Ik maak nu gebruik van de standaard Holding / Werkmij constructie. Dwz:
- in dienst van de holding;
- werkend vanuit de werkmij;
- management fee vanuit de werkmij naar de holding;
- bezittingen (auto, pc) in de holding.
Ik ben interim projectmanager en loop dus met mijn activiteiten nauwelijks (of geen, alleen inspanningsverplichting) risico.
Werkmij en holding zijn een fiscale eenheid. In de Holding zit een deel stamrecht. Beide balansen zijn positief, die van werkmij is net boven nul.
Ik overweeg nu, om kosten te drukken en het geheel eenvoudiger te maken, de werkmij te beëindigen en vanuit de holding (die dus een "gewone" BV zal worden, mijn werkzaamheden te verrichten.
De Holding bevat in de statuten ook als doelstelling: "dienstverlening op het gebied van projectmanagement". Gene probleem dus.
Eigenlijk zie ik geen nadelen hiervan, gezien de afwezigheid van risico, dat het enige argument is voor de holding/werkmij constructie. Ik blijf alleen werken en overweeg geen nieuwe of bestaande BV's te betrekken in bedrijfsvoering.
Heb ik het mis, of zie ik nadelen over het hoofd van deze vereenvoudiging?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
lpketting
lpketting
Ik maak nu gebruik van de standaard Holding / Werkmij constructie. Dwz:
- in dienst van de holding;
- werkend vanuit de werkmij;
- management fee vanuit de werkmij naar de holding;
- bezittingen (auto, pc) in de holding.
Ik ben interim projectmanager en loop dus met mijn activiteiten nauwelijks (of geen, alleen inspanningsverplichting) risico.
Werkmij en holding zijn een fiscale eenheid. In de Holding zit een deel stamrecht. Beide balansen zijn positief, die van werkmij is net boven nul.
Ik overweeg nu, om kosten te drukken en het geheel eenvoudiger te maken, de werkmij te beëindigen en vanuit de holding (die dus een "gewone" BV zal worden, mijn werkzaamheden te verrichten.
De Holding bevat in de statuten ook als doelstelling: "dienstverlening op het gebied van projectmanagement". Gene probleem dus.
Eigenlijk zie ik geen nadelen hiervan, gezien de afwezigheid van risico, dat het enige argument is voor de holding/werkmij constructie. Ik blijf alleen werken en overweeg geen nieuwe of bestaande BV's te betrekken in bedrijfsvoering.
Heb ik het mis, of zie ik nadelen over het hoofd van deze vereenvoudiging?
Bij voorbaat dank,
Rens
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/29550-van-holding-werkmij-terug-naar-1-bv/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
25 antwoorden op deze vraag