• 0

Altijd facturen maken? Of hoe dan verkopen bijhouden?

Hallo,

 

Ik ben een kleine ondernemer en verkoop eigenlijk alleen nog maar op marktplaats. Ik zit nu in mijn laatste HBO studiejaar en wil eigenlijk doorgaan met het runnen van een onderneming, i.p.v .een baan te zoeken en voor iemand anders te werken.

 

Het is hierom belangrijk dat ik nu echt meer tijd in mijn onderneming ga steken. Om er ook financieel meer van afhankelijk te zijn, en mezelf extra te stimuleren actiever aan het ondernemen te gaan ga ik nog dit jaar mijn normale bijbaan opzeggen.

 

Mijn vraag is eigenlijk vrij simpel. Ik koop behoorlijk grote partijen handel in. In kleine partijen vanaf €10,- verkoop ik deze door. Is het noodzakelijk om elke keer een factuur te maken? Ik snap dat dit bij bedrijven wel het geval is, maar als particulieren bij mij komen hoe moet ik mijn administratie dan bijhouden zodat het minder tijd in beslag neemt?

 

Ik maak nu nog alle facturen handmatig, maar als iemand een handig exel bestandje heeft waar ik administratie mee kan bijhouden ben ik daar erg dankbaar voor!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wellicht is gewoon een http://moneybird.nl accountje o.i.d. de oplossing? Als je het echt als onderneming gaat runnen moet je toch BTW e.d. in rekening brengen dus dan is iets van een facturenadministratie wel handig. Tenzij je natuurlijk onder het kasstelsel valt maar dat denk ik niet. Gewoon een orderboekje o.i.d. kan ook maar ik zou iets geautomatiseerd doen maar wel simpel.

 

Mocht je een boekhouder nodig hebben dan geef je die toegang tot je moneybird accountje en ze kunnen vooruit. Als je het helemaal handig doet boek je daar ook nog je inkopen in en dan heb je al basis bedrijfsinzicht.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Als je enkel goederen aan consumenten verkoopt is het vergelijkbaar met een (web)winkel en val je volgens mij wel onder het kasstelsel en kan je werken met kassabonnen, en hoef je alleen het dagtotaal in je kasboek te verwerken

 

Een simpele kassa kost tegenwoordig maar een paar tientjes ,

en je zou bij weinig transacties ook kunnen werken met bonnenboekjes,

dan moet je de genummerde doorslagen bewaren.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Mijn vraag is eigenlijk vrij simpel. Ik koop behoorlijk grote partijen handel in. In kleine partijen vanaf €10,- verkoop ik deze door. Is het noodzakelijk om elke keer een factuur te maken? Ik snap dat dit bij bedrijven wel het geval is, maar als particulieren bij mij komen hoe moet ik mijn administratie dan bijhouden zodat het minder tijd in beslag neemt?

 

 

Iedereen die handelt en daarbij een resultaat behaalt , in welke vorm dan ook, dient een goede administratie van zijn omzet, inkopen en kosten, aan te houden. Er is bij kastransacties geen specifieke vorm vereist doch het dient wel betrouwbaar c.q. controleerbaar te zijn. Ik kan me voorstellen dat bij een vaste marge een enkel excel overzicht je al ver kan brengen.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Dat is correct, je bent als ondernemer verplicht om een factuur uit te geven. Maar dit is ook handig voor jezelf, zo bouw je een klantenbestand op en kunnen mensen ook "bewijzen" dat ze de producten hebben aangekocht in het geval van bijvoorbeeld garantie. Je kunt je facturen tegenwoord digitaal online opslaan en het is ook niet meer verplicht om deze voor je eigen administratie af te drukken. Op die manier heb je geen papieren rompslomp en beschik je altijd en overal over je omzet statistieken. Succes met je onderneming!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.