• 0

Internet/telefonische dienstverlening binnen en buiten EU

Hallo allemaal,

 

Ik ben een beginnend ondernemer. Heb na een slechte ervaring met een boekhouder besloten mijn boekhouding zelf te gaan doen.

Dus heel veel lezen, uitzoeken, uitvogelen en uit de wir war van alle regels "sense" proberen te maken. De regels voor ondernemen binnen NL zijn me helder, daar kan ik voldoende informatie over vinden.

 

De volgende vragen rijzen bij mij op waar ik geen antwoorden op heb kunnen vinden op de sites van de belastingdienst, websites, fora ed.

 

Ik bied zowel binnen als buiten de EU coaching aan, zowel via Skype, e-mail en telefoon. Klopt het dat de belastingdienst het land dat de dienst "ontvangt" als afnemer ziet?

 

Hoe stel ik facturen op aan particulieren in het buitenland die niet perse ondernemer zijn? Dus geen btw nummer hebben?

Hoe verreken ik deze BTW binnen en buiten de EU aan particulieren?

 

Valt coaching onder de noemer "onderwijs"?

 

Ik zend ook coachings events uit via een amerikaanse site. Hier kijken mensen van binnen en buiten de eu naar. Geldt het land van de kijker dan als land van ontvanger van de dienst? Wordt deze dienst dan vanuit NL aangeboden?

 

Ik kan hierover geen informatie vinden op het net.

 

Het zou fijn zijn wanneer een expert op dit gebied mij hiermee verder kan helpen.

 

Mijn dank is groot ;-)

 

Vriendelijke groet,

 

Ekkie. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

*geen accountant*

 

Ik bied zowel binnen als buiten de EU coaching aan, zowel via Skype, e-mail en telefoon. Klopt het dat de belastingdienst het land dat de dienst "ontvangt" als afnemer ziet?

"ontvangt" = gebruikt. formeel gezien (aangezien het virtuele goederen zijn) Een Nederlander die je dienst op een hotelkamer in de USA gebruikt hoeft formeel geen BTW te betalen (wellicht lastig te bewijzen aan fiscus)

 

Hoe stel ik facturen op aan particulieren in het buitenland die niet perse ondernemer zijn? Dus geen btw nummer hebben?

Hoe verreken ik deze BTW binnen en buiten de EU aan particulieren?

 

Je hoeft geen facturen op te stellen voor particulieren, wil je dat toch, gewoon volgens de Nederlandse regels. Buiten de EU hoef je geen BTW te tellen. Die malle BTW op virtuele goederen bestaat alleen in de EU.

 

 

Ik zend ook coachings events uit via een amerikaanse site. Hier kijken mensen van binnen en buiten de eu naar. Geldt het land van de kijker dan als land van ontvanger van de dienst? Wordt deze dienst dan vanuit NL aangeboden?

Wie betaald jou? Aan wie betaald de klant? Factureer je aan de site, en die betaald jou? of?

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor je snelle reactie.

 

Betreft btw buiten de EU: Wat ik begrijp uit de informatie van de belastingdienst hoef ik bij levering aan landen buiten EU weliswaar geen BTW aan NL te betalen, maar is het afhankelijk van de regelgeving in het ontvangende land ofdat ik daar wel/geen BTW moet betalen. Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik van iedere klant nagaan hoe de wetten hierover gelden in zijn/haar land? Zo ja, is hier een portaalsite, of informatie anderszins van te vinden waar de regelgeving per land buiten de EU staat aangegeven? Kan anders nog een leuk en tijdrovend werk worden, mijn klanten komen van over de hele wereld.

 

De site stelt aan mij kosteloos zijn diensten ter beschikking. Deze bestaan uit opname en uitzendmogelijkheden, en het faciliteren van online ruimte.

 

Valt internetcoaching onder de noemer "onderwijs", of zoals ik in het voorgaande bericht las: "virtuele goederen"?

 

Vriendelijke groet,

 

Ekkie

Link naar reactie
  • 0

Betreft btw buiten de EU: Wat ik begrijp uit de informatie van de belastingdienst hoef ik bij levering aan landen buiten EU weliswaar geen BTW aan NL te betalen, maar is het afhankelijk van de regelgeving in het ontvangende land ofdat ik daar wel/geen BTW moet betalen. Heeft iemand hier ervaring mee?

 

*uit ervaring* Dat bestaat niet. Alleen europa doet mee aan het idiote circus van BTW heffen op virtuele goederen. Andere landen doen dat niet.

 

 

Of internet coaching "onderwijs" is weet ik niet. Mijn gevoel zegt van niet (uit oogpunt belastingdienst), dan zul je wel weer discussie krijgen zoals met de "pdf boeken" (6% op "analoge boeken" en 19% op digitale (is misschien inmiddels weer veranderd, ik zit niet in die branche))

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok!

 

Dank je voor je antwoorden. Overigens: Wat betreft de uitzendingen: Klanten betalen mij voor geleverde dienst. Website factureert mij niets.

 

Erg prettig om zo snel antwoord te krijgen van iemand met ervaring in deze zaken. Aanvullingen zijn altijd welkom. :-)

 

Vriendelijke groet

 

Ekkie

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.