• 0

Als dropshipper aan de slag, invoerbelasting/BTW.

Beste forumgebruikers en experts,

 

Nou bestel ik privé al jaren spulletjes (electronische gadgets) bij webshops uit China, Hong Kong

en Singapore en deed dat het afgelopen jaar ook steeds vaker en vaker voor bekenden en familie.

Omdat de vraag daarnaar (in mijn omgeving tenminste) steeds groter en groter word, dacht ik eraan

om een binnenkort als ZZP'er een dropshipping webshop te starten waarin ik eigenlijk dus fungeer als

zijnde tussenpersoon (of commissionair?). Het werkt als in onderstaand voorbeeld;

 

In mijn webshop zet ik de artikelen zoals ze op de webshop in (b.v.) China staan, echter met mijn eigen prijzen.

 

Webshop in China (B) verkoopt artikel X voor €130 incl. verzenden naar Nederland.

Ik (A) zet dat artikel in mijn webshop voor de prijs van €180 incl. verzenden.

Klant © bestelt dat artikel bij mij voor €180

 

(A) Ontvangt betaling van ©, maakt €130 over naar (B) en geeft voor levering gegevens van © op.

(B) Dropshipped (verzend dus in neutrale verpakking zonder bedrijfsnaam en zonder factuur) de bestelling naar ©.

© Weet daardoor absoluut niet dat de bestelling van (B) komt en denkt dus dat (A) de leverancier is.

 

Nu is het geval de verzending alléén via normale pakketpost (registered airmail) gaat en het nauwelijks door de

douane wordt gecontroleerd (in alle jaren dat ik bestel is dat maar 1 keer voorgekomen bij een zeer groot pakket)

Het betreft overigens volledig legale artikelen, dus geen imitatie's van enige soort of in enige vorm!

 

Alle zendingen zijn wel altijd voorzien van een standaard 'customs declaration', echter klopt bij 9 van de 10

pakketten de 'value' niet. Hier vullen ze vaak een (veel) te lage waarde in en ik krijg ze niet zover om daar

een reële waarde neer te zetten. Hier zo'n voorbeeld van zo'n simpel customs declaration:

u3bry.jpg

 

Mijn vragen;

 

Hoe zou ik dat nou moeten doen met de invoerbelasting en BTW?

Fungeer ik dan als tussenpersoon of commissionair? (of iets anders..)

 

 

Alvast bedankt voor jullie tijd en het meedenken, ik waardeer het erg. :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste,

 

Als eerste zou ik u adviseren om het dropshipping principe te vergeten.

Elk geoefend oog herkent de verpakkingen van DealExtreme etc. Maak uw producten dan iets duurder of de marge iets kleiner en ontvang de spulletjes gewoon zelf om ze vervolgens te herverpakken en te verzenden met UPS of TNT etc.

Dat kost een dag extra maar het komt vele malen professioneler over. Houd er ook rekening mee dat de levertijd met van dit soort bedrijven voor de verwende Nederlandse consument vaak veel te lang is. 3 tot 4 weken levertijd accepteert de Nederlandse consument niet meer. Overweeg eens om een geselecteerd assortiment gunstiger in grote hoeveelheden in te kopen en op voorraad te nemen. Dan kunt u gewoon binnen een dag leveren.

 

Voor wat betreft het inklaren van de goederen en de verkeerde waarde op het pakket...

Let er goed mee op, het is feitelijk gezien belastingfraude. Je geeft DHL/FedEx/UPS/TNT/EMS of wie dan ook toestemming om namens jou de goederen in te klaren. Je bent daar dus zelf verantwoordelijk voor. Overweeg om zelf een klantnummer bij UPS o.i.d. te openen en vraag de leverancier om via jouw klantnummer te verzenden. Vervolgens regel je vanuit NL de (correcte) import documenten.

 

Let er ook mee op dat de Douane niet gek is en binnenkort niet meer zal accepteren dat alle pakketjes uit China een "gift" zijn. Sterker nog, deze pakketjes zullen extra aandacht gaan krijgen. Bouw je hele bedrijf dus niet op rondom die manier van zaken doen.

 

Verder veel plezier en succes!!

 

Sylvan

 

 

www.dagevosimport.eu Voor alle hulp bij Import

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Als eerste zou ik u adviseren om het dropshipping principe te vergeten.

Elk geoefend oog herkent de verpakkingen van DealExtreme etc. Maak uw producten dan iets duurder of de marge iets kleiner en ontvang de spulletjes gewoon zelf om ze vervolgens te herverpakken en te verzenden met UPS of TNT etc.

Dat kost een dag extra maar het komt vele malen professioneler over. Houd er ook rekening mee dat de levertijd met van dit soort bedrijven voor de verwende Nederlandse consument vaak veel te lang is. 3 tot 4 weken levertijd accepteert de Nederlandse consument niet meer. Overweeg eens om een geselecteerd assortiment gunstiger in grote hoeveelheden in te kopen en op voorraad te nemen. Dan kunt u gewoon binnen een dag leveren.

 

Ten eerste wil ik je bedanken voor je hulp, ik heb hier echt héél veel aan! thumbs_up_smiley.gif

 

Ik zal dit zeker in overweging nemen. Het prijsvoorbeeld uit mijn post was ook echt een voorbeeld en de enveloppe inderdaad

van DealExtreme, echter zijn de werkelijke prijzen een stuk lagen en mijn leverancier is ook DealExtreme niet (want: te duur).

Over het algemeen duurt het (buiten de feestdagen om) 5 werkdagen voor een pakje met airmail in NL is, ik heb tot nu toe

nog geen klachten gehoord over de levertijden. (zelf wacht ik inmiddels al 2 weken op een artikel uit een Nederlandse store)

Maar, zoals ik zei; ik zal het zeker in overweging nemen. Misschien niet voor alle items, maar meer voor het 'populaire' spul.

 

Voor wat betreft het inklaren van de goederen en de verkeerde waarde op het pakket...

Let er goed mee op, het is feitelijk gezien belastingfraude.

 

Nou, daar was ik dus ook al bang voor en het is iets wat ik absoluut niet wil.

Kijk, voor een pakje wat ik 'privé' ontvang is het niet zo'n ramp maar ik kan moeilijk tientallen pakjes voor klanten zo laten

doorgaan. Het zal een tijdje goedgaan, maar kan ook flink mislopen waardoor de klant (en dus ik) daar de dupe van wordt.

 

Als ik ze vraag om er een reële prijs op te zetten krijg ik altijd wel een bevestigend antwoord, maar ze doen het gewoonweg niet.

Het is dat ze zo'n correcte pre-shipment kwaliteitscontrole doen (en hun prijzen zo laag zijn) maar anders..

 

Is er überhaubt een mogelijkheid om zélf pakketjes/enveloppes welke met airmail (normale post) binnen komen in te (laten) klaren?

 

Je geeft DHL/FedEx/UPS/TNT/EMS of wie dan ook toestemming om namens jou de goederen in te klaren. Je bent daar dus zelf verantwoordelijk voor. Overweeg om zelf een klantnummer bij UPS o.i.d. te openen en vraag de leverancier om via jouw klantnummer te verzenden. Vervolgens regel je vanuit NL de (correcte) import documenten.

 

Daar zit nou juist het knelpunt. Mijn 'leveranciers' verzenden alleen met "airmail" (normale post dus) en willen

een gebruik maken van DHL/FedEx/UPS/TNT/EMS/whatever. Ook niet tegen een meerprijs. Airmail wordt nauwelijks

gechecked door de douane, misschien ligt daar wel de reden (ik ben nu natuurlijk puur aan het speculeren) ?

 

Let er ook mee op dat de Douane niet gek is en binnenkort niet meer zal accepteren dat alle pakketjes uit China een "gift" zijn. Sterker nog, deze pakketjes zullen extra aandacht gaan krijgen. Bouw je hele bedrijf dus niet op rondom die manier van zaken doen.

 

Verder veel plezier en succes!!

 

Sylvan

 

 

 

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het woordje "GIFT" de douane al jaren niets meer zegt. (9 van de 10 pakjes uit Azië zijn 'gifts') ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.