• 0

Afdracht BTW bij vooruitbetaling

Hallo,

 

Een klant van mij wil een nog te ontwikkelen product vooraf betalen. Het is mij onduidelijk of ik de omzetbelasting hierover verschuldigd ben vanaf het moment dat ik de betaling ontvang, of vanaf het moment dat ik het product heb geleverd.

 

Ik hoop dat hier iemand is die me duidelijkheid hierover kan geven.

 

Groeten,

 

Ceylor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

de OB wet stelt Roels punt inderdaad nog steviger: art. 13 lid 2 OB:

.....wordt de belasting of het desbetreffende gedeelte daarvan uiterlijk verschuldigd op het tijdstip waarop de vergoeding geheel of gedeeltelijk wordt ontvangen.

 

Je zult dus bij vooruitontvangst de BTW ook al af moeten dragen over alle vooruitontvangen bedragen, ook als je nog niet geleverd hebt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

de OB wet stelt Roels punt inderdaad nog steviger: art. 13 lid 2 OB:

.....wordt de belasting of het desbetreffende gedeelte daarvan uiterlijk verschuldigd op het tijdstip waarop de vergoeding geheel of gedeeltelijk wordt ontvangen.

 

Je zult dus bij vooruitontvangst de BTW ook al af moeten dragen over alle vooruitontvangen bedragen, ook als je nog niet geleverd hebt.

 

groet

Joost

 

Is het ook verplicht om een aparte factuur voor de vooruitontvangen bedrag op te stellen?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Is het ook verplicht om een aparte factuur voor de vooruitontvangen bedrag op te stellen?

 

 

Jazeker, bij transacties tussen ondernemingen is een factuur bijna altijd verplicht,

Ook je klant heeft die factuur nodig om de btw terug te kunnen vragen. Het maakt dus niet uit of dat een tussentijdse termijn is of de eindfactuur elke tranactie waar btw bij komt kijken is een factuur verpicht.

Link naar reactie
  • 0

 

Is het ook verplicht om een aparte factuur voor de vooruitontvangen bedrag op te stellen?

 

 

Jazeker, bij transacties tussen ondernemingen is een factuur bijna altijd verplicht,

Ook je klant heeft die factuur nodig om de btw terug te kunnen vragen. Het maakt dus niet uit of dat een tussentijdse termijn is of de eindfactuur elke tranactie waar btw bij komt kijken is een factuur verpicht.

 

Hartelijk bedankt voor je snelle reactie! Dus als het een particulier in dit geval betreft, is het niet verplicht om een factuur op te stellen? Zo ja, wat als het product in de toekomst, waarvoor al betaald is (pre-order), via internetsite zal worden verkocht en verzonden naar de particulier? Is het dan wel verplicht om ook een factuur op te stellen voor particulieren of doet dit aspect er niet toe?

Link naar reactie
  • 0

Dus als het een particulier in dit geval betreft, is het niet verplicht om een factuur op te stellen?

Inderdaad. Het is wel zo beleefd om een factuur op te stellen, maar het is niet verplicht.

 

Ik kom het volgende tegen:

 

Ter herinnering: er moet steeds een factuur worden uitgereikt wanneer een btw-plichtige (1) een levering van goederen of een dienst heeft verricht voor een andere btw-plichtige of een niet-btw-plichtige rechtspersoon (vb.: een patrimoniumvennootschap), (2) goederen levert onder het stelsel van verkopen op afstand of (3) intracommunautair een nieuw vervoermiddel levert.

 

Volgens mij ben je indien je BTW plichtig bent wel verplicht om een factuur ter beschikking te stellen, ook aan particulieren. Klopt dat? (Is voor mij ook actueel ;) )

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

Waar kwam je dat tegen, of nee, hoe haal je die conclusie uit het gequote stukje tekst?

De btw-plicht maakt nog niet dat je verplicht bent om facturen uit te reiken aan particulieren, op het geval 'afstandsverkopen' na.

(zie art. 34c en verder, Wet Omzetbelasting).

Er kunnen natuurlijk andere wetten zijn die een mening hebben over facturen, maar ja, je kunt niet overal rekening mee houden 8)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.