• 0

Doelstellingen zetten naar Presales

Hallo ,

 

Concreet heb ik een vraag omtrent het zetten van doelstellingen tav presales medewerkers actief in de IT sector.

 

Bij ons staan presales op een andere kostenpost dan sales waardoor dit de nodige spanningen met zich meebrengt.

Nu zou ik graag doelstellingen zetten zodoende deze niet steeds blijven afwachten en verstoppen achter de afhankelijk van onze sales. Ik wil dat presales spontaan openbreekt en tevens een relatie uitbouwt met onze klanten. in mijn optiek zijn de presales van vandaag de toekomstige solution sales specialists.

 

Ik dacht aan :

- aantal klanten bezoeken

- kwaliteit van offertes evenals beantwoorden van RFP's

- revenue

 

Deze zijn cf de SMART methodology (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). Doch zegt me iets dat dit niet voldoende is om hen te laten bewegen.

 

Iemand ideeën hoe je doelstellingen geeft aan een presales persoon ?

 

Alvast bedankt.

E

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wij hebben een bonussysteem ingevoerd naar engineers toe. Dit is vooral op basis van aantal billable dagen en customer satisfaction. Ik zou graag naar de delivery managers tevens een systeem willen invoeren en dit baserende op de contributie (winst ) van het departement.

 

ik heb een vraag omtrent de aanpak van verkopers in een gelaten omgeving. Een internationaal bedrijf met 9 sales. Dit van diverse niveaus en leeftijden. Doch slagen ze er niet in om services te verkopen, tenzij het voor hun voeten valt. Ik zou deze graag willen challengen / motiveren als Unit Manager om services te verkopen.

 

Concreet heb ik een vraag omtrent het zetten van doelstellingen tav presales medewerkers actief in de IT sector. Bij ons staan presales op een andere kostenpost dan sales waardoor dit de nodige spanningen met zich meebrengt. Nu zou ik graag doelstellingen zetten zodoende deze niet steeds blijven afwachten en verstoppen achter de afhankelijk van onze sales.

Je bent nu al een tijdje bezig met motivatie-issues en ik krijg het gevoel dat je probleem groter is dan puur op te lossen is met het zetten van een aantal SMART doelstellingen. Het totaalplaatje van je probleem ontbreekt, zodat hier op afstand moeilijk iets op te zeggen is. Je hebt ook niet meer gereageerd op eerdere suggesties, zodat onduidelijk is of al die andere zaken nu opgelost zijn.

 

Het feit dat een "andere kostenpost" de "nodige spanningen" veroorzaakt is niet de schuld van die presales medewerkers. Pas dus op voor symptoom-bestrijding en pak het probleem bij de kern aan.

Link naar reactie
  • 0

Evo,

 

Met betrekking tot jouw vraag om organisatiedoelstellingen om te zetten naar prestaties hierbij kort van mij enige reactie.

 

Zelf maak ik veel mee dat in bedrijven de afdelingsdoelstellingen niet goed aansluiten op de hoofddoelstelling van de organisatie. Er wordt niet altijd een goede keuze gemaakt wat in dat jaar erg belangrijk is voor de organisatie.

 

Het gevolg is dat er per afdeling doelstellingen geformuleerd worden die niet aansluiten en ook op individueel niveau. Verder merk ik zelf dat er nog al eens KPI's of prestatieindicatoren gebruikt worden voor het meten van de prestaties die voorhanden zijn uit de ICT systemen en niet welke daadwerkelijk relevant zijn om onderscheidend te zijn qua kwaliteit of kosten ten opzichte van de concurrentie.

 

Doelstellingen omzetten naar concrete presetatie (KPI's) is dus concrete actieplannen maken wat dat jaar van belang is en dit goed communiceren met de individuele medewerker + belonen als het juiste wordt gedaan.

 

Veel succes!

Robrecht

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag evo1020,

 

Kun je aangeven in welke hoedanigheid je bij dit project betrokken bent? Wat is jouw rol bij het bedrijf waarvoor je de vraag stelt?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.