• 0

Jaarrekening eenmanzaak

Hallo,

Ik heb een vraag:

Eenmanzaak met twee winkels en twee BTW nr. dus met twee adminstratie.

Ik wil de jaarrekening opstelen, moet ik van iedere winkel een verslag jaar rekening maken, dus 2 banlans & 2 W&v rekening.

Of wordt het een verslaag jaarrekeing met het totale van de 2 balans en de 2 w&v rekening.

Mvg

Nambour

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Allebei is mogelijk: ofwel 1 jaarrekening waarin je alles opneemt van beide winkels, ofwel een jaarrekening apart per winkel. Uiteindelijk komen de totale cijfers toch samen in je aangifte inkomstenbelasting terecht, aangezien er sprake is van een eenmanszaak.

Het voordeel van volledig gescheiden administraties is dat je bij een eventuele latere verkoop van een van de winkels makkelijker de waarde zult kunnen laten vaststellen.

Het voordeel van 1 jaarrekening is dat je wat minder administratieve rompslomp hebt.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

ik wil hier even op inhaken.

is de jaarrekening alleen voor de kvk en niet voor de belasting dan?

mbt eenmanszaken?

 

ik hoor dit nu namelijk voor het eerst en dat zou mij dus mooi zon 1500 euro besparen..

want een FLINKE hap uit mn inkomsten is al eenmanszaak die nog niet heel lang bezig is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als eenmanszaak is er inderdaad geen verplichting tot het opstellen van een jaarrekening, ook niet voor de KvK. Je bent wel verplicht om een extra bijlage met je (elektronische) aangifte inkomstenbelasting mee te zenden, een zogenaamde winstaangifte. In principe is dit een soort jaarrekening, maar dan in een vorm die door de Belastingdienst is voorgeschreven.

 

Groeten,

 

Louis

www.visservaneck.nl.

Link naar reactie
  • 0

Je moet natuurlijk wel de onderliggende cijfers hebben om de WIA te doen. Zorg je daar zelf voor of zit dat bij die EUR 1.500 van de accountant? En als je zelf de boekhouding doet, zit er dan bij die EUR 1.500 ook controle- en correctiewerkzaamheden?

 

Als jij EUR 1.500 betaalt voor alleen maar het omzetten van jouw cijfers in een jaarrekening wordt het inderdaad tijd om jullie wegen te laten scheiden ;) Zo niet, dan zul je of om tafel moeten met de accountant over de prijs of de kennis elders inkopen. Voor een EMZ hoef je IMHO geen gebruik te maken van een dure accountant, een goede boekhouder om de hoek kan al heel veel geld schelen (en levert ook vaak betere service).

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ja ik dacht ik meld het even want het valt me op dat veel eenmanszaakjes denken dat ze verplicht een jaarrekening moeten maken. Sowieso is 1500 wel wat prijzig, dus ik neem aan dat hij daar ook de kosten van de administratie in mee telt? Een onderneming met 20k omzet zou (tenzij je heel veel facturen en betalingen doet) nooit zoveel hoeven te kosten.

Link naar reactie
  • 0

Het is niet perse noodzakelijk om een apart rapport te (laten) maken. Voor de aangifte inkomstenbelasting moet je jaarlijks een winstaangifte maken. Waarom vraag je geen fiscale eenheid voor de omzetbelasting aan? Je kunt dan volstaan met het doen van één aangifte.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Even ter verduidelijking, maar mijns insziens zijn de versoepelingen ten aanzien van jaarrekeningen een wassen neus.

 

Er zijn genoeg ondernemers (altijd al geweest) die een jaarrekening een verplichte kost vinden. Waarom komen ze, omdat of de belastingdienst of de bank hem nodig heeft gehad.

Nu kan je wellicht denken dat de belastingdienst hem niet meer nodig heeft, maar dat is dus niet waar.

De belastingdienst heeft nog steeds een jaarrekening nodig om de aanslagen te verwerken.

Alleen moeten de jaarrekeningen in een vastgestelde sjabloon aangeleverd worden.

 

Maar voor de rest blijft het verwerken van de financiele gegevens tot een jaarrekening hetzelfde.

Maar het verhaal gaat wel heel erg of topic.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.