijnt te zijn maar zelf heb ik er weinig nieuwe methodes uit kunnen halen.

 

Een concurrentie analyse wordt erg overtrokken het is beter je aandacht te richten op het imago wat je producten willen uitstralen. Een goed voorbeeld hiervan is Apple die constant bezig is met het imago zonder rekening te houden met het prijsbeleid van de concurrenten.

Als je producten "hip" zijn betaalt men graag wat extra om ook zo'n hip product te mogen hebben.

 


RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Voor alle opleiding en voorbereiding geldt dat het nooit specifiek (en actueel) genoeg is. Maar het helpt wel bij methodisch denken. Al hebben sommige mensen de neiging eeuwig in voorbereiding of in de literatuur te blijven hangen. Learning by doing is zo gek nog niet.


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

De theorie m.b.t. de concurrentiekrachten van Porter en de theorie van strategische marketing (Kottler, Alsem), m.n. over

strategische analyses m.b.v. SWOT lijkt mij in eerste instantie aan te raden. En het toepassen (learning by doing - playing with - it) is dan inderdaad onontbeerlijk.

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als ik me in dit topic focus op concurrentieanalyse: wat lijkt julllie onmisbare literatuur op dit gebied?

 

www.higherlevel.nl

 

Alle ervaring gecombineerd met wellicht af en toe wat Kotler en wat NIMA als achtergrond.

 

Als je een blauwe oceaan aanboord, heb je geen concurrenten. Moet je alleen wel even op een rij zetten waar er nu op geconcurreerd wordt.


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een concurrentieanalyse is voor mensen die kijken naar wat er al bestaat.

 

(im)Famous quote van Henry Ford: Als ik aan mijn klanten had gevraagd wat ze wilden, dan hadden ze allemaal geantwoord: een sneller paard.

 

Kijk dus niet naar wat er al is en waar er op geconcurreerd wordt, maar naar wat de vraag is (als je geen eigen markt wil creëren) of naar waar je vraag naar kunt creëren (als je je eigen blauwe oceaan/markt wilt creëren).

 

Ik ben op dit moment bezig met het ontwikkelen van een product waarvan ik weet dat er interesse voor is, maar waarvan de markt nog niet heeft bedacht dat het op deze manier kan. Ze doen het nu namelijk op een andere manier, terwijl met het te ontwikkelen product precies hetzelfde gedaan kan worden, nauwkeuriger en met een fractie van de tijd/kosten en met meer opbrengsten :) Een blauwe oceaan is geboren.


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Even ter aanvulling op het bovenstaande: Er is een belangrijk onderscheid te maken, er zijn nieuwe markten en bestaande markten. Als er concurrentie bestaat, is er al een markt. En er werd door TS gevraagd naar literatuur over concurrentieanalyse.

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

En in aanvulling op bovenstaande... :) Want inderdaad: als er een markt is heb je concurrenten.

 

XiaoDi is volgens mij iemand die spullen importeert uit China. De markt die daar omheen ontstaat is: goedkope "zooi" (even populair gezegd) uit China importeren en hier tegen een hogere prijs wegzetten. De marktvraag is er, maar er wordt (bijna) alleen geconcurreerd op prijs. Zoek het dus in een andere hoek dan de P van Prijs en je zult toch een ander(e) markt(segment) creëren ondanks dat je misschien hetzelfde product op de reeds bestaande markt brengt.


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Grappig hoe er vragen beantwoord worden, die TS helemaal niet stelt. ;)

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Higherlevel is juist zo leuk omdat je vragen van andere invalshoeken kunnen worden benaderd en beantwoord. Daardoor ga je hopelijk kritisch kijken naar je vraagstelling en dat helpt je weer om jezelf naar een _hoger_niveau_ te tillen ;)

 

Als ik teveel offtopic ga hoor ik het wel van de MODs ;)


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Als ik teveel offtopic ga hoor ik het wel van de MODs ;)

 

Om de discussie dan maar een beetje te leiden:

 

Ik ben bezig een paar luchtkastelen te bouwen. Om nog enige contact met de realiteit te behouden, wil ik graag zien en begrijpen wat mijn concurrenten aan het doen zijn. Ten tijde van de introductie van de auto, waren paardenverkopers concurrenten van Ford. Zo heb ik ook concurrenten.

 

Ik wil graag wie mijn concurrenten zijn, begrijpen hoe ze hun bedrijf runnen, wat hun strategie is, hoe ze hun marketing en acquisitie doen, hoeveel ze voor hun producten vragen, wat hun omzet is, wat de voor- en nadelen van hun producten zijn, enz., enz.

 

Ik hoop dat de gegeven literatuur in dit topic me helpt een strategie te bedenken hoe dit uit te zoeken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

'Positioning', heel goed. Positioneren doe je met een bepaalde propositie, t.o.v. concurrentie en een bepaalde doelgroep. Voor die laatste is het van belang meer te weten over kezegedrag van afnemers, daarvoor raad ik je het model van 'Blackwell, Miniard en Engel' aan.

 

Succès en groet,

 

Hans


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant, gespecialiseerd in Opzetten, Aanpassen of Verbeteren van bedrijven in de Belevenis-, Hospitality- & Leisure-markt. Hulpvraag? Ideeën? Plannen? Neem gerust Contact op!

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Toekomstig gedrag van afnemers is natuurlijk lastig voorspellen. Voor nu, tijd voor een ABCD-tje als concurrentie-analyse een te krappe definitie is.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

De concurrentie analyseren is altijd leuk maar in mijn ervaring zelden nuttig. In tegendeel. Vaak lijkt het, de markt overziend, ondoenlijk om een klein marktaandeel te pakken. Het is veel beter om uit te gaan van eigen kracht en die in te zetten om in een behoefte te voorzien. Te veel beren op de weg zien remt het ondernemerschap.

 

Je moet wel uiteraard weten wat er op de markt te koop is maar nooit uit het oog verliezen dat de winnaars van vandaag de losers van morgen kunnen zijn, en vooral dat jij ze daar een handje mee gaat helpen.

 

Volgens de Blue Ocean theorie maak je de concurrentie irrelevant. En wat heeft het voor nut om iets wat irrelevant is te analyseren. ;)

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Volgens de Blue Ocean theorie maak je de concurrentie irrelevant. En wat heeft het voor nut om iets wat irrelevant is te analyseren. ;)

 

Hear hear!

 

Maar Hans.. We dwalen nu wel af hè? Oh wacht, dat deed ik ook :P Ik blijf ook op dit standput. F*ck the competition. Create your own game. Om het iets ongenuanceerder te brengen.


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Een bos vereist strategisch inzicht (slimmer rondkijken dan de rest), evengoed als dat je onzeker kunt zijn over positionering of introductie van eigen producten of diensten als je het traject hiernaartoe niet kent.

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoe je een concurrentie analyse opzet is afhankelijk van je product/dienst en de markt. Dat er hier wordt gezegd dat dit overbodig is is dus volgens mij niet terecht.

 

Een concurrentie analyse zou tenminste ondersteuning voor je strategie moeten bieden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoe je een concurrentie analyse opzet is afhankelijk van je product/dienst en de markt. Dat er hier wordt gezegd dat dit overbodig is is dus volgens mij niet terecht.

 

Een concurrentie analyse zou tenminste ondersteuning voor je strategie moeten bieden.

 

Wel goed lezen graag. Ik zeg niet dat het overbodig is maar dat er vaak veel te veel waarde aan gegeven wordt.

 

In de tijd dat ik product manager was, kwamen elke week de Nielsen cijfers. De ultieme tool om de concurrentie te analyseren. Eerst kreeg de marketing manager ze en als hij ze bekeken had mocht de secretaresse het goud bij de rest langsbrengen. Hup, nog maar een dure actie er tegenaan om weer wat tienden van procenten terug te pakken. Heel vaak weggegooid geld. Maar je moet toch wat.

 

Wel doen dus maar zeker je daden niet er van afhankelijk laten worden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Er is natuurlijk ontzettend veel. De Vlaamse professor Corstjens (INSEAD) heeft ooit een boek geschreven over The Battle for Mind Space en Shelf Space. Dat gaat over levensmiddelen, maar de waarneming dat onze hersens al vol zitten met merkimago's (reclame) en dat de schappen al vol staan met verpakkingen geldt voor talloze sectoren. Internet heeft eindeloos schapruimte, maar je zal toch voorbijgangers moeten werven. Op een wat abstracter niveau concurreer je met iedereen. Besteedbaar inkomen daalt: uitgaven aan meubels moeten plaatsmaken voor primaire behoeften.

 

Literatuur genoeg. Maar waardevolle insights zijn schaars.


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

volgens mij stond er zelden nuttig dus wel goed gelezen:). Daar ben ik het zeker niet mee eens.

 

In veel gevallen kan het juist heel goed om dmv concurrentie analyse erachter te komen waardoor een concurrent bijv. goed presteert. dan heb je het dus over gecoördineerde en op maat analyse.

 

Hoe je een concurrentie analyse opzet is afhankelijk van je product/dienst en de markt. Dat er hier wordt gezegd dat dit overbodig is is dus volgens mij niet terecht.

 

Een concurrentie analyse zou tenminste ondersteuning voor je strategie moeten bieden.

 

Wel goed lezen graag. Ik zeg niet dat het overbodig is maar dat er vaak veel te veel waarde aan gegeven wordt.

 

In de tijd dat ik product manager was, kwamen elke week de Nielsen cijfers. De ultieme tool om de concurrentie te analyseren. Eerst kreeg de marketing manager ze en als hij ze bekeken had mocht de secretaresse het goud bij de rest langsbrengen. Hup, nog maar een dure actie er tegenaan om weer wat tienden van procenten terug te pakken. Heel vaak weggegooid geld. Maar je moet toch wat.

 

Wel doen dus maar zeker je daden niet er van afhankelijk laten worden.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 19 leden online en 191 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept