• 0

Hoe bescherm ik mijn geweldige nieuwe idee echt goed?

Hoi beste mensen,

 

ik ben nieuw op dit forum, doordat ik naar mijn idee iets ge-wel-digs heb bedacht. Alleen is het probleem dat het een heel groots idee is en dat ik daarom, denk problemen op te kunnen lopen met de formulering in het octrooirecht. Doordat dit idee zo geniaal is en naar mijn idee een nieuwe belevenis van ....... naar voren kan brengen, denk ik risico's te kunnen lopen tegen de grote bedrijven die hier ingenieuze maniertjes op gaan vinden om de "toepassingen" net iets anders te maken om mijn octrooirecht te ontwijken. Mijn vraag hierover was dan ook is dit mogelijk voor hun, of zal ik altijd een graantje mee kunnen pikken als ik aan kan tonen dat hun idee voorborduurd op mijn idee.

Verder is mijn idee nog niet operatief maar zal ik een groot ontwikkelingsteam aan moeten stellen om mijn prototypen te kunnen realiseren, dit hoeft naar mijn idee niet zo'n probleem te zijn omdat deze al vrij snel profijt op zou kunnen leveren. Maar hierbij is dan mijn vraag of ik het octrooi dan al voor het concrete product in kan stellen of er na, omdat mijn idee onderhevig zou kunnen zijn aan verschillende interpretaties, en uitwerkingen. Waardoor slechtwillende misschien mijn idee zouden kunnen stelen.

 

bij voorbaat dank

 

gr. dampoe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat een enthousiasme geweldig :)

Ik kan je helaas niets vertellen over het vastleggen van rechten echter wil ik je wel adviseren eens te beginnen met het kritisch schrijven van een plan van aanpak. Als je hierna nog steeds zo enthousiast bent dan is het pas echt tijd om te beginnen. (de ervaring leert dat men vaak erg enthousiast is totdat men kritische vragen gaat stellen aan zichzelf).

Succes in ieder geval.

Link naar reactie
  • 0

Heb je een nieuwheidsonderzoek laten doen? Zo ja en is het werkelijk nieuw dan zou ik een goede octrooigemachtigde inschakelen om het goed te laten verwoorden. Indienen in Nederland en zsm een werkend prototype laten maken. Blijkt dit goed te werken, kun je binnen een jaar na indiening de PCT route volgen voor internationaal octrooi of de Europese route. Blijkt tijdens het maken van je prototype dat er nog dingen anders geformuleerd moeten worden in je aanvraag, dan kun je een nieuwe indienen en de oude laten vervallen. Uiteraard moet je met degene die met je samenwerkt een geheimhoudingsverklaring opstellen. Je hebt anderhalf jaar vanaf indiening dat niemand weet hoe je het omschreven hebt in je aanvraag.

Succes ermee.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik loop idd wel een beetje snel van stapel, maar ik kan niet wachten om er aan te beginnen. Over de nieuwheid van het product: het voegt wel een aantal bestaande producten bij elkaar, maar de kern van het product is nieuw en de toepassing hiervoor ook.

Link naar reactie
  • 0

Net weer gekeken, maar noch steeds niks gevonden wat ook maar lijkt op het idee wat ik heb ( toch vreemd voor in mijn ogen zo'n goed idee )

Het doorzoeken van de patentdatabaes is eigenlijk een vak op zich.

Als ik zie dat tussen de post van jou en die van idbroker nog geen 10 minuten zit dan betwijfel ik of jij wel weet hoe je moet zoeken.

Op de site van Octrooi Centrum Nederland staat een uitgebreide uitleg over octrooizoeken.

 

 

Er bestaat ook zoiets als eerst registreren. Zal ook wel ergens anders eens een keer op HL beschreven zijn.

Ik heb bijvoorbeeld gevonden: https://www.file-reg.com/welcome.htm

 

Welke bescherming biedt registratie volgens jou?

Link naar reactie
  • 1

Een idee is niets waard anders was ik al lang multimiljonair. Een nieuw product of proces of een niet voor de hand liggende combinatie mogelijk wel.

 

Vastleggen van een idee om te bewijzen dat je de eerste was heeft in Europa geen enkele waarde omdat je hier pas rechten krijgt als je octrooi hebt aangevraagd. Pas hier dus mee op want op de verjaardagen hoor je dat je naar de notaris of de belastingdienst moet en dat is de grootste onzin.

Als je zeker weet dat je iets hebt wat te produceren is, nieuw en niet voor de hand ligt, wordt het zaak om het zo te omschrijven in een octrooi dat de concurrentie om een licentie moeten vragen. De vakman noemt dit het optimaliseren van de beschermingsomvang.

 

Enkele weken geleden kwam er nog iemand bij me met een geweldig product idee. Het kostte me 10 minuten om er achter te komen dat het niet nieuw, noch inventief was. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat jouw vinding geen goud waard is.

 

Link naar reactie
  • 0

Welke bescherming biedt registratie volgens jou?

 

Je kunt aantonen dat je het op een bepaalde datum hebt beschreven. Volgens mij wanneer anderen het willen patenteren, kun je het preventief tegenwerken. Verder bestaat "registratie" op zich in verschillende vormen (belastingdienst, notaris), zal dus wel betekenis hebben. Ben hier niet juridisch genoeg geschoold in.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt aantonen dat je het op een bepaalde datum hebt beschreven. Volgens mij wanneer anderen het willen patenteren, kun je het preventief tegenwerken. Verder bestaat "registratie" op zich in verschillende vormen (belastingdienst, notaris), zal dus wel betekenis hebben. Ben hier niet juridisch genoeg geschoold in.

 

Het is een wijd verbreid misverstand dat registratie een soort van bescherming biedt op het moment dat andere mensen hetzelfde idee octrooieren. In ieder geval gaat dat voor de Europese wetgeving alvast niet op (first to file). In Amerika geldt het zogenaamde first to invent principe. Wie aan kan tonen dat hij er als eerste mee begonnen is kan dan mogelijk bezwaar maken als een ander in Amerika octrooi aanvraagt op iets waar hij al langer mee bezig is.

 

Omdat we hier in Europa wonen ga ik altijd uit van de Nederlandse/Europese situatie en dan biedt registratie via een i-depot, notaris, belastingdienst etc geen bescherming op het moment dat iemand anders er octrooi op aanvraagt.

Regsitratie kan van pas komen op het moment dat je in detail met mogelijke partners gaat praten over jouw idee.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt aantonen dat je het op een bepaalde datum hebt beschreven. Volgens mij wanneer anderen het willen patenteren, kun je het preventief tegenwerken. Verder bestaat "registratie" op zich in verschillende vormen (belastingdienst, notaris), zal dus wel betekenis hebben. Ben hier niet juridisch genoeg geschoold in.

 

Het is een wijd verbreid misverstand dat registratie een soort van bescherming biedt op het moment dat andere mensen hetzelfde idee octrooieren. In ieder geval gaat dat voor de Europese wetgeving alvast niet op (first to file). In Amerika geldt het zogenaamde first to invent principe. Wie aan kan tonen dat hij er als eerste mee begonnen is kan dan mogelijk bezwaar maken als een ander in Amerika octrooi aanvraagt op iets waar hij al langer mee bezig is.

 

Omdat we hier in Europa wonen ga ik altijd uit van de Nederlandse/Europese situatie en dan biedt registratie via een i-depot, notaris, belastingdienst etc geen bescherming op het moment dat iemand anders er octrooi op aanvraagt.

Regsitratie kan van pas komen op het moment dat je in detail met mogelijke partners gaat praten over jouw idee.

 

First to file is toch first to use ? Als een geniaal (patenteerbaar) ding door jou word gepatenteerd op 1 januari 2010 en op 20 februari 2010 blijkt dat "iemand anders" hetzelfde al deed zonder patent, jij daar geen rechten over kunt claimen (de iemand anders ook niet)

Link naar reactie
  • 0

First to file is toch first to use ? Als een geniaal (patenteerbaar) ding door jou word gepatenteerd op 1 januari 2010 en op 20 februari 2010 blijkt dat "iemand anders" hetzelfde al deed zonder patent, jij daar geen rechten over kunt claimen (de iemand anders ook niet)

 

Als blijkt dat het voor 1 januari in de openbaarheid is geweest (stand der techniek) dan is mijn octrooiaanvrag zwart wit genomen niks waard. Als die ander al die tijd in het geheim in zijn schuurtje heeft gewerkt zonder het openbaar te maken en heeft nagelaten patent aan te vragen in die landen waar het first to file principe opgaat dan heeft hij pech.

 

Als het je interesse heeft zou ik beginnen met het lezen van de FAQ van dit board.

Daar staan genoeg verwijzingen in naar andere informatiebronnen.

Link naar reactie
  • 0

Dampoe,

heel wat ideetjes (het woord idee komt wel erg veel voor in jouw opening). Even wat herhalingen. Een idee valt niet te beschermen, een registratie geeft nog geen octrooirecht, hier liggen de rechten hoofdzakelijk op het gebied van het auteursrecht, voor een octrooibescherming moet je minimaal een aanvraag hebben ingediend bij de verlenende instantie (in Nederland is dit o.a. agentschalnl, NL Octrooicentrum), het is raadzaam eerst zelf een onderzoek te doen in de octrooidatabanken en als voorlopigelaatste, luister naar de opmerkingen van Nico.

 

Een octrooi gaat over technieken in de breedste zin van het woord. Om hiervoor in aanmerking te komen moet het minimaal nieuw (zie opmerking van Nico) en inventief zijn en een technische werking heben. Zoeken in de otrooidatabank is over het algemeen een kunde, zeker het interpreteren van hetgeen gevonden is. Vraag, indien je wilt of het nodig is, hulp o.a. bij het NL Octrooicentrum.

 

Jouw idee valt misschien te beschermen. Indien je de basis kan beschermen en men heeft deze basis nodig bij het fabriceren dan wel modificeren, dan sta je sterk, ook t.o.v. de grote(n). Als je echt de beschermingsprocedure (want er is meer dan het octrooi) in wil gaan laat je dan goed voorlichten en (advies) vraag hulp. Er zijn diverse instanties die je kunnen helpen zoals NL Octrooicentrum, Syntens, de NOVU, octrooigemachtigden, enz.

 

Ik wens je veel succes met je vervolgtraject.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
  • 0

Welke bescherming biedt registratie volgens jou?

 

Je kunt aantonen dat je het op een bepaalde datum hebt beschreven. Volgens mij wanneer anderen het willen patenteren, kun je het preventief tegenwerken. Verder bestaat "registratie" op zich in verschillende vormen (belastingdienst, notaris), zal dus wel betekenis hebben. Ben hier niet juridisch genoeg geschoold in.

 

Deze bescherming geldt niet voor het industrieel eigendom waar het octrooi onder valt. Voor octrooibescherming in Nederland moet je een formele aanvraag indienen bij het NL Octrooicentrum in Rijswijk ZH. De hierboven vermelde "aan te tonen bepaalde datum" geldt dus niet als het gevraagde nieuwe aspect in de aanvraag NIET IN DE OPENBAARHEID IS GEWEEST.

 

 

www.octrooicentrum.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.