• 0

Geen BTW Beschikking in verband met onderzoek leverancier

Geachte fiscalisten / medelezers,

Tijdens het doen van mijn eerste BTW aangifte, stuitte ik tegen een aantal problemen bij de belastingdienst. Omdat dit voor mij enorm vreemd was, heb ik besloten om de casus hier voor te leggen:

Enige tijd geleden heb ik een management-consultant in dienst genomen voor korte tijd. Na het tekenen van de overeenkomsten etc, is deze aan de slag gegaan. Iedere maand heb ik netjes een factuur gekregen. Bij het sluiten van de overeenkomst, hebben we een wat ruimere betaaltermijn aangehouden, omdat ik niet direct zoveel cash had liggen. Ik heb de factuur wel opgenomen in mijn eerste btw aangifte, omdat ik het factuurstelsel hanteer. Nu blijken er bij de BD was problemen te zijn met de consultant, en daarom word mijn aangifte niet in behandeling genomen. Er loopt een boekenonderzoek tegen deze man. Hier kan ik toch niks aan doen ? Het geld dat ik krijg, gebruik ik om mijn facturen te betalen voor deze meneer, maar hierdoor sta ik met mijn rug tegen de muur, want ik ga toch niet zelf opdraaien voor de 19% ?

Wie kan me hier wat meer over vertellen ? Aangifte is nu al meer dan 9 weken geleden gedaan.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Goede middag Kdoul.

Als je de laatste berichtgevingen in HL volgt dan lijkt het er op dat de fiscus het probleem van het niet afdragen van BTW door leveranciers / onderaanneming steeds meer bij de "opdrachtgevers" probeert te leggen.

(Zie ook het draadje "verrekening vanwege niet afdragen OB" door Marco van de Maagdenberg d.d. 18 nov.)

In dit kader lijkt de VAR verklaring steeds meer in beeld te komen om dit risico uit te sluiten.

Je dient bijna voor elke levering of dienst een VAR verklaring te vragen voor dat je BTW betaald en verrekend.

Ik vermoed dat dit onderwerp in de nabije toekomst nog veel aandacht gaat krijgen.

Ik vrees intsuusen wel dat het niet eenvoudig zal zijn om de betaalde BTW op korte termijn terug te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Jan van Nistelrooij.

• 0

Goede middag Kdoul.

Als je de laatste berichtgevingen in HL volgt dan lijkt het er op dat de fiscus het probleem van het niet afdragen van BTW door leveranciers / onderaanneming steeds meer bij de "opdrachtgevers" probeert te leggen.

(Zie ook het draadje "verrekening vanwege niet afdragen OB" door Marco van de Maagdenberg d.d. 18 nov.)

In dit kader lijkt de VAR verklaring steeds meer in beeld te komen om dit risico uit te sluiten.

Je dient bijna voor elke levering of dienst een VAR verklaring te vragen voor dat je BTW betaald en verrekend.

Ik vermoed dat dit onderwerp in de nabije toekomst nog veel aandacht gaat krijgen.

Ik vrees intsuusen wel dat het niet eenvoudig zal zijn om de betaalde BTW op korte termijn terug te krijgen.

Met vriendelijke groet,

Jan van Nistelrooij.

Beste Jan,

Omdat de leverancier werkt vanuit een BV, en niet als ZZP'er, leek het me niet nodig om een VAR aan te vragen. Dit heeft toch geen invloed op in rekening gebrachte BTW ?

Op deze manier heeft een ondernemer toch geen zin meer om te ondernemen lijkt mij ? Zijn er meer mensen die hiermee ervaringen hebben, en / of tips ? Ben namelijk van plan om een fiscalist in te schakelen hiervoor, want dit vind ik enorm raar.

• 0

"

Beste Jan,

Omdat de leverancier werkt vanuit een BV, en niet als ZZP'er, leek het me niet nodig om een VAR aan te vragen. Dit heeft toch geen invloed op in rekening gebrachte BTW ?

Op deze manier heeft een ondernemer toch geen zin meer om te ondernemen lijkt mij ? Zijn er meer mensen die hiermee ervaringen hebben, en / of tips ? Ben namelijk van plan om een fiscalist in te schakelen hiervoor, want dit vind ik enorm raar. "

Het was mij niet bekend dat het om een B.V. handelde. Mijn opmerking was meer bedoeld voor eenmanszaken. Echter ook in mijn praktijk komt het al voor dat de belastingdienst uiterst kritisch is met betrekking tot de in mindering gebrachte BTW.

Het lijkt er steeds meer op dat men van een ondernemer verwacht dat hij de ontvangen facturen "tegen het licht" houdt om er zeker van te zijn dat de factuur aan alle eisen voldoet en bij de minste twijfel zich hiervan probeert te vergewissen.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de belastingdienst graag heeft dat er ook op leveranciers of dienstverleners een zgn. verhaalsinformatie ingewonnen wordt. (En dan wellicht nog met een periodieke revisering.)

Wellicht dat hier weer een nieuwe dienstverlening gaat ontstaan.

Misschien dat Joost Rietveld hier als fiscalist wat aan toe kan voegen.

• 0

Voor dat hier een misverstand ontstaat over de VAR

1. Een VAR heeft geen enkele waarde als het gaat om aftrekbaarheid van BTW. Een VAR zegt uitsluitend iets over het IB ondernemerschap en helemaal niets over BTW ondernemerschap. Er kan wel enig oorzakelijk verband vermoed worden maar het geeft geen enkele formele zekerheid dat iemand met een VAR ook BTW ondernemer is.

2. Ook voor een zzp-er met BV bestaat er een de VAR-DGA, deze heeft dezelfde werking als de VAR-WUO. Kortom ook als iemand een bv heeft en geen personeel is het verstandig een VAR-DGA te vragen.

Voor wat betreft de huidige problemen met de BTW aftrek zul je moeten achterhalen waarom de inspecteur aftrek weigert, wellicht is het gewoon door (ernstige) tekortkomingen aan de factuur.

Aangezien de belastingdienst kennelijk aftrek weigert bij jou ivm een lopend boekenonderzoek bij je leverancier zou ik richting je leverancier de betalingen opschorten voor het bedrag aan BTW zodat jij niet opdraait voor de btw mocht de aftrek definitief geweigerd worden. BTW die je al aan hem betaald hebt zou ik terugeisen of in mindering brengen op de nog openstaande facturen.

• 0

Beste KDoul,

Ik begrijp de casus niet helemaal, maar ben ook totaal niet fiscaal onderlegd.

Je doet de eerste BTW aangifte. Dat betekent dat je een aantal bedragen moet invullen in de beveiligde omgeving van de belastingdienst waar je aangifte klaar staat. Bij jouw berekening van de verschuldigde BTW en de voorbelasting zat een factuur van iemand waar boekenonderzoek naar loopt. De belastingdienst wil jouw aangifte niet in behandeling nemen.

Hoe de bedragen tot stand gekomen zijn is niet duidelijk voor de belastingdienst tot ze jouw boeken hebben onderzocht.

Het lijkt daarmee vreemd dat ze de aangifte hierdoor niet in behandeling willen nemen.

Is er daadwerkelijk verband aangegeven tussen deze factuur (of persoon) en het niet in behandeling nemen van de aangifte?

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar