Jump to content
evo1020
Verberg

Doelstellingen zetten naar Presales

vraag

Hallo ,

 

Concreet heb ik een vraag omtrent het zetten van doelstellingen tav presales medewerkers actief in de IT sector.

 

Bij ons staan presales op een andere kostenpost dan sales waardoor dit de nodige spanningen met zich meebrengt.

Nu zou ik graag doelstellingen zetten zodoende deze niet steeds blijven afwachten en verstoppen achter de afhankelijk van onze sales. Ik wil dat presales spontaan openbreekt en tevens een relatie uitbouwt met onze klanten. in mijn optiek zijn de presales van vandaag de toekomstige solution sales specialists.

 

Ik dacht aan :

- aantal klanten bezoeken

- kwaliteit van offertes evenals beantwoorden van RFP's

- revenue

 

Deze zijn cf de SMART methodology (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). Doch zegt me iets dat dit niet voldoende is om hen te laten bewegen.

 

Iemand ideeën hoe je doelstellingen geeft aan een presales persoon ?

 

Alvast bedankt.

E

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Wij hebben een bonussysteem ingevoerd naar engineers toe. Dit is vooral op basis van aantal billable dagen en customer satisfaction. Ik zou graag naar de delivery managers tevens een systeem willen invoeren en dit baserende op de contributie (winst ) van het departement.

 

ik heb een vraag omtrent de aanpak van verkopers in een gelaten omgeving. Een internationaal bedrijf met 9 sales. Dit van diverse niveaus en leeftijden. Doch slagen ze er niet in om services te verkopen, tenzij het voor hun voeten valt. Ik zou deze graag willen challengen / motiveren als Unit Manager om services te verkopen.

 

Concreet heb ik een vraag omtrent het zetten van doelstellingen tav presales medewerkers actief in de IT sector. Bij ons staan presales op een andere kostenpost dan sales waardoor dit de nodige spanningen met zich meebrengt. Nu zou ik graag doelstellingen zetten zodoende deze niet steeds blijven afwachten en verstoppen achter de afhankelijk van onze sales.

Je bent nu al een tijdje bezig met motivatie-issues en ik krijg het gevoel dat je probleem groter is dan puur op te lossen is met het zetten van een aantal SMART doelstellingen. Het totaalplaatje van je probleem ontbreekt, zodat hier op afstand moeilijk iets op te zeggen is. Je hebt ook niet meer gereageerd op eerdere suggesties, zodat onduidelijk is of al die andere zaken nu opgelost zijn.

 

Het feit dat een "andere kostenpost" de "nodige spanningen" veroorzaakt is niet de schuld van die presales medewerkers. Pas dus op voor symptoom-bestrijding en pak het probleem bij de kern aan.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Evo,

 

Met betrekking tot jouw vraag om organisatiedoelstellingen om te zetten naar prestaties hierbij kort van mij enige reactie.

 

Zelf maak ik veel mee dat in bedrijven de afdelingsdoelstellingen niet goed aansluiten op de hoofddoelstelling van de organisatie. Er wordt niet altijd een goede keuze gemaakt wat in dat jaar erg belangrijk is voor de organisatie.

 

Het gevolg is dat er per afdeling doelstellingen geformuleerd worden die niet aansluiten en ook op individueel niveau. Verder merk ik zelf dat er nog al eens KPI's of prestatieindicatoren gebruikt worden voor het meten van de prestaties die voorhanden zijn uit de ICT systemen en niet welke daadwerkelijk relevant zijn om onderscheidend te zijn qua kwaliteit of kosten ten opzichte van de concurrentie.

 

Doelstellingen omzetten naar concrete presetatie (KPI's) is dus concrete actieplannen maken wat dat jaar van belang is en dit goed communiceren met de individuele medewerker + belonen als het juiste wordt gedaan.

 

Veel succes!

Robrecht

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Dag evo1020,

 

Kun je aangeven in welke hoedanigheid je bij dit project betrokken bent? Wat is jouw rol bij het bedrijf waarvoor je de vraag stelt?


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 76 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept