• 0

de waarde van merkregistratie terwijl er wereldwijd internet is

ik kon mijn vraag nergens vinden dus hierbij:

ik importeer een product uit Indonesië,

natuurlijk is het daar al merk geregistreerd en is het verstandig het hier in Benelux of Europa ook te registreren.

maar, wat is de waarde hiervan met Internet tegenwoordig?

bijna iedereen op de wereld heeft Internet dus kan het product makkelijk gevonden worden en alsnog nagemaakt worden in de vele landen waar het dan nog niet geregistreerd is. toch?

 

alleen een wereldwijde dekking kan dit voorkomen lijkt mij.

Dus: wat is de waarde van een Benelux of Europa dekking?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

als ik een product importeer, wie is er dan aansprakelijk voor die registratie?

 

@TwaBla: maar als calve bv alleen een Europese registratie heeft kan iemand uit bv Amerika dan wel calve pindakaas maken? want daar geld die bescherming toch niet?

Link naar reactie
  • 0

@TwaBla: maar als calve bv alleen een Europese registratie heeft kan iemand uit bv Amerika dan wel calve pindakaas maken? want daar geld die bescherming toch niet?

 

Ze hebben in Amerika al merken zoals Skippy. Calve pindakaas is daarnet zo kansloos/kansrijk als DAF pindakaas.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het moet wel een ijzersterke merknaam zijn en uniek product om zoveel moeite te doen alles te beschermen.

 

Een merknaam vastleggen voor een naam die een fabrikant in Indonesië voert heeft weinig zin, het product vast laten leggen heeft alleen nut als er echt nieuwe snufjes op of aan zitten. Een houten kast is eenvoudig na te maken door b.v. net iets andere maten te nemen.

 

Tot slot mijn vraag waarom iemand iets uit Indonesië na zou willen maken, Indonesië behoort al tot de lage loon landen.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat ook niet om calve, dat was een voorbeeld waar je zelf mee kwam. het gaat om het principe dus KAN HET?

Kun je dan daar wel dat merk gebruiken en namaken omdat het daar niet beschermd is?

 

Zo te zien heb je talloze praktische vragen over het starten van een handelsonderneming. Misschien kun je jouw tijd beter besteden aan het oplossen van praktische problemen in plaats van tijd te verspillen aan principiële kwesties. Het risico dat iemand een hier volslagen onbekend Indonesisch merk gaat registreren is te verwaarlozen. Als je daar desondanks toch bang voor bent, registreer je het gewoon zelf.

 

Wat bedoel je met een merk namaken? Een merk is een woord, een beeld en soms een geluid, een vorm of zelfs een geur. Op een meubelontwerp kan ook intellectueel eigendom berusten, maar dat heeft zelden iets met het merk te maken.

 

Als jouw tuinstoeltjes uit Indonesië goed verkopen, kan een inkoper van een tuincentrum gewoon een partij vergelijkbare stoeltjes bestellen in Vietnam. Het merk is daarbij irrelevant, vrees ik.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@twabla, ach, ik stel gewoon een vraag en hoop dat mensen hun kennis willen delen. dat mag toch?

 

ik wil gewoon weten waar ik rekening mee moet houden daar het een nieuw gebied is. en ja, dan heb je best veel vragen.

 

maar ok, ik begrijp dat men niet zo snel iets na zal maken uit Indonesië.. ok, dat is tenmisnte een antwoord. waarom ze het na zouden willen maken? omdat het een enorme hit kan worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht nog ter aanvulling / overweging....

 

Als iemand anders nou datzelfde merk ook in de Benelux / Europa op de markt brengt en wél deponeert ? Dan zou 't nou zomaar kunnen dat een rechter hém dat merk toewijst, ondanks dat jíj eerder op de markt was. Kun / moet jíj er gewoon mee stoppen.

 

En dat onder het motto "Tsja meneer, dán had u het maar zélf eerder moeten deponeren. Er is daar tenslotte een merkregistratiesysteem voor, wat ook nogeens zegt : wie het eerst komt (lees: registreert), die het eerst maalt".

 

 

De merkregistratiesystemen bestaan er natuurlijk niet voor niks... ;)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@twabla, ach, ik stel gewoon een vraag en hoop dat mensen hun kennis willen delen. dat mag toch?

 

ik wil gewoon weten waar ik rekening mee moet houden daar het een nieuw gebied is. en ja, dan heb je best veel vragen.

 

maar ok, ik begrijp dat men niet zo snel iets na zal maken uit Indonesië.. ok, dat is tenmisnte een antwoord. waarom ze het na zouden willen maken? omdat het een enorme hit kan worden.

 

Het gaat er in dit geval niet om waar het (na)gemaakt wordt.

Door het merk in de Benelux te registreren, heb je een wapen in handen om te voorkomen dat het nagemaakte product in de Benelux onder die geregistreerde merknaam op de markt wordt gebracht.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht nog ter aanvulling / overweging....

 

Als iemand anders nou datzelfde merk ook in de Benelux / Europa op de markt brengt en wél deponeert ? Dan zou 't nou zomaar kunnen dat een rechter hém dat merk toewijst, ondanks dat jíj eerder op de markt was. Kun / moet jíj er gewoon mee stoppen.

 

En dat onder het motto "Tsja meneer, dán had u het maar zélf eerder moeten deponeren. Er is daar tenslotte een merkregistratiesysteem voor, wat ook nogeens zegt : wie het eerst komt (lees: registreert), die het eerst maalt".

 

 

De merkregistratiesystemen bestaan er natuurlijk niet voor niks... ;)

 

 

Ik denk dat de reden BOIP in dit geval ook het meest belangrijk is. Het zou zeer wrang zijn als je zoiets zou overkomen.

 

Dit betekend wel, dat wanneer straks iemand inbreuk maakt op je merkrecht, je min of meer verplicht bent om hier stappen tegen te ondernemen. Het is namelijk niet verstandig om een inbreuk toe te staan, aangezien dit op de langere termijn ook voor problemen kan zorgen.

 

Ik zou eens een vrijblijvend gesprek bij een merkenbureau proberen te krijgen om wat meer informatie te vragen....

Synenso.nl - Helpt ondernemers om m.b.v. slimme software koppelingen, onnodig of dubbel werk te voorkomen...
Link naar reactie
  • 0

Spijt me zeer maar je vragen zijn vrij onnozel voor een ondernemer of een ondernemer in spe, en dan druk ik me bewust diplomatiek uit. Dat mag natuurlijk best maar waar ik me zorgen over maak is dat je door het stellen van veel vragen juist het overzicht verliest en de zaken verkeerd gaat aanpakken.

 

Voor je allerlei kosten gaat maken zou ik naast het vragen stellen op dit forum me eerst (veel) beter inlezen en wellicht eens gaan praten bij de Kamer van Koophandel of Syntens of, nog beter, zoek iemand die al tassen of andere spullen importeert en ga daar eens op de koffie.

 

Dan toch maar antwoord op je vraag. Als JIJ een merk registreert wordt JIJ merkhouder en zijn de kosten dus voor jou.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ben ik de verantwoordelijke voor die kosten en registratie of is de fabrikant daarvoor verantwoordelijk?

 

 

Je probeert de (exclusieve) vertegenwoordiging voor Nederland/Europa te krijgen. Je leverancier is blij dat iemand in Europa zijn producten wil verkopen. Er is onderhandelingsruimte voor je inkoopprijs, betalingstermijn, wellicht zelfs marketingsteun en eventueel voorraadrisico (afprijzen). Je kan vast hulp gebruiken bij onderhandelingen en contracten. Maar denk nou eens als ondernemer. Neem wat verantwoordelijkheid, neem wat risico. Als jij de vertegenwoordiger bent en de Indonesische merkeigenaar neemt niet de moeite om het merk in Europa te registreren, sta je nu en later veel sterker wanneer je de merkrechten zelf vastlegt.

 

Maar hoe belangrijk is dat merk nou eigenlijk? Wat gebeurt er als iemand hetzelfde product bij jouw leverancier bestelt onder een white label? Of een vergelijkbaar product onder een andere naam? Je kan het niet helemaal dichttimmeren; je moet risico nemen. Ondernemen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.