Jump to content
Wba
Verberg

Mag elke verfkleur verkocht worden? Copyright?

vraag

Door mijn werk als interieurstyliste kan ik de verf rechtstreeks inkopen bij een verffabriek.

Deze verffabriek kan alle kleuren van alle bekende merken mengen.

Nu vraag ik me af of ik de kleuren van een merk (bvb. Flexa of Pure & Original) zomaar mag verkopen via bvb. een webwinkel.

Het gaat dus om potten verf die niet voorzien zijn van hun merknaam, enkel de kleur is hetzelfde.

Er kan een etiket van de verffabriek op, maar het is ook mogelijk om hier een eigen etiket op te plakken.

Ik heb me al suf gezocht op internet of hier ook een soort van copyright op zit, maar ik kan er niks over terugvinden.

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen?

Alvast bedankt!

P.S. Ik hoop dat ik mijn post in de juiste categorie heb geplaatst, zo niet, excuses!

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Zolang je geen namen e.d. gebruikt maar gewoon de kleur laat zien, eventueel met de mixverhouding lijkt het me onmogelijk een kleur te patenteren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0
  • Rate this answer

Eventueel intellectueel eigendom zit in de benaming e/o verpakking. Kies voor je eigen signatuur en bedenk zelf toepasselijke namen. In plaats van Amazon bv Jungle Dew.

Hoe verkoop je en aan wie?

Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

• 0
  • Rate this answer

Je moet inderdaad wel oppassen met de naam. Couleur Local is een merk van AKZO en je mag geen misbruik maken van de goede naam van de merkhouder. Zelfs een verwijzing naar de kleur kan als inbreuk worden opgevat.

Ook is het goed om te weten dat de kleur die je laat maken niets te maken heeft met de receptuur van de merkhouder. Bovendien is deze mogelijk bedoeld voor de vakhandel en mag je hem niet zo maar aan consumenten verkopen.

• 0
  • Rate this answer

Bedankt voor jullie snelle reacties!

@TwaBla: ik zou mijn eigen label gebruiken en verkopen aan de mensen waar ik kleuradvies geef, maar wil het binnenkort ook in mijn webwinkel verkopen.

Bij de eerste klanten is het geen probleem, dat risico is nihil. Maar via een webshop loop ik natuurlijk een veel groter risico dat het 'gezien' wordt. Ik wil geen problemen creëren als het niet nodig is ;)

Dus als ik het goed begrijp en de kleuren een andere naam geef en voor een ander etiket zorg, ben ik safe?