• 0

Goederen importeren naar Marokko

Hallo allemaal,

 

ik heb het idee om op lange termijn een onderneming te starten in Marokko en daarbij denk ik vooral aan inkoop/verkoop. Met name producten importeren vanuit China lijkt mij een lucratieve onderneming. Punt is, ik zit nu in de ideefase en ben nog aan het brainstormen over hoe en wat. De plannen die ik nu heb zijn er twee, namelijk; een winkel openen met hetzelfde concept als de Action. En het importeren van kwalitatief goede fietsen vanuit China. Ik heb net even het forum doorgespit en heb al een en ander kunnen vinden over de import vanuit China etc. maar ik zou het erg waarderen indien jullie me links of adressen kunnen geven die mij hierin van nut kunnen zijn.

 

Ook tips en adviezen over mijn ideeën zijn uiteraard welkom. Het fietsenplan lijkt me op zich duidelijk, ik wil containers met fietsen laten importeren vanuit China om ze vervolgens in de stad te verkopen (pand heb ik al tot mijn beschikking). Het plan van de Action winkel lijkt me veel lastiger aangezien ik dan zoveel verschillende producten moet laten importeren, of is franchising in deze situatie ook mogelijk? Verder vroeg ik me af of het goedkoper is om de Action producten en eventueel ook de fietsen vanuit Nederland te importeren aangezien Marokko van plan is om alle invoerkosten over producten vanuit Europa definitief af te schaffen. Een voordeel van ondernemen in Marokko is dat er in principe geen vergunningen nodig zijn om ergens in de stad je producten te verkopen en er is grote behoefte aan fietsen, alleen een struikelblok kunnen de hoge invoerrechten zijn bij de douane.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Escape to paradise

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hi No7,

 

Ik zou als eerste uitzoeken hoe hoog de invoerrechten zijn die marokko hanteert voor de producten die jij wilt

importeren. Als deze extreem hoog zijn dan dan is het minder rendabel voor je. Hierover kan je bij de kamer van koophandel

informeren, op de afdeling internationale handel kunnen ze je vertellen welke percentages marokko hanteert.

Verder kun je wel wachten op wanneer de handel vrij is tussen Marokko en NL maar dan moet het product ook van oorsprong uit europa komen, hiervoor moet je originele invoer documenten overhandigen waar het land van oorsprong op staat. Je kunt dus helaas niet vanuit China importeren naar Nederland en dan weer naar marokko.

 

Link naar reactie
  • 0

Hi No7,

 

Ik zou als eerste uitzoeken hoe hoog de invoerrechten zijn die marokko hanteert voor de producten die jij wilt

importeren. Als deze extreem hoog zijn dan dan is het minder rendabel voor je. Hierover kan je bij de kamer van koophandel

informeren, op de afdeling internationale handel kunnen ze je vertellen welke percentages marokko hanteert.

Verder kun je wel wachten op wanneer de handel vrij is tussen Marokko en NL maar dan moet het product ook van oorsprong uit europa komen, hiervoor moet je originele invoer documenten overhandigen waar het land van oorsprong op staat. Je kunt dus helaas niet vanuit China importeren naar Nederland en dan weer naar marokko.

 

 

Hallo louiza,

 

hier heb ik wat aan! Ik zocht het internet al af naar die invoerrechten maar kon niet echt betrouwbare gegevens vinden hierover. Ik wist ook niet zeker of de kvk die gegevens tot zn beschikking had aangezien ik wil handelen tussen China en Marokko. Wat het laatste stukje betreft; ik bedoelde eigenlijk rechtstreeks importeren vanuit NL naar Marokko, maar denk dat de inkoopprijzen voor bijv. fietsen erg hoog liggen.

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 1

En het importeren van kwalitatief goede fietsen vanuit China

 

Nederland heeft dacht ik een protectionistisch beleid t.o.v. import van fietsen uit China. Wat dacht ik tot uiting komt in erg hoge invoerrechten hiervoor. Ik dacht dat je dit kon omzeilen door de fietsen in onderdelen in te voeren, maar dat weet ik niet zeker.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op de site van evd probeerde ik eerder al de invoerrechten te vinden maar ik kwam er niet uit omdat je je producten moet selecteren op materialen etc.

 

Er was eens een man van de kvk die een lezing gaf over handelen met china, hij noemde wat voorbeelden van vrienden van hem die toevallig ook fietsen importeerden vanuit china. En wat er vaak misgaat volgens hem is de communicatie, want in china zijn fietslichten bijv. Verboden en hier verplicht. Dus moest de beste man hier overal lichten op laten zetten. Ook waren er nog wat andere tekortkomingen, maar omdat het nog steeds winstgevend was deed hij het toch allemaal.

 

Maar dat is allemaal van toepassing op nl, marokko is een ander verhaal.

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

Ik moet nog even alle kosten berekenen, indien het te duur word kan ik mschn zelf die fietsen laten fabriceren in marokko, mschn is dat veel goedkoper. Ik dacht met name aan bakfietsen, daar is grote behoefte aan gezien veel mensen zelfstandig werken en veel met spullen moeten sjouwen. Op zich ziet het ontwerp van een bakfiets er simpel uit, of denk ik nu veels te makkelijk?

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

Ach. Eigenlijk heb ik hier helemaal geen verstand van.

 

Ik heb wel eens fietsen gekocht in China, in de winkel. Goedkope fietsen zijn iets van 125-250 renminbi. Je kunt ook duurdere fietsen krijgen. Ik vind die fietsen allemaal wat klein. Daarom heb ik een old-school grote opoe fiets (voor gebruik door postbodes ;) ) gekocht voor iets van 400 renminbi. Als ik een prijs uit mijn duim zuig voor bakfietsen zou ik zeggen 600-1000 renminbi.

 

Chinezen fietsen op te kleine fietsen, en ze zijn zelf al niet groot, dus kijk goed naar de maten ... En hoe snel ze roesten.

 

Het zou kunnen zijn dat bakfietsen iets typisch Nederlands zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/Freight_bicycle

 

Een 10 seconde zoektocht op Alibaba geeft geen resultaten... Een 1 minuut zoektocht al wat meer...

Link naar reactie
  • 0

Ach. Eigenlijk heb ik hier helemaal geen verstand van.

 

Ik heb wel eens fietsen gekocht in China, in de winkel. Goedkope fietsen zijn iets van 125-250 renminbi. Je kunt ook duurdere fietsen krijgen. Ik vind die fietsen allemaal wat klein. Daarom heb ik een old-school grote opoe fiets (voor gebruik door postbodes ;) ) gekocht voor iets van 400 renminbi. Als ik een prijs uit mijn duim zuig voor bakfietsen zou ik zeggen 600-1000 renminbi.

 

Chinezen fietsen op te kleine fietsen, en ze zijn zelf al niet groot, dus kijk goed naar de maten ... En hoe snel ze roesten.

 

Het zou kunnen zijn dat bakfietsen iets typisch Nederlands zijn: http://en.wikipedia.org/wiki/Freight_bicycle

 

Een 10 seconde zoektocht op Alibaba geeft geen resultaten... Een 1 minuut zoektocht al wat meer...

 

Wat betreft de prijzen en de kwaliteit, ik wil graag degelijke fietsen, dus niet de allergoedkoopste maar ook niet hele dure. En het is idd. zoals je zegt; ik kan ze het beste zelf controleren alvorens ik ze laat overkomen want wat een Chinees goed vind kunnen anderen minder goed vinden.

 

Wat de bakfietsen betreft; in nl worden er best veel verkocht en had al op wat sites gekeken, met name die van nihola. Maar de kostprijs voor zo'n fiets is heel erg hoog. Ze worden hier verkocht voor €1500-2000,-. Dus ik denk dat het geen optie is om deze bakfietsen vanuit nl naar marokko te exporteren. Mschn dat ik toch in China wat kan vinden in de prijsklasse €100-300 ongv. of bakfietsen in onderdelen kan bestellen om zelf te laten fabriceren in marokko? Dat lijkt me een beetje lastig.

 

Wat die tradingsites (alibaba, diytrade etc.) betreft; ik heb begrepen dat dat tussenhandelaren zijn? Dus dat het daardoor wat duurder is dan wanneer je rechtstreeks bij de fabrikant besteld? Dat moet ik nog even onderzoeken en vergelijken. Denk je dat die sites betrouwbaar genoeg zijn om daarvandaan te bestellen?

 

 

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

Tradingsites te vertrouwen: zoek op higherlevel op "alibaba" enz. en je vindt veel. Hierbij geldt zoals bij alles: buyer beware en betaal niet met Western Union.

 

Je kunt ook gespecialiseerde mensen voor jou de beste prijs/kwaliteit verhouding laten zoeken. De prijzen die ik noemde zijn misschien wat laag.

 

Misschien kun je P. Stuyver een pm sturen om zijn mening te vragen.

 

Ik weet niet of je Marokkaans bent of lange tijd in Marokko hebt gewoond, ik niet, maar mij lijkt een verkoopprijs boven de 100 euro te duur. Als ik zoiets zou doen zou ik degelijke fietsen verkopen voor een goede prijs, en bakken die je er achter kunt spannen. Zo bereik je meer mensen door de lagere prijs van de fiets, met ook nog het voordeel van de fiets (op een fiets kun je nog verbazingwekkend veel vervoeren met wat goede wil). Als mensen nog meer willen kunnen ze de bak erachter kopen.

 

Als de verkoop van fietsen goed loopt, kun je over de verkoop van bakfietsen na gaan denken.

 

Je zegt dat er grote behoefte aan fietsen is. Ik vraag me dan af: waarom worden ze dan niet al verkocht? Bij een prijsstelling die voor jou nog interessant is, is er misschien geen vraag meer?

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste 7, heb je ongeveer een idee over de prijs die wilt gaan hanteren?

 

Er komen heel veel fietsen Marokko binnen die vanuit de EU door Marokkanen worden meegenomen. Kapotte fietsen worden daar gemaakt en doorverkocht voor minder dan 15 euro. Rijkere mensen gaan niet met de fiets, het wordt gezien als een poor-mans-vehicle.

 

Dus, wat is je strategie eigenlijk?

Always think beyond stage 1.

Link naar reactie
  • 0

Tradingsites te vertrouwen: zoek op higherlevel op "alibaba" enz. en je vindt veel. Hierbij geldt zoals bij alles: buyer beware en betaal niet met Western Union.

 

Je kunt ook gespecialiseerde mensen voor jou de beste prijs/kwaliteit verhouding laten zoeken. De prijzen die ik noemde zijn misschien wat laag.

 

Misschien kun je P. Stuyver een pm sturen om zijn mening te vragen.

 

Ik weet niet of je Marokkaans bent of lange tijd in Marokko hebt gewoond, ik niet, maar mij lijkt een verkoopprijs boven de 100 euro te duur. Als ik zoiets zou doen zou ik degelijke fietsen verkopen voor een goede prijs, en bakken die je er achter kunt spannen. Zo bereik je meer mensen door de lagere prijs van de fiets, met ook nog het voordeel van de fiets (op een fiets kun je nog verbazingwekkend veel vervoeren met wat goede wil). Als mensen nog meer willen kunnen ze de bak erachter kopen.

 

Als de verkoop van fietsen goed loopt, kun je over de verkoop van bakfietsen na gaan denken.

 

Je zegt dat er grote behoefte aan fietsen is. Ik vraag me dan af: waarom worden ze dan niet al verkocht? Bij een prijsstelling die voor jou nog interessant is, is er misschien geen vraag meer?

 

Dat is een goed idee, zo had ik het nog niet bekeken. Dat komt ook omdat ik de wat grotere bakfietsen in gedachten had met de bak voor ipv achter. Daar word veel gebruik van gemaakt door marktkooplieden.

 

Er word niet op grote schaal geïmporteerd wat fietsen betreft, vaak zijn het Marokkanen die vanuit NL en FR fietsen meenemen die vaak gestolen zijn of overgekocht van een junkie en dan willen de mensen er wel 100-150 voor betalen. Maar dat zijn dan ook fietsen t.w.v. 500,-. Ik woon zelf in Oujda, het is de op 7 na grootste stad van Marokko. Er is geen groothandel nog voor fietsen en voor zover ik marktonderzoek heb gedaan is er wel degelijk behoefte aan fietsen voor een redelijke prijs. Misschien moet ik dan idd. toch de goedkoopste fietsen importeren maar het mag natuurlijk ook geen totale troep zijn.

 

Ik ben zelf Marokkaans en wil mijn plan starten in mijn eigen stad; Oujda, mocht het goed gaan kan ik hier en daar wat "stands" plaatsen op de markten in de wat kleinere steden eromheen. Er zijn daar geen vergunningen nodig, dus als ik iemand midden in de stad zou plaatsen met bijv. 10 fietsen, dan kan dat gewoon.

 

Pm naar de heer Stuyver zal ik zeker doen, bedankt!

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

Beste 7, heb je ongeveer een idee over de prijs die wilt gaan hanteren?

 

Er komen heel veel fietsen Marokko binnen die vanuit de EU door Marokkanen worden meegenomen. Kapotte fietsen worden daar gemaakt en doorverkocht voor minder dan 15 euro. Rijkere mensen gaan niet met de fiets, het wordt gezien als een poor-mans-vehicle.

 

Dus, wat is je strategie eigenlijk?

 

Rijkere mensen gaan wel degelijk met de fiets, een vriend van mijn vader die daar rechter is en goed verdient vroeg mijn vader een mooie fiets voor hem mee te nemen omdat ze in de stad vrijwel niets hebben, althans; niet nieuw. De man is natuurlijk niet representatief voor de rijke mensen maar ik woon zelf in een vrij rijke buurt daar en er word zeker niet neergekeken op mensen die fietsen, vooral als het een mooie en degelijke fiets is i.t.t. toch die jaren 50 fietsen die ze keer op keer repareren. Mag ik vragen hoe je aan deze info bent gekomen?

 

Wat betreft die fietsen die de Marokkanen vanuit de EU meenemen heb ik hierboven al vermeld, vaak gaat het om gestolen fietsen of heling en het gebeurt idd. erg veel maar voornamelijk in de zomervakantie.

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

 

Rijkere mensen gaan wel degelijk met de fiets, een vriend van mijn vader die daar rechter is en goed verdient vroeg mijn vader een mooie fiets voor hem mee te nemen omdat ze in de stad vrijwel niets hebben, althans; niet nieuw. De man is natuurlijk niet representatief voor de rijke mensen maar ik woon zelf in een vrij rijke buurt daar en er word zeker niet neergekeken op mensen die fietsen, vooral als het een mooie en degelijke fiets is i.t.t. toch die jaren 50 fietsen die ze keer op keer repareren. Mag ik vragen hoe je aan deze info bent gekomen?

 

Wat betreft die fietsen die de Marokkanen vanuit de EU meenemen heb ik hierboven al vermeld, vaak gaat het om gestolen fietsen of heling en het gebeurt idd. erg veel maar voornamelijk in de zomervakantie.

 

Vind ik wel bijzonder van die rechter. Ben zelf in gesprek met enkele bestuurders in de grote steden in verband met verkeersveiligheid en daar wordt tussen neus en lippen aangegeven dat fietsongevallen geen prioriteit hebben omdat het toch een bepaalde klasse in de maatschappij is.

 

Dan lijkt het me wijselijk om toch wel een soort van marktonderzoek te houden om te achterhalen wie je doelgroep is en wat de prijs is die ze er voor over hebben.

Always think beyond stage 1.

Link naar reactie
  • 1

Beste Nr 7

 

Nav bericht is denk ik het beste advies eerst in Marokko te informeren of er speciale regels zijn voor invoer fietsen, aan welke regelementen ze moeten voldoen en natuurlijk welke invoer belastingen er gerekend worden. Ik neem aan dat er een overheidsorgaan zoals de doane hiervoor bereikbaar is of misschien heb je een kennis in marokko die hier eens binnen kan lopen om specifieke vragen te stellen.

 

Hoeveel de fietsen kosten in China, welke mogelijkheden er allemaal zijn, hierover hoef je je geen zorgen te maken want dat zit wel goed. En dit zeg ik uit eigen ervaring.

 

Het is van belang dat als je iets serieus wilt opzetten je hier ook serieus over moet nadenken. Kopen is het makkelijkste wat er bestaat. Verkopen daarintegen is dat niet. Zorg dus dat je een goed plan hebt, een echt bedrijf (in marokko) en dat alles aan die kant op poten staat.

 

Als dat zo is weet je al veel meer. Het selecteren en communiceren met fabrieken komt dan aan bod en ook hier moet je de tijd voor nemen. Je kan een fiets voor 20 euro maar ook voor 200 euro kopen en je moet allereerst weten waarover je het hebt. Dus fietsen specialist worden en alle details kennen en er een mening over hebben wat het moet zijn. Als je zover bent kun je over de fietsen onderhandelen met producenten, wat wil je en wat wil je niet..

 

een aansteker kan al een heel ingewikkeld produkt zijn en een fiets is dat helemaal. Als je niet genoeg verstand van zaken hebt ben je snel het spoor bijster en liggen de teleurstellingen om de hoek. Vergeet nooit; er is een reden waarom fietsen zo goedkoop zijn in China. De truck is er voor te zorgen dat deze redenen nooit jouw succes in de weg kunnen staan.

 

Veel succes.

Link naar reactie
  • 0

Vind ik wel bijzonder van die rechter. Ben zelf in gesprek met enkele bestuurders in de grote steden in verband met verkeersveiligheid en daar wordt tussen neus en lippen aangegeven dat fietsongevallen geen prioriteit hebben omdat het toch een bepaalde klasse in de maatschappij is.

 

Dan lijkt het me wijselijk om toch wel een soort van marktonderzoek te houden om te achterhalen wie je doelgroep is en wat de prijs is die ze er voor over hebben.

 

Maar dat is heel logisch aangezien de meeste ongelukken door auto's worden veroorzaakt, heb zelf al veel gezien wat dat betreft. Ze mogen weleens gaan investeren in de infrastructuur maar dit is offtopic. Bovendien wil ik het fietsen in Marokko ook gaan proberen te introduceren zodat meer mensen gaan fietsen. Het is makkelijk, milieuvriendelijk, én je kunt er veel mee vervoeren aangezien veel mensen als zelfstandigen werken. Het is een heel mooi alternatief voor mensen die trekwagens gebruiken of ezel met aanhangkar. Wat het marktonderzoek betreft heb ik voor een deel gedaan maar ben er nog mee bezig om het te verfijnen. Ook maak ik gebruik van veel contacten in Marokko die meer kennis hebben van de cultuur, handelwijze, mensen en behoeften.

Escape to paradise

Link naar reactie
  • 0

Beste Nr 7

 

Nav bericht is denk ik het beste advies eerst in Marokko te informeren of er speciale regels zijn voor invoer fietsen, aan welke regelementen ze moeten voldoen en natuurlijk welke invoer belastingen er gerekend worden. Ik neem aan dat er een overheidsorgaan zoals de doane hiervoor bereikbaar is of misschien heb je een kennis in marokko die hier eens binnen kan lopen om specifieke vragen te stellen.

 

Hoeveel de fietsen kosten in China, welke mogelijkheden er allemaal zijn, hierover hoef je je geen zorgen te maken want dat zit wel goed. En dit zeg ik uit eigen ervaring.

 

Het is van belang dat als je iets serieus wilt opzetten je hier ook serieus over moet nadenken. Kopen is het makkelijkste wat er bestaat. Verkopen daarintegen is dat niet. Zorg dus dat je een goed plan hebt, een echt bedrijf (in marokko) en dat alles aan die kant op poten staat.

 

Als dat zo is weet je al veel meer. Het selecteren en communiceren met fabrieken komt dan aan bod en ook hier moet je de tijd voor nemen. Je kan een fiets voor 20 euro maar ook voor 200 euro kopen en je moet allereerst weten waarover je het hebt. Dus fietsen specialist worden en alle details kennen en er een mening over hebben wat het moet zijn. Als je zover bent kun je over de fietsen onderhandelen met producenten, wat wil je en wat wil je niet..

 

een aansteker kan al een heel ingewikkeld produkt zijn en een fiets is dat helemaal. Als je niet genoeg verstand van zaken hebt ben je snel het spoor bijster en liggen de teleurstellingen om de hoek. Vergeet nooit; er is een reden waarom fietsen zo goedkoop zijn in China. De truck is er voor te zorgen dat deze redenen nooit jouw succes in de weg kunnen staan.

 

Veel succes.

 

Bedankt voor het advies! Ik ga me nu focussen op Marokko en de dingen die ik daar moet regelen, mocht ik zover zijn dat alles goed geregeld is of dat ik weet dat het mogelijk is daar de onderneming te starten, én de invoerrechten niet al te hoog zijn dan kan ik verder kijken in China en me bezighouden met de soort fietsen die ik wil importeren en de prijscategorie etc. Wel heb ik begrepen dat de invoerrechten voor fietsen in Marokko vrij hoog liggen, dan komen nog de transportkosten, belastingen daarbij, dus weet niet zeker of het rendabel is. Ik ga het i.i.g. onderzoeken.

 

Escape to paradise

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.