• 0

Zijn er voorwaarden/verplichtingen aan dealerschap?

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je het in de hoek van productaansprakelijkheid moet zoeken. Als importeur (zeker van goederen uit China) kun je aansprakelijk zijn voor de schade die gebreken aan het product veroorzaken. Doel je daar op?

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je het in de hoek van productaansprakelijkheid moet zoeken. Als importeur kun je aansprakelijk zijn voor gebreken aan het product (de schade die dat veroorzaakt). Doel je daar op?

 

Nou, onder andere, ja. Hoewel dat wel een opmerkelijk voorbeeld is en hopelijk nooit zal voorkomen. Ik bedoelde feitelijk meer als, heb je naast kvk en btw nummer nog andere verplichtingen?

 

Groeten,

Teun

Link naar reactie
  • 0
Nou, onder andere, ja. Hoewel dat wel een opmerkelijk voorbeeld is en hopelijk nooit zal voorkomen. Ik bedoelde feitelijk meer als, heb je naast kvk en btw nummer nog andere verplichtingen?

Geen opmerkelijk voorbeeld, hooguit een opmerkelijke reactie daarop ;). De productenaansprakelijkheid voor importeurs van goederen van buiten de EU lijkt mij de belangrijkste "verplichting", zowel voor jou als de fabrikant, zeker voor het soort goederen/onderdelen waar jij in handelt. Niet voor niets dat veel merken bij hun buitenlandse dealers verplicht stellen dat dat risico goed afgedekt is: een gebrekige schadeafwikkeling is immers slecht voor het imago van een merk.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De te verkopen producten zijn van hoge kwaliteit, en de aansprakelijkheid van de producten is in dit scenario ook bijna niet relevant. Er kan weinig fout gaan,en de kans is al helemaal extreem klein dat er een claim zal worden ingedient. Verder wordt duidelijk in de algemene voorwaarden kenbaar gemaakt dat wij ten alle tijde niet aansprakelijk zijn voor welke gevolgen dan ook. Wat voldoende dekking moet geven als ik me niet vergis?

 

Graag hoor ik het mocht bovenstaande niet juist zijn.

 

Groet,

Teun

Link naar reactie
  • 0
Verder wordt duidelijk in de algemene voorwaarden kenbaar gemaakt dat wij ten alle tijde niet aansprakelijk zijn voor welke gevolgen dan ook. Wat voldoende dekking moet geven als ik me niet vergis?

Productenaansprakelijkheid is binnen de gehele EU dwingend recht waarvan niet mag worden afgeweken. De bepalingen in je voorwaarden zijn nietig als het productenaansprakelijkheid en de directe gevolgschade daarvan betreft.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals de kvk op de site aangeeft:

 

--------------------------------------------------------------------------------

Productaansprakelijkheid:

 

Een producent is aansprakelijk voor schade die veroorzaakt is door een gebrek in zijn product. De producent is de fabrikant van het product of degene die zich als producent voordoet omdat zijn naam of merk op het product staat. Als het product buiten de EG is geproduceerd, geldt degene die het product in de EG importeert als producent. Dit is geregeld in de Wet productaansprakelijkheid, die geldt voor roerende zaken van na 1 november 1990. Het gaat hierbij alleen om tastbare producten, niet om diensten.

 

 

Gevolgschade

Het gaat bij productaansprakelijkheid niet om de schade aan het gebrekkige product zelf, maar om gevolgschade. Dit is de schade die het product door zijn gebrek veroorzaakt aan personen of goederen. Bijvoorbeeld wanneer een gereinigde vloerbedekking nog steeds vlekken vertoont, na gebruik van een gebrekkig schoonmaakmiddel. De schade moet minimaal vijfhonderd euro zijn.

 

Gebrek

Een product vertoont een gebrek als het niet de veiligheid biedt die men ervan mag verwachten. Bij de beoordeling van de veiligheid wordt gelet op de samenstelling en constructie van het product. Ook de gebruiksaanwijzing moet deugdelijk zijn. Daarbij moet ermee (tot op zekere hoogte) rekening worden gehouden dat het product voor een ander doel wordt gebruikt dan waarvoor het bestemd is. Voor onredelijk misbruik is een producent niet aansprakelijk. Het product moet wel bestand zijn tegen een zekere mate van verkeerd gebruik.

--------------------------------------------------------------------------------

 

Link naar reactie
  • 0

Verder wordt duidelijk in de algemene voorwaarden kenbaar gemaakt dat wij ten alle tijde niet aansprakelijk zijn voor welke gevolgen dan ook. Wat voldoende dekking moet geven als ik me niet vergis?

Productenaansprakelijkheid is binnen de gehele EU dwingend recht waarvan niet mag worden afgeweken. De bepalingen in je voorwaarden zijn nietig als het productenaansprakelijkheid en de directe gevolgschade daarvan betreft.

 

Tot op welke waarde kan een directe gevolgschade dan gezet worden? Slechts de kosten van het product, eventueel de omgeving ervan, of alles bij elkaar?

 

Moet ik, als ik een moertje verkoop aan bedrijf (of particulier, gaat om het voorbeeld) welke een machine maakt, de gehele machine vergoeden zodra mijn moertje de duidelijke veroorzaker is van een fatale storing?

 

Hoe ga ik bovenstaande zaken tegen?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Moet ik, als ik een moertje verkoop aan bedrijf (of particulier, gaat om het voorbeeld) welke een machine maakt, de gehele machine vergoeden zodra mijn moertje de duidelijke veroorzaker is van een fatale storing?

 

 

Hangt ervan af wat de storing is. Als die storing schade veroorzaakt aan een productielijn auto's en één van die auto's raakt betrokken bij een ernstig ongeval...

 

Een praktijkvoorbeeld uit het wereldje van de recalls. Een Nederlandse notenleverancier verkoopt een partij aan een Britse groothandel die de bakkerij van een supermarkt voorziet. Er blijkt een kippebeentje beland in de noten. Dat ontdekt de supermarkt pas nadat een klant terugkomt met een beschadigd gebit. De notenleverancier draait op voor de schade aan het gebit, voor de kosten en inkomstenderving van de supermarkt (die alle verkochte koekjes mbv extra publiciteit moet terughalen en een paar weken lang geen koekjes kan verkopen, tot de oorzaak gevonden is) en voor de kosten van de groothandel. Da's een miljoenenzaak geworden. Voor één partij noten.

 

Wat voor moertjes verkoop je percies... :P

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Verder wordt duidelijk in de algemene voorwaarden kenbaar gemaakt dat wij ten alle tijde niet aansprakelijk zijn voor welke gevolgen dan ook. Wat voldoende dekking moet geven als ik me niet vergis?

Productenaansprakelijkheid is binnen de gehele EU dwingend recht waarvan niet mag worden afgeweken. De bepalingen in je voorwaarden zijn nietig als het productenaansprakelijkheid en de directe gevolgschade daarvan betreft.

 

Tot op welke waarde kan een directe gevolgschade dan gezet worden? Slechts de kosten van het product, eventueel de omgeving ervan, of alles bij elkaar?

 

Moet ik, als ik een moertje verkoop aan bedrijf (of particulier, gaat om het voorbeeld) welke een machine maakt, de gehele machine vergoeden zodra mijn moertje de duidelijke veroorzaker is van een fatale storing?

 

Hoe ga ik bovenstaande zaken tegen?

 

 

Er is geen limiet aan het bedrag waarvoor je aansprakelijk kunt zijn. In ieder geval niet gelimiteerd tot de waarde van je product zelf, want het gaat hierbij juist om de schade die het product aanricht. Om hier de hele productaansprakelijkheid te behandelen, lijkt me wat te ver voeren en wordt ook wat hogere wiskunde. Zo heb ik ook gehoord dat je als importeur weer verhaal kunt doen op jouw leverancier, maar ja, als die uit China komt weet ik niet wat dan weer de regels zijn.

Maar zoals hierboven opgemerkt kan het uiteindelijk om zeer aanzienlijke operaties gaan (terugroepacties, lichamelijk letsel, etc.)

Hoe je dit tegen gaat? Je moet dus allereerst vrij zeker zijn van de kwaliteit van je product. Daarnaast is uiteraard een hoop te verzekeren, misschien is het beter daar eens naar te kijken. Simpelweg alles uitsluiten via algemene voorwaarden is in ieder geval geen optie.

 

www.greenmini.nl - Groene Apple Mac Mini hosting in een topklasse datacentrum - Voor de echte Apple-fanaat, maar ook voor de maatschappelijk betrokken ondernemer.

Link naar reactie
  • 0

@Teun,

 

Een dealer heeft niet echt een bijzondere betekenis in het recht. Het woord komt ook niet in de wet voor. Je bent wederverkoper, met alle plichten die daar bij horen. Waarschijnlijk goed vergelijkbaar met een winkel of werkplaats.

 

Maar heb je de andere kant van de medaille al bekeken? Je betaalt vaak voor exclusieve rechten, maar de merkhouder kan deze niet altijd waarmaken. Bijvoorbeeld het gebruik van een bepaalde merknaam, daar is veel over geprocedeerd. En in veel gevallen kan de merkhouder het gebruik door niet-dealers niet tegenhouden, met name niet wanneer de merknaam wordt gebruikt in het kader van de verkoop van een product.

 

Groet,

Anne

Anne --- VLA - Rechtstichting

http://rechtstichting.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.