• 0

18.000 nodig voor oprichten BV

Beste leden,

 

Ik zal me eerst even voorstellen: Mijn naam is Peter 26 jaar oud en beginnend ondernemer.

 

Ik run met een familielid een BV in oprichting. (circa 1 jaar)

Voordat ik een officiele BV heb , moet er eerst 18.000 zijn die op een zakelijke rekening wordt gestort.

Mijn vraag is: Hoe kan ik het beste in aanmerking komen voor dit bedrag? Moet ik hiervoor een heel ondernemingsplan opstellen, of is naar een bank stappen met een goed verhaal voldoende?

 

Ik hoor graag jullie reacties,

 

Met vriendelijke groet,

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je bent al een jaar bezig, maar je hebt er nog geen geld uit kunnen halen? Familie lief aankijken. Bank is namelijk niet de enige waar je kunt lenen. Overigens kun je overwegen om het geld na oprichting van de BV te lenen (vergeet niet dat je ook die weer een keer terug moet betalen) en daarmee je schuld af te lossen. Als je met z'n 2-en 1 BV opricht, heb je pp maar 9k nodig ipv 18k. Of dat verstandig is, is een tweede.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Sta een jaar ingeschreven, echt winstgevend is het nog niet geweest. Nu we echter een grote opdracht denken binnen te halen lijkt het mij verstandig de BV i.o. verder af te ronden. Is het niet mogelijk om naar de bank te stappen en daar een startkapitaal te lenen voor bijvoorbeeld een bedrijfsauto,inventaris etc. en dit geld op de bank te storten totdat bank een bankverklaring geeft waarmee we naar notaris kunnen om te BV tot stand te laten komen? vervolgens kunnen we die 18k als nog gebruiken voor eventuele bedrijfsauto o.i.d. .... Of ligt het allemaal niet zo simpel? ;)

 

Waarom is het eigenlijk niet mogelijk/verstandig om op naam van bedrijf die 18 k te lenen voor de oprichting?

 

Alvast bedankt voor jullie snelle reacties!

 

Mvg,

Peter

Link naar reactie
  • 0

Die 18k is aandelenkapitaal, eigen vermogen van de BV zelf. Dat wordt verkregen van degene die de aandelen in die BV krijgt (de aandeelhouder). Als de BV gaat lenen om 18k op de bank te hebben, dan klopt de activa-zijde van de balans wel - er is 18k op de bank - maar de passiva-zijde niet: er is geen eigen vermogen maar een schuld aan de bank.

 

Om het plastisch te zeggen: als ik een BV opricht, ga jij toch ook niet voor die 18k zorgen? Want daar wringt namelijk de schoen: jij en de BV zijn twee verschillende personen.

 

Wat wel kan is eerst als VOF starten, en zodra die 18k waard is inbrengen in een BV. Die inbreng is dan de storting van eigen vermogen op aandelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ok thx Ronaldinho, ik begin het een beetje te begrijpen....

 

VOF is geen optie. moet echt een BV hebben voor dat grote project. Er moet ook personeel aangenomen worden etc. en de risico's die daar bij komen kijken vind ik te groot.

Mischien toch maar een familielid benaderen ;)

 

MVG,

Peter

Link naar reactie
  • 0

Een BV sluit niet meteen alle risico's uit, en er zijn ook mogelijkheden om bij VOF de risico's te beperken. Ik weet niet om wat voor werk het gaat, maar misschien kan je bv met freelancers ipv eigen personeel werken, of bv betalen via payroll zodat je niet bij ziekte/slecht functioneren door hoeft te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Sta een jaar ingeschreven, echt winstgevend is het nog niet geweest. Nu we echter een grote opdracht denken binnen te halen lijkt het mij verstandig de BV i.o. verder af te ronden. Is het niet mogelijk om naar de bank te stappen en daar een startkapitaal te lenen voor bijvoorbeeld een bedrijfsauto,inventaris etc. en dit geld op de bank te storten totdat bank een bankverklaring geeft waarmee we naar notaris kunnen om te BV tot stand te laten komen? vervolgens kunnen we die 18k als nog gebruiken voor eventuele bedrijfsauto o.i.d. .... Of ligt het allemaal niet zo simpel? ;)

 

Het heeft niet alleen betrekking op het personeel dat ik een BV wil. Ook bij eventuele financiele tegenvallers en in het ergste geval een faillisement is het beter een BV te hebben.( al bestaan er uitzonderingen)

 

maar iemand antwoord op het bovenstaande wat ik eerder vroeg?

 

Mvg,

Peter

Link naar reactie
  • 0

ik neem aan dat je deze vraag bedoelde?

 

Waarom is het eigenlijk niet mogelijk/verstandig om op naam van bedrijf die 18 k te lenen voor de oprichting?

 

Het eigen vermogen van de rechtspersoon moet nu eenmaal echt eigen vermogen zijn.

Als de bv geld leent bij de bank dan is dat per definitie vreemd vermogen voor de bv. als je een lening aangaat kun je dat toch onmogelijk eigen vermogen noemen.. ???

 

Dus alleen het vermogen dat is ingebracht door de oprichter(s) mag eigen vermogen heten hoe die aan het geld komen is niet relevant voor de BV zolang zij maar niet aansprakelijk zijn voor die schuld die jij prive aangaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je je manier van denken moet veranderen.....

De bank is geen gebouw waar je wel effe wat geld kunt ophalen als je een leuk idee hebt.

De bank gaat zeer weloverwogen beoordelen of jou idee kans van slagen heeft, als ze een kans van slagen zien, willen ze ook nog allerlei zekerheden hebben waardoor ze zoveel mogelijk risico kunnen vermijden. Tevens moet een lener zelf ook een gedeelte van de benodigde financien inbrengen.

 

In jouw geval heb je al een bedrijf waar nog niet veel winst gemaakt is, je hebt geen eigen vermogen en je kunt niets inbrengen terwijl je wel geld nodig hebt om een bv op te richten. Waarvoor heb je die bv nodig? Om persoonlijke aansprakelijkheid te ontlopen? Met jouw verhaal lijkt het daar wel op, want je rept alleen maar over die vereiste 18K.

De bank zal niet direct bijzonder enthousiast worden van dit beeld waarbij de enige zekerheid is dat je misschien een grote order binnenhaalt. Maar wie garandeert dat jij die order winstgevend uitvoert???

 

Draai het verhaal eens om, ga op de stoel van de bank zitten en doe alsof het jouw geld is dat iemand anders wil lenen.....

 

Succes gewenst in ieder geval

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Nee Ed zo denk ik niet. :-\

 

Daarom was mijn eerste vraag ook: Moet ik een ondernemingsplan voorleggen aan de bank om ze zo te overtuigen?

 

Ben me er heus wel van bewust dat je niet zomaar ff wat geld krijgt bij een bank. zeker in deze tijden niet.

 

 

 

Toch heeft Ed wel een punt, je manier van denken is verkeerd over een BV.

 

Basis principe:

 

- Jij (een prive persoon) bezit een deel (aandeel , of alle aandelen) van een BV (van iets dat geen persoon is) Dat bezit je dus ook in prive. De bank gaat "jou" bv geen geld lenen zodat je in PRIVE de aandelen kunt krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Oke.... IS het ook niet mogelijk om als Beheer bv io de 18K te lenen?

 

Ja hoor er zijn zelfs kantoren die deals hebben met banken om die 18K voor te schieten. Dat lijkt leuk totdat het verkeerd gaat. De wet stelt dat jij als aandeelhouder die 18K moet storten, niet een bank of een adviseur. Dan hebben we het over het zogenaamde kasrondje en daar kleeft een enorm risico aan: failliet? Dan onderzoekt de curator als eerste of je privé aansprakelijk te stellen bent. Na even zeven door de bankafschriften vindt hij zijn ingang: het aandelenkapitaal is niet door jou volgestort.

 

Ik mis nog een vraag in dit stramien: waarom wil je zo graag vasthouden aan de BV???

 

Deze heeft nu een i.o. status zodat je feitelijk hoofdelijk aansprakelijk bent voor alles wat de BV i.o. doet. Daarbij bestaat deze BV voor de vennootschapsbelasting al wel en dus fungeert dit zeker niet als eenmanszaak. Straks loop je de fiscale voordelen van de eenmanszaak mis en zit je met een BV i.o. die nooit perfect gemaakt kan worden en ben je nog hoofdelijk aansprakelijk ook. Daarbij mis je ook nog eens de mogelijke voordelen van een eigen holding.

 

Je stapelt risico op risico en je beheerst geen van deze risico's omdat de BV imperfect is. Tijd om een knoop door te hakken: BV perfect maken vereist 18K. Doorgaan in een EMZ/VOF ligt voor de hand omdat het aan de risico's vrijwel niets verandert en mogelijk de voordelen van de IB-onderneming wel kent. Tot slot zou een LTD een uitweg zijn (zonde van de kosten van de notaris), maar ik zou echt eerst eens goed laten bepalen waarom je een BV wilt. Kosten, fiscaliteit, risico's en bescherming moeten gewoon tegen elkaar afgewogen worden.

 

Maar ga aub vooral niet zomaar een manier zoeken om die BV perfect te maken!

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

1: Is het niet mogelijk om naar de bank te stappen en daar een startkapitaal te lenen voor bijvoorbeeld een bedrijfsauto,inventaris etc. en dit geld op de bank te storten totdat bank een bankverklaring geeft waarmee we naar notaris kunnen om te BV tot stand te laten komen?

 

Je kan een lening aangaan (bank) voor bijv. een auto e.d. in naam van de BV i.o.maar deze kan niet opgericht worden met vreemd vermogen. Je voorstel riekt trouwens naar fraude. De 18k dient namelijk ook als zekerheid voor de evt schuldeisers en risico's van het ondernemen. 18k lijkt erg veel geld en dat is ook zo, maar als je allebei zorgt voor 9k. Dan kan je zelf een paar k inbrengen en vervolgens aan familie/vrienden/kennissen e.d. vragen. Ze hoeven maar een paar honderd in te leggen zodat je komt aan de 18k. Dit kan je dan onderbrengen als privéschuld zodat het wel als eigen vermogen op de balans komt te staan en zij genoeg mogelijkheden hebben om hun geld terug te krijgen.

 

2: Het heeft niet alleen betrekking op het personeel dat ik een BV wil. Ook bij eventuele financiele tegenvallers en in het ergste geval een faillisement is het beter een BV te hebben.( al bestaan er uitzonderingen)

 

De situatie die jij hebt geschetst is de uitzondering. Dit wordt dan ondergebracht in de term bestuursaansprakelijkheid. In dat geval maakt het niet uit of je een BV hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn idee moet het maatschappelijk kapitaal minimaal 18.000 zijn om een BV op te richten.

Van dit bedrag moet je een geïnvesteerd vermogen hebben van 20% en een geplaatst kapitaal van 25%. De overige 55% dien je te onderbouwen, maar niet te bezitten op het moment van de oprichting.

 

Als BV kunnen er aandelen verdeeld worden op naam, misschien is het zoeken naar een investeerder een oplossing.

 

Ps. ben student dus kan het fout hebben.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.