• 0

uitkopen uit bv en eventueel holding

Goede middag,

 

Heb al diverse forum's door gespit maar kan geen antwoord vinden op mijn vraag.

 

Ik heb samen met mijn compagnon een BV, welke "gezond" is. Wij hebben ieder een eigen Holding welke voor 50 % eigenaar van de bv is.

Nou verschillen we van mening hoe het beste verder te gaan en op deze manier verder gaan gaat niet meer samen.

Nou heb ik met m'n holding nog een rekening courant schuld open staan naar de BV.

Is er een mogelijkheid dat ik afstand doe van m'n aandelen en eventueel holding zonder dat ik daar prive nog aansprakelijk voor ben.

Tevens heb ik voor de rekening courant van de BV naar de bank wel prive getekend.

Kan ik mijn aandelen (welke waarde hebben) wegstrepen tegen mijn rekening courant naar de BV o.i.d..

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt geen afstand doen van je aandelen, maar je kunt ze wel verkopen. Je kunt kiezen of jouw holding de aandelen in de werkmaatschappij verkoopt (en dan eventueel de holding liquideert of leeg verkoopt), of dat jij de aandelen in je holding verkoopt. Die keuze is meestal ingegeven door de overwaarde van de holding en wat er verder in de holding zit (pensioen, etc.). In de meeste gevallen worden de aandelen in de werkmaatschappij verkocht aan de holding van de ander, zodat die 100% van de aandelen heeft. Wat je dan met je holding doet is aan jezelf.

 

De prijs is afhankelijk van de waarde van de vennootschap en je kunt overeenkomen dat de schuld die je holding heeft aan de werkmij verrekend wordt met de koopsom. Afhankelijk van de hoogte van beide moet je dan bijbetalen of krijg je geld toe (of kom je op 0 uit). Daar zul je samen uit moeten komen.

 

Bij de bank zul je moeten zorgen dat de borgstelling komt te vervallen. Dat kan betekenen dat de hele schuld aan de bank moet worden afgelost, of dat er andere voorwaarden zullen worden gesteld. Het is wel belangrijk om dit goed te regelen en duidelijk, schriftelijk bevestigd te krijgen van de bank.

 

Kijk ook eens in de statuten en/of aandeelhoudersovereenkomst wat er geregeld is over uitkoop.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt voor de snelle reactie,

 

UIteraard bedoelde ik de aandelen verkopen.

Alleen denk ik niet dat als ik alles verkoop, de bank mijn prive aansprakelijkheid zal laten vervallen.

Anderzijds mocht mijn compagnon verder gaan, en het uiteindelijk niet redden, kan het toch niet zo zijn dat ik over 2 jaar in eens zijn ellende over me heen krijg.

 

Mijn compagnon is bereid om alle aansprakelijkheid op zich te nemen, is hier dan echt geen manier voor.

 

Wil zelf namelijk graag weer verder met een nieuw bedrijf op te starten.

Mvg.

Link naar reactie
  • 0

Mijn compagnon is bereid om alle aansprakelijkheid op zich te nemen, is hier dan echt geen manier voor.

Onderhandelen met de bank en indien nodig ook met andere banken. Die borgstelling moet er linksom of rechtsom af, anders loop je inderdaad het risico dat de bank over een paar jaar op de stoep staat. Dit kun je niet met je medevennoot onderling regelen, althans, dat heeft richting bank toe geen enkele kracht.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.