• 0

Commissie uitbetalen

Ik zal mijn vraag door middel van een voorbeeld uitleggen:

 

Stel, een ondernemer of freelancer geeft mij een door hem/haar vervaardigd product. Vervolgens verkoop ik dit product voor (€1.000,- + 19% btw = ) €1.190,- aan een particulier. Ik geef de ondernemer of freelancer waarvan ik het product heb gekregen 80% commissie (€1.000,- x 80% = € 800,-).

 

Nou is mijn vraag: betaal ik deze commissie aan de ondernemer/freelancer door middel van een creditnota? En moet ik nog over deze € 800,- commissie btw vragen of hoeft dit niet omdat ik de particulier al 19% heb gevraagd?

 

Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken als ik commissie wil uitbetalen?

 

Bij voorbaat dank! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

waarom stuurt de ondernemer/freelancer jouw geen faktuur? Zit hier btw op dan kun je dit verrekenen met de door jou te betalen btw. Zit er geen btw op bv een freelancer die niet in de btw regeling zit, betaal je ook geen btw. De btw die je van de particulier ontvangst moet je uiteraard gewoon afdragen aan de BD

Link naar reactie
  • 0

Op de eerste plaats: het is geen commissie die je uitbetaalt, maar het zijn inkoopkosten.

 

De Freelancer verkoopt jou zijn product (ook als je het eerst "gratis" krijgt, blijft het gewoon verkoop als je er later voor moet betalen). Over die verkoop moet hij BTW rekenen, en dat betaal jij dan ook.

 

Je hebt wel sprake van commissie als de Freelancer verkoopt aan de particulier, via jou. Jij vangt dan commissie van bijvoorbeeld 20%. Die hou je af van het totaalbedrag wat je aan de freelancer geeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Op de eerste plaats: het is geen commissie die je uitbetaalt, maar het zijn inkoopkosten.

 

De Freelancer verkoopt jou zijn product (ook als je het eerst "gratis" krijgt, blijft het gewoon verkoop als je er later voor moet betalen). Over die verkoop moet hij BTW rekenen, en dat betaal jij dan ook.

 

Daar ging ik in de eerste plaats ook van uit, ik ben alleen een manier aan het zoeken dat de freelancer geen factuur naar me hoeft te sturen. Ik wil het zo makkelijk mogelijk maken voor hem/haar ;)

 

Je hebt wel sprake van commissie als de Freelancer verkoopt aan de particulier, via jou. Jij vangt dan commissie van bijvoorbeeld 20%. Die hou je af van het totaalbedrag wat je aan de freelancer geeft.

 

Ja, dit is wat ik bedoel. Maar wat stuur je dan naar de freelancer, en wie draagt de btw af?

Link naar reactie
  • 0

Dat eerste gaat niet. Hij moet voor zijn eigen administratie altijd facturen sturen.

 

En jullie dienen allebei BTW te rekenen. De één kan dat weer aftrekken van de betaalde BTW in de BTW opgave.

 

Maar ik ben geen boekhouder, misschien dat iemand anders dit even kan bevestigen.

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn normaal gesproken twee mogelijkheden in deze situatie:

 

Mogelijkheid A:

Jij koopt iets van de ondernemer/freelancer en dat verkoop je zelf door aan de eindklant (een particulier, begrijp ik).

Dan zijn dit de twee transacties die voor jouw bedrijf hierbij betrokken zijn:

 

1. De leverancier stuurt jou een factuur, uiteraard met BTW erop. De BTW mag je dan (althans als de factuur goed is) als voorbelasting aftrekken op je aangifte.

(In jouw voorbeeld is dit dus 800,- plus 152,- aan BTW.)

2. Jij maakt een factuur voor je verkoop (als het aan een particulier is, dan zou dat in principe niet hoeven als je dat echt niet wil, maar vaak is het toch beter om een factuur te maken) en je bent uiteraard BTW over je omzet verschuldigd.

(In jouw voorbeeld is dit dus 1000,- plus 190,- aan BTW.)

 

Mogelijkheid B:

De ondernemer/freelancer verkoopt zelf aan de eindklant en jij krijgt provisie/commissie voor je bemiddeling.

Dan is dit de transactie die voor jouw bedrijf hierbij betrokken is:

 

1. De leverancier stuurt jou een creditnota, uiteraard met BTW erop. Dit is dan je omzet en de BTW moet je aangeven op je aangifte.

(In jouw voorbeeld is dit dus 200,- plus 38,- aan BTW.)

In principe zou je er ook voor kunnen kiezen om zelf een factuur (uiteraard met de BTW erop) naar de leverancier te sturen, in plaats van dat hij/zij jou een creditnota stuurt voor je diensten.

Dat verandert niets ten aanzien van de aangifte.

 

De BTW die de leverancier in rekening brengt (of in rekening gebracht krijgt) gaat jouw bedrijf verder niets aan. Dit moet hij/zij zelf verantwoorden op de eigen aangifte.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Haha mensen op dit forum hebben echt geen humor he! Zie mijn laatste kneus.. van een saai anoniem figuur, triest.

 

Ik wil die kneus best wel even toelichten hoor.......Had 't eigenlijk willen doen in het topic dat je er speciaal voor geopend hebt, maar die zit al op slot.

Ik gaf 'm anoniem, dat doe ik principieel altijd bij elke kneus én elke reus die ik geef. Daar kun je het mee eens zijn of niet, jammer voor jou maar daar heb ik nou eenmaal mijn redenen voor en daar zit verder niets geen stiekeme gedachte achter.

 

Ik gaf je die kneus voor je totaal nutteloze reactie die op geen enkele manier bijdraagt tot een zinnig antwoord voor de topicstarter.

Stel je het volgende eens voor: topicstarter (dit was zijn 1e topic!) heeft vast en zeker de emailnotificatie aanstaan, krijgt 10 minuten na plaatsing al een mailtje dat er een antwoord is op zijn allereerste vraag, dus gaat verwachtingsvol weer terug naar Higher Level om wellicht wel de oplossing te lezen..................en dan leest 'ie zo'n opmerking van jou. ::)

 

Of ik geen humor heb en saai ben, vind ik knap dat je dat uit een anonieme kneus kunt herleiden. Misschien ligt het er aan wat jij onder humor verstaat?

 

 

Excuses aan topicstarter dat we hier even afdwalen voor zoiets...............

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Er zijn normaal gesproken twee mogelijkheden in deze situatie:

 

Mogelijkheid A:

...

 

Dan denk ik dat mogelijkheid A toch de beste oplossing is in mijn geval.

 

Jammer dat er geen andere manier is dan mogelijkheid A & B :(

 

In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken!

Link naar reactie
  • 0
1. De leverancier stuurt jou een creditnota, uiteraard met BTW erop. Dit is dan je omzet en de BTW moet je aangeven op je aangifte.

(In jouw voorbeeld is dit dus 200,- plus 38,- aan BTW.)

In principe zou je er ook voor kunnen kiezen om zelf een factuur (uiteraard met de BTW erop) naar de leverancier te sturen, in plaats van dat hij/zij jou een creditnota stuurt voor je diensten.

Dat verandert niets ten aanzien van de aangifte.

 

De creditnota is niet echt goed. Dat zal namelijk inhouden dat je geen omzet aangeeft op je aangifte maar terug te betalen voorbelasting (heeft te maken met het omzetbelastingnummer van wie de nota afkomstig is). Verder zal je leverancier negatieve omzet gaan verantwoorden (het sturen van de creditnota) en dat is niet wat er daadwerkelijk is gebeurt. Het beste is dus dat jij een factuur stuurt (en daarmee dus omzet verantwoord in je aangifte omzetbelasting).

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Macchiato moet uiteraard de bewuste creditnota als omzet verantwoorden.

Dit heeft voor hem niets met (negatieve) voorbelasting te maken, maar met verschuldigde omzetbelasting in de aangifte.

 

Het komt vaak voor dat een creditnota (voor o.a. commissie) als omzet verantwoordt moet worden. Denk bijvoorbeeld aan inkomsten via Google.

 

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een ander goed voorbeeld:

 

Ik geef toestemming aan een bedrijf om mijn ontwerp op een product te laten afdrukken en te verkopen. Het bedrijf verkoopt een product voor € 90 excl. btw en ik ontvang daarvan 10% (€9,-) commissie (of kunnen ze het beter royalties noemen??).

Ik hoef het desbetreffende bedrijf geen factuur te sturen...

 

Hoe kan dit? Waarom hoef ik in dit geval geen factuur te sturen? En wat moeten hun aan hun kant belasting-technisch regelen?

Link naar reactie
  • 0

Jij bent dit goed aan het uitdiepen, moet ik zeggen:

 

Juist bij commissie/provisie/royalty etc is het vrij gebruikelijk, zeker als het grotere bedrijven/organisaties betreft, dat men een creditnota maakt en niet op een factuur van diegene die uitbetaald moet krijgen zit te wachten.

 

Maar je mag natuurlijk zelf ook een factuur maken voor de commissie waar je recht op hebt. Dan heb je dus twee documenten voor dezelfde dienst (een creditnota aan jouw bedrijf, een factuur van jouw bedrijf).

Als je een factuur zou maken, dan moet je die ook opsturen. En in je eigen administratie bewaar je dan die twee documenten bij elkaar.

 

In je eerste post stelde je voor dat jij een creditnota zou maken voor een levering aan jouw bedrijf. Dat is dus (zacht gezegd) ongebruikelijk. Bij een levering maakt de leverancier een factuur (de koper maakt dus niet een creditnota).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.