• 0

Handelsfactuurwaarde lager de proforma

Beste mensen,

 

Ik heb al diverse sites geraadpleegd en ook dit foum doorzocht maar ik kon geen vergelijkbare situatie vinden.

 

Al meerdere keren heb ik wat elektrische artikelen bij een bedrijf in China besteld wat ik hier weer doorverkoop aan de consument. Altijd probleemloos en klopte het allemaal, tot vandaag.

 

Normaal gesproken maak ik een bestelling, krijg ik een proforma en boek ik het bedrag over en enkele dagen later heb ik het in huis (luchtvracht via UPS). Een paar dagen later valt de factuur in de bus voor de btw en invoerrechten. Deze keer dus ook weer gedaan, 9800 dollar overgemaakt volgens de proforma. Nu heb ik deze zending binnen en wil ik het geheel in mijn administratie gaan verwerken maar nu zie ik dat het bedrag op de handelsfactuur (commercial invoice) beduidend lager is (8500 dollar) dan de proforma. Ik mijn contactpersoon gemaild met de vraag voor een juiste factuur, maar dat kon niet. Hij wilde me matsen en heeft een lagere factuur (tegen handelswaarde) bijgevoegd zodat ik minder belasting hoef te betalen. Mij lijkt dit niet legaal, ik heb tenslotte 9800 betaald waardoor ik in feite dus te weinig invoerrechten betaal, (en btw maar dat valt toch weer terug te vragen). Uiteindelijk ben ik verantwoordelijk wat ik betaal aan belasting en invoerrechten en is dit toch niet echt matsen lijkt mij.

 

Wat moet ik hiermee?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Op de factuur een notitie maken en verwijzen naar je afschrift en het betaalde bedrag boeken. Die Chinees is ook niet erg zuiver bezig voor zichzelf, want een exporterende Chinees (met vergunning) krijgt 8% bonus van het ge-exporteerde bedrag van de Chinese Staat. Waarschijnlijk is dit geen "bedrijf" of tenminste geen dat een exportvergunning heeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.