• 0

Nieuwe BV (werkmaatschappij), direct een holding?

Besten,

 

Samen met drie collega's richten we een nieuwe BV op. We bezitten alle vier aandelen (45/25/15/15) en investeren naar rato, twee van ons beheren die aandelen in hun holding (45/25). Een ander en ik hebben nog geen holding.

 

- Wat is wijsheid in deze, de aandelen eerst privé en op ten duur een holding, of direct starten met een holding? Los van administratief werk nemen wij natuurlijk ook de kosten mee in de overweging. Bovendien weten we nog niet of de bv 'van de grond komt'.

 

- Stel, we starten zonder holding, kunnen we dan zonder heffing de aandelen van privé naar onze holding overzetten (indien de bv nog geen winst maakt bijvoorbeeld)?

 

Hoor erg graag van jullie.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ligt eraan of de aandeelhouders al dan niet werkzaam zijn voor het bedrijf.

 

Ik zou persoonlijk in dat geval eerder kijken naar een persoonlijke holding per persoon en daarin de aandelen onderbrengen.

 

Wellicht is het tevens een idee te kijken naar de mogelijkheid van een stichting administratiekantoor.

 

Maar voor beide opties zijn er mensen op het forum die hier meer van weten als mij, en er is al heel veel over gesproken.

 

Waar ik persoonlijk niet aan zou beginnen is een 45-25-15-15 aandelen verdeling, dan naai je jezelf als je een conflict krijgt met andere aandeelhouders. Altijd zelf minstens 51% houden

Link naar reactie
  • 0

Dag Augustus

 

Het is lastig om te bepalen wat je nu moet doen. Je maakt het voor de toekomst er een stuk makkelijker op door nu wel een holding op te richten. Bij gebleken succes zul je toch de overschotten in je holding willen parkeren en niet in de risicosfeer van de werk BV (zeker nu daar nog andere aandeelhouders in zitten die meer stemrecht hebben dan jij). De extra kosten van zo'n holding zouden nog geen 1.000 euro mogen bedragen. Extra kosten voor administratie en jaarwerk kan al vanaf zo'n 600 euro bij een kundig administratiekantoor.

 

Als je per se die kosten niet op je wilt nemen, dan kun je wel van start, maar kost een holding ertussen schuiven een veelvoud van genoemd bedrag omdat de fiscale voorwaarden die benut moeten worden om dit belastingvrij te doen omvangrijk zijn en het veel werk is voor een fiscalist/notaris.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.