• 0

Is KvK weer onrust aan het maken betreffende afschrijving auto vd zaak?

In het blad "Eigen Bedrijf" dat volgens mij wordt uitgegeven door de KvK, staat op pagina 19 (nr.6 20210) dat je i.p.v. 5 jaar de zakelijke auto in 2 jaar kan afschrijven?

 

Volgens mij klopt dit niet!?

 

Wie kan mij meer vertellen en indien dit inderdaad niet zo is waarom blijft de KvK deze onzin verkopen en waarom betaal ik nog mijn jaarlijkse bijdrage (ja dat is een andere discussie ;-) ).

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

In het blad "Eigen Bedrijf" dat volgens mij wordt uitgegeven door de KvK, staat op pagina 19 (nr.6 20210) dat je i.p.v. 5 jaar de zakelijke auto in 2 jaar kan afschrijven?

 

Volgens mij klopt dit niet!?

 

 

Omdat onder bepaalde voorwaarde milieuvriendelijke auto's zijn die op basis van willekeurige afschrijving in 2 jaar mogen worden afgeschreven.. dus ja het klopt wel zie belastingdienst site voor de voorwaarden (bij het "Let op!" kopje)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat gaat over de willekeurige afschrijving: zie de site van de belastingdienst. Op de site van de BD staat echter ook dat deze niet geldt voor personenauto's: ik vrees dus dat de KvK het in dit geval idd niet aan het juiste eind heeft.

 

Maar een van de fiscalisten hier kunnen dat ongetwijfeld met grotere zekerheid bevestigen.

 

ARG: te laat, Roel was me voor...

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0
Omdat onder bepaalde voorwaarde milieuvriendelijke auto's zijn die op basis van willekeurige afschrijving in 2 jaar mogen worden afgeschreven.. dus ja het klopt wel zie belastingdienst site voor de voorwaarden (bij het "Let op!" kopje)

 

Blijf het dan nog steeds belachelijk vinden dat ze het doen voorkomen alsof dit voor elke auto geldt!!

 

Een instelling als de KvK zou dit niet moeten doen, blijf het echt belachelijk vinden.

Link naar reactie
  • 0

Omdat onder bepaalde voorwaarde milieuvriendelijke auto's zijn die op basis van willekeurige afschrijving in 2 jaar mogen worden afgeschreven.. dus ja het klopt wel zie belastingdienst site voor de voorwaarden (bij het "Let op!" kopje)

 

Blijf het dan nog steeds belachelijk vinden dat ze het doen voorkomen alsof dit voor elke auto geldt!!

 

Een instelling als de KvK zou dit niet moeten doen, blijf het echt belachelijk vinden.

Vandaar dat de discussie over het opheffen van de Kvk oplaait!

www.cijfermanager.nl

Link naar reactie
  • 0

zo moeilijk is het niet. Zonder het artikel gelezen te hebben durf ik wel aan dat de KvK doelt op 14% bijtelling auto's. Die kun je via de crisisafschrijving in twee jaar afschrijven. Zie ook de column die nu live staat:

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/331

 

 

 

Ik ben benieuwd naar het artikel van de KvK, want de stellingname dat de KvK zich hierdoor overbodig zou maken, deel ik niet.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Geen tijd om de scanner aan de praat te krijgen, dus maar even getypt.

Het hoofdstuk heet Meer cash in 2011 dankzij Jan Kees

 

Er wordt niet verwezen naar welke correctie/uitzondering/ dan ook, ook niet naar de site van de belastingdienst.

Ik ga er dan gewoon van uit dat ik de auto in 2 jaar kan afschrijven, ben benieuwd wat er gebeurt als je dit daadwerkelijk doet en naar dit artikel verwijst als ze je betrappen.

 

Afschrijven in twee jaar

 

VOOR WIE? Alle ondernemers die investeringen in bedrijfsmiddelen kunnen aftrekken van de belasting.

 

Wat houdt dit in?

De tijdelijke regeling voor het versneld afschrijven van investeringen is verlengd. Dit betekent dat u kapitaalgoederen, zoals auto's en meubilair, in twee jaar mag afschrijven in plaats van in vijf jaar. U kunt dus een groter afschrijvingsbedrag in mindering brengen op uw winst, waardoor uw belastingdruk twee jaar lang lager uitvalt.

 

Wat levert het op?

 

De maatregel levert u extra liquiditeit op. Hoeveel cash u extra genereert, hangt sterk af van de hoogte van de afschrijving.

 

Rekenvoorbeeld.

 

Stel dat u in 2010 een auto koopt van €20.000. Normaal gesproken schrijft u deze in vijf jaar af. Dit levert, als de auto geen restwaarde meer heeft, een aftrekpost op van €4.000 per jaar. Nu schrijft u de auto in twee jaar af; uw aftrekpost is €10.000 per jaar. Netto resulteert dit in €6.000 extra aftrek op de winst. Voor een bv is het liquiditeitsvoordeel twee jaar lang €1.200 per jaar, uitgaande van het mkb-tarief van 20%

 

etc...

Link naar reactie
  • 0

Net getracht de KvK te bellen om uitleg. Ondanks dat de openingstijd vanaf 08:30 uur is kan je ze pas na 09:00 uur bereiken. De telefoniste wist me te vertellen dat ze er ook aardig geïrriteerd van werd dat haar collega's poep hebben aan de openingstijden en dat er maar zoveel mogelijk mensen een klacht moeten indienen omdat er dan misschien iets aan gebeurt.

 

Gaat lekker daar.

Link naar reactie
  • 0

Dit is een foutje in het artikel, de 2 jaarafschrijving geldt niet voor "gewone" auto's. Gebeurt wel meer dat in het KvK blad wat fiscale foutjes staan trouwens.

Je kunt je uiteraard niet richting de Belastingdienst beroepen op een fout artikel van de KvK. Sterker nog, aan de brochures van de Belastingdienst zelf kun je ook geen rechten ontlenen, dat staat er altijd nadrukkelijk in vermeld.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Net getracht de KvK te bellen om uitleg. Ondanks dat de openingstijd vanaf 08:30 uur is kan je ze pas na 09:00 uur bereiken. De telefoniste wist me te vertellen dat ze er ook aardig geïrriteerd van werd dat haar collega's poep hebben aan de openingstijden en dat er maar zoveel mogelijk mensen een klacht moeten indienen omdat er dan misschien iets aan gebeurt.

 

Gaat lekker daar.

 

Maar toch is het bericht om 8:42 getypt, kun je in de toekomst kijken of had je gisteren al gebeld. Heeft de dame in kwestie ook gezegd waar en hoe we kunnen klagen?

Link naar reactie
  • 0
Maar toch is het bericht om 8:42 getypt, kun je in de toekomst kijken of had je gisteren al gebeld. Heeft de dame in kwestie ook gezegd waar en hoe we kunnen klagen?

 

De telefoniste nam op om te zeggen dat haar collega's pas na 09:00 uur bereikbaar zijn. Dus inderdaad mijn zin zou moeten zijn "je kan de KvK om 08:30 uur bereiken, maar dan alleen de telefoniste en verder niemand, ondanks dat de openingstijd is vanaf 08:30 uur".

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wel een hoop moeite steek je erin om fouten bij de KvK te leggen. Uiteraard zijn het geen fiscalisten en dit moet je ook niet verwachten. Als je alles wat ze uitbrengen onzin vindt, dan moet je het gewoon niet lezen, geen probleem verder toch? Het is een artikel dat goed bedoeld is maar blijkbaar net even wat nuance mist (vaak het geval bij artikelen), dat is echt wel wat anders dan 'onrust maken'. Als je een kruistocht begint tegen elk bedrijf dat foutjes maakt of personeel heeft dat zich niet 100% aan de regels houdt, hou je nooit tijd over voor positieve dingen.

 

De toegevoegde waarde van de KvK ligt overigens niet alleen bij de hulp aan specifieke ondernemers zelf maar ook vooral in partijen (dus ook andere ondernemers) die wellicht zaken willen doen met een onderneming maar graag eerst even wat voorinformatie willen. Dus ook al gebruik je ze zelf niet, het kan goed dat je klanten of andere partijen waarmee je te maken krijgt via de KvK al wat zekerheid hebben gevonden over je bedrijf. Als er geen enkele vorm van registratie zou zijn maakt dat het toch wat gemakkelijker voor ondernemers om zich uit te geven voor iets wat ze niet zijn (kan nu ook wel dat weet ik maar het is toch weer een extra hobbel). De inschrijving haalt dus voor een gedeelte mogelijk wantrouwen weg bij het contact met ondernemers.

Link naar reactie
  • 0
Het is een artikel dat goed bedoeld is maar blijkbaar net even wat nuance mist (vaak het geval bij artikelen), dat is echt wel wat anders dan 'onrust maken'. Als je een kruistocht begint tegen elk bedrijf dat foutjes maakt of personeel heeft dat zich niet 100% aan de regels houdt, hou je nooit tijd over voor positieve dingen.

 

Maar aan die bedrijven betaal ik geen 100 euro per jaar om onzin te verkopen dus ik zeg OPHEFFEN DIT SOORT BEDRIJVEN DIE ONZIN VERKOPEN.

De toegevoegde waarde van de KvK ligt overigens niet alleen bij de hulp aan specifieke ondernemers zelf maar ook vooral in partijen (dus ook andere ondernemers) die wellicht zaken willen doen met een onderneming maar graag eerst even wat voorinformatie willen. Dus ook al gebruik je ze zelf niet, het kan goed dat je klanten of andere partijen waarmee je te maken krijgt via de KvK al wat zekerheid hebben gevonden over je bedrijf. Als er geen enkele vorm van registratie zou zijn maakt dat het toch wat gemakkelijker voor ondernemers om zich uit te geven voor iets wat ze niet zijn (kan nu ook wel dat weet ik maar het is toch weer een extra hobbel). De inschrijving haalt dus voor een gedeelte mogelijk wantrouwen weg bij het contact met ondernemers.

 

Dus nogmaals stop bedrijven die hun info niet in orde hebben, in iedergeval laat mij er niet voor betalen. Ik heb er niets aan.

 

Laat iedereen zich maar voordoen als bedrijf, ik heb er geen last van, maar elk jaar geld neerleggen voor dit soort gasten heb ik wel last!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wel een hoop moeite steek je erin om fouten bij de KvK te leggen. Uiteraard zijn het geen fiscalisten en dit moet je ook niet verwachten.

 

De mening van RPA deel ik. Als je als verkapte overheidsinstelling mededelingen doet die zo lichtvoetig zijn dat de informatie kennelijk onjuist is, dan is de klacht terecht. De KvK beroept zich op een status als kennisinstelling en dat dragen ze ook uit via de diverse workshops en voorlichtingsbijeenkomsten. Het zou op de weg liggen van de KvK om dit soort onzin vooraf te checken bij de aangesloten bedrijven/fiscalisten. De mededeling is nu feitelijk onjuist en zet ondernemers die de KvK als kennishuis benutten op het verkeerde been. Het gevolg is dat die ondernemers afgaan op de gegeven info en (even chargerend) een nieuwe BMW 540i in 2 jaar gaan afschrijven. En dan moet die ondernemer van de fiscus horen:

 

"dat mag niet! Volgens de KvK wel? Daar hebben wij geen boodschap aan!".

 

Het artikel in het KvK magazine verdient een correctie. Ik zal de KvK daarover berichten.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk is de informatie afkomstig uit de reader wetten en regels 2011 pagina 5. Tips voor ondernemers, vanaf 2e alinea. De tekst is letterlijk hetzelfde als die RPA aanhaalde. en overgenomen in eigen bedrijf magazine..

 

Er word het voorbeeld gegeven van versnelde afschrijving met de auto en daarna bij de uitzonderingen staat dat personenauto's niet onder de tijdelijke afschrijvingsregeling vallen en zonder nuancering is dat ook onjuist..

Link naar reactie
  • 0

De mail:

Beste mevrouw/heer,

 

In uw reader wetten en regels 2011 (http://www.kvk.nl/download/Reader%20KvK%202010_tcm73-221505.pdf stelt u op pagina 9 dat auto's (zonder verdere beperking en uitleg) in 2 jaar af te schrijven zijn. De tekst luidt:

 

De tijdelijke maatregel voor versneld afschrijven van investeringen is verlengd. Hierdoor mag u kapitaalgoederen, zoals auto’s en meubilair, in minimaal 2 jaar tot de restwaarde afschrijven in plaats van in maximaal 5 jaar.

 

Het doet mij pijn te lezen dat een instituut waar elke ondernemer verplicht aan bijdraagt in geldelijke zin en waar veel ondernemers op vertrouwen als kennisinstelling zo lichtvaardig omgaat met de fiscale regels. Het had de KvK toch echt weinig moeite moeten kosten om te weten dat de stelling alleen opgaat voor zeer zuinige auto’s, oftewel, de auto’s die onder de 14% bijtelling vallen. Je zult maar als ondernemer een Porsche 911 kopen met deze informatie!

 

Het zou de KvK dus ook sieren als zij een rectificatie plaatst op kortst mogelijke termijn, met dank aan de alerte ondernemers van higherlevel.nl. De exacte melding staat hier: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=34499;start=0. Een verwijzing in de rectificatie naar dit bericht of het forum wordt zeer gewaardeerd.

 

Hopelijk komt dit niet vaker voor, want als fiscalist en bijdrager aan het KvK fonds vind ik dit een zeer kwalijke zaak!! De informatie is onjuist, misleidend en kan tot fiscale gevolgen leiden waar de KvK lekker haar handjes vanaf kan trekken en de fiscus gewoon op na mag heffen bij controle achteraf met boete. De KvK wil echt geen zaak tegen zich zien of een negatief advies van de ombudsman.

 

Vriendelijke groet

Joost

 

HL moderator en KvK eenmanszaak contributant.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.