• 0

Historisch pand verouderd voor winkelhuur anno 2010

Goedenmiddag,

We huren voor onze kinderwinkel een historisch pand in het centrum van de stad. De vorige ( veel wisselende ) huurders verwarmden het pand met electrisch kacheltje en hoewel we nu 2 electrische kachels aan hebben staan krijgen we het niet op een normale werkbare temperatuur en zouden zelfs handschoenen moeten dragen. De voordeur ( geen officiele winkeldeur ) is gelegen aan de straat, komt uit in een kleine hal met weer een ingang deur naar de winkel. We moeten nu beide deuren gesloten houden wat veel klanten al bij voorbaat afschrikt om naar binnen te komen. Als de klant uiteindelijk binnenkomt gaat alle verkregen warmte weer naar de hal.

In de zomer staat de zon vanaf 14.00 uur recht op het pand en wordt het extreem warm. 39 graden.

Allemaal op te lossen met zonwering /leufel, evt centrale verwarming en/of een luchtdeur maar het bestuur van het historisch pand wil niets aan het pand laten veranderen zodat er ingenieuse oplossingen gezocht moeten worden om de problemen op te lossen wat alles weer extra duur maakt en zij willen daar niet aan meewerken laat staan meebetalen. Voor een luchtdeur betaal je al gauw 3000,00 euro, een luifel 2000,00 euro en dan is het nog niet eens echt verwarmt.

Toen wij het pand huurden hadden we geen idee wat voor problemen we zouden krijgen. Personeel kan ik niet vinden om te werken in deze omstandigheden. Alles is Te extreem

Daarbij hebben we ook nog een huurcontract met een opzegtermijn van 1 jaar. We konden een mooi (verwarmd) ander huren maar door het lange opzegtermijn is het afgeketst

Heeft iemand een tip? Kunnen we een en ander eisen of is het gewoon allemaal voor eigen rekening,..eigen schuld dikke bult?

Met vriendelijke koude groet Innit de Groot

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Het ligt er natuurlijk aan wat er in je huurcontract staat, ik ben bijvoorbeeld zelf verantwoordelijk voor het binnenklimaat aangezien ik het casco huur.

De verhuurder levert in mijn geval wel CV water door middel van blokverwarming maar het luchtgordijn en andere wartebronnen zijn voor eigen rekening.

Ik wil erbij opmerken dat ik op dit moment de winkel ook niet acceptabel op temperatuur kan houden met slechts één van de twee deuren open en het luchtgordijn op maximale stand. Ik heb de deur dus nu ook gewoon dicht.

"zoek het maar uit"

• 0

Heeft iemand een tip?

Het eerste wat je nu doet is even je huurcontract (plus voorwaarden) erbij pakken en gaan lezen. Als de verhuurder zijn belang niet goed heeft omschreven in het huurcontract dan biedt het mogelijkheden.

Verhuurders zijn echter meestal niet gek. Er zal een beding in staan dat je het huurt in de staat waarin het verkeerd.

Het is een monumentaal pand, dat heeft voordelen (locatie, uitstraling) en nadelen (het kraakt en piept, is tochtig en heeft geen deugdelijke verwarming). Misschien mogen bepaalde aanpassingen vanuit regelgeving niet gerealiseerd worden.

Als je structureel wil blijven dan kun je investeren in juridische hulp om een en ander op het gewenste niveau te krijgen. Anders huur opzeggen en ander pand huren.

Alles bij elkaar heel vervelend. Het is echter ook extreem weer. Je klanten zullen best begrip hebben voor de situatie.

Ard

P.S. ik kom vandaag (herhaaldelijk) tot de ontdekking dat je het van sneeuw ruimen lekker warm krijgt :) en je hebt meteen contact met je klanten op straat!

• 0

Bedankt voor de reacties!

Het contract is heel duidelijk en er is met alles rekening gehouden.. ook evt met latere klachten. Ik had vantevoren moeten checken of het pand zomers en 's winters van een redelijk klimaat voorzien kan worden.

Huur opzeggen met een opzegtermijn van een jaar komt er nog eens bij.

ik hoopte op wat meer rechten maar nu blijkt toch dat ik moet gaan smeken...

iniedergeval bedankt voor de tips en reacties!

Groeten Innit

• 0

Indien je op zoek gaat naar een combi-apparaat voor koeling en verwarming, let dan op twee dingen:

1. mogelijke demontage zodat je bij verhuizing de unit kan meenemen

2. bijverwarmingscapaciteit; goedkopere units kunnen de ingaande lucht maximaal 10 tot 15 graden bijverwarmen

en dat is bij deze temperaturen echt te weing (er komt dan gewoon koude lucht uit).

Als noodoplossing zou je een butagasheater kunnen overwegen, die kan je smorgens een half uurtje aanzetten om de winkel op te warmen en die zijn best betaalbaar.

laatste tip: momenteel is het thermo-ondergoed in de aanbieding bij de Hema... ;)

"zoek het maar uit"

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar