• 0

Belastingen VOF vs Eenmanszaak

Goedendag,

 

Ik heb een vraag omtrent de onderstaande situatie;

1x EMZ waarbij ik exact aan de BTW vrijstelling zit voor klein ondernemers

1x VOF waarbij mijn zakenpartner een factuur heeft verstuurd en geheel zijn input & verdienste is.

 

Naar mijn weten zijn we binnen een VOF beiden zelfstandig verantwoordelijk voor aan een-ieder uitgekeerde winst. Doch ontvang ik graag enige aanvullende informatie mbt de omgang omtrent zijn verdiensten;

- Op welke manier kan ik zijn gemaakte winst aan hem uitkeren, hoe administreer ik dit?

- Welke invloed heeft dit bedrag op mijn persoonlijke fiscale aspecten? (naar mijn weten: geen, dien ik stappen te ondernemen om dit te verduidelijken?)

- Welke invloed heeft dit op mijn EMZ en de btw-vrijstelling voor kleine ondernemers? (naar mijn weten: geen, dien ik stappen te ondernemen om dit te verduidelijken?)

 

Mochten er omtrent deze wens zaken zijn die ik hierbij over het hoofd zie verneem ik het graag.

 

Allen bij voorbaat dan voor het lezen van mijn verzoek en de eventuele reacties.

 

Met vriendelijke groet,

 

Robert Jansen

 

p.s. Wij wensen de VOF om te zetten naar een EMZ op zijn naam, daar hij hierbij present dient te zijn kan dit pas Q1 2011 plaatsvinden. Mocht iemand hier een alternatief weten waarbij de omzetten nog dit kwartaal kan plaatsvinden hoor ik het graag.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de BTW zijn de VOF en de eenmanszaak twee verschillende ondernemers:

Zij (de VOF en de EMZ dus) kunnen allebei in aanmerking komen voor de Kleine Ondernemersregeling (mits de bedragen dat toelaten en mits jullie aan de administratieve verplichtingen voldoen). Zij hebben dus niets met elkaar te maken in deze.

 

Voor de IB zijn jullie zelf (jij en je vennoot) de ondernemers:

Jij verantwoord je eenmanszaak plus jouw gedeelte van de VOF en je vennoot verantwoordt zijn/haar gedeelte van de VOF.

 

Nu begrijp ik dat je vennoot in principe 100% van de winst uit de VOF moet genieten en jijzelf alleen de winst uit de eenmanszaak.

Als jullie daar over eens zijn, dan kunnen jullie dat gewoon zo in jullie aangiften verwerken lijkt mij. Jij neemt dan de jaarstukken van de eenmanszaak plus de jaarstukken van de VOF (met de winstverdeling 0% voor jou en 0,- euro kapitaal voor jou) op in je aangifte. Je vennoot neemt de jaarstukken van de VOF met 100% van de winst en 100% van het kapitaal op in zijn aangifte.

 

Er zou ook wel een afrekening tussen jullie kunnen plaatsvinden, als de opnamen/stortingen (van het kapitaal) uit het verleden niet gelijk liepen.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de BTW zijn de VOF en de eenmanszaak twee verschillende ondernemers:

Zij (de VOF en de EMZ dus) kunnen allebei in aanmerking komen voor de Kleine Ondernemersregeling (mits de bedragen dat toelaten en mits jullie aan de administratieve verplichtingen voldoen). Zij hebben dus niets met elkaar te maken in deze.

 

 

Dit is helaas niet juist.

 

Er kan per persoon maximaal éénmaal gebruik gemaakt worden van de kleine ondernemersregeling.

Indien Robert volgens de VOF overeenkomst "gedeeltelijk" aansprakelijk is voor de VOF en dus ook voor de BTW van de VOF dan kan hij niet meer voor de volle 100 % de kleine ondernemersregeling in zijn eenmanszaak genieten.

 

Vermoedelijk is er hier sprake van een 50% VOF verdeling en dient hij dus ook rekening te houden met 50% van de BTW van de VOF om de kleine ondernemersregeling te berekenen.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

VNIS, dat ben ik niet met je eens. De ondernemer voor de btw is de VOF, niet de vennoten daarin. Hoewel de VOF geen natuurlijk persoon is, geldt de KOR toch als de VOF uit (louter) natuurlijk personen bestaat. Een VOF tussen een natuurlijk persoon en een BV kan de KOR niet toepassen, ook niet voor de helft. Dat volgt ook uit het besluit van 25 januari 2007, nr. CPP2006/2469M:

Onder natuurlijke personen wordt ook verstaan een maatschap, een vennootschap onder firma, een commanditaire vennootschap (mits niet op aandelen) en soortgelijke samenwerkingsverbanden tussen natuurlijke personen.

Ook wanneer een natuurlijk persoon in meerdere VOF's deelneemt, kan ieder van die VOF's de KOR toepassen. De KOR is niet terug te voeren tot de achterliggende natuurlijk persoon. Slechts wanneer de ondernemer meerdere ondernemingen drijft (voor de omzetbelasting) geldt een beperking, omdat de KOR per ondernemer wordt toegepast.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.