• 0

5 tips voor je productontwikkeling

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bron: Sprout

 

Auteur : Henry Rodenburgh

 

Je wilt een product ontwikkelen. Om het te halen tot marktintroductie is het van belang je te allen tijde te focussen op het einddoel. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het in de praktijk vaak niet. Vijf tips om scherp te blijven.

 

1. Blijf marktgedreven

 

Een goede ontwikkeling is marktgedreven. Marktonderzoek vooraf heeft de specificaties opgeleverd waar het product aan moet voldoen. Toch lukt het menig ondernemer niet om dan ook alleen dat te ontwikkelen. Eigen ideeën, onderzoek of zelfs een enkele opmerkingen tijdens een borrel leiden vaak tot uitbreiding van functionaliteit, verhoogde kwaliteit, ontwikkeling voor een steeds grotere doelgroep. Levert de extra investering in ontwikkeltijd en geld wel evenredig meer rendement?

 

2. Bepaal eerst kerncompetenties

 

Budgettaire beperkingen leiden er vaak toe dat ondernemers buiten hun competenties gaan om dingen gedaan te krijgen. Voorbeeld: het regelen van administratieve en financiële zaken is voor een ontwikkelaar of wetenschapper geen core business. Het kost tijd en leidt af! Begin met een plan dat voorziet in op z’n minst een paar core competenties op cruciale functies. Dat kost misschien in het begin wat meer maar de slagingskans wordt daarmee ook zoveel groter dat financiering makkelijker wordt. Je bent immers veel geloofwaardiger.

 

3. Besteed zoveel mogelijk uit

 

Gaat het bovenstaande uit van persoonlijke competenties en focus, dit geldt ook voor je business. Ontwikkeling, productie, assemblage, logistiek, verkoop en marketing maken je bedrijf weliswaar compleet maar ook topzwaar. Voor veel van deze onderdelen zijn goede marktpartijen te vinden die door hun expertise, ervaring en/of omvang dingen vaak beter, sneller en goedkoper kunnen doen. Wist je dat bijvoorbeeld Nike helemaal niets zelf ontwikkelt, produceert of vervoerd? Het is één grote marketingorganisatie.

 

4. Houd het klein

 

Sommige ondernemers hebben soms echt de smaak te pakken. Als één product marktkansen heeft dan weet men er nog wel een paar te verzinnen. Soms zijn het afgeleiden van elkaar maar het komt ook voor dat mensen 'de kansen spreiden'. Een prima manier om focus te verliezen op een product wat het moet hebben van een snelle time to market, jammer dus.

 

5. Vertaal plannen naar targets

 

Veel plannen blijven ook plannen. Ze belanden in een la of in een ver hoekje van je harde schijf. Allerlei persoonlijke omstandigheden kunnen je ervan af houden hoe terecht ook soms. Hou focus door het op te hangen aan je deur, bureau of nachtkastje, het te vertalen in dagelijkse acties, maandelijkse targets en deadlines. Deel je plannen met anderen zodat ze je er aan gaan houden. Maak een plan en laat je niet afleiden. Bijstellen van het plan? Prima! Maar onderbouw het zoals je begonnen bent en zet het om in actie. Verlies nooit de markt uit het oog, focus op je klant laat je niet afleiden door teveel interne zaken.

 

Lees ook :

- Een massaproduct personaliseren

- Zo bepaal je de prijs van een product

- 7 tips voor een snellere productontwikkeling

- Productontwikkeling: Goedkoop, snel en hoge kwaliteit

 

 

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Had hem eerder op sprout al gelezen.

 

Moet zeggen dat ik deze die jij ook aanhaalt over 7 tips voor snellere productontwikkeling voor mijzelf boeiender vind.

 

Met name het stukje grenzen aangeven wat het eindproduct is dat je wil bereiken en niet gedurende het proces meer en meer mogelijkheden gaan toevoegen.

 

Maak eerst product 1 , zet dat in de markt , en ga ondertussen verder met de variaties, aanvullingen en andere mogelijkheden

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Frans zegt: "Maak eerst product 1 , zet dat in de markt , en ga ondertussen verder met de variaties, aanvullingen en andere mogelijkheden"

 

Zoals wij dat ook gedaan hebben. Eerst het basisproduct op de markt gebracht. Een jaar flink aan gebuffeld en nu het aardig loopt hebben we tijd genomen voor specials. Waarvan er al een aantal zichtbaar zijn op de site. Eén special gaat overigens wel een succes worden. Op de laatste twee beurzen lijkt het zelfs de standaard versie te gaan verslaan qua interesse. Wie raadt welke special dit is? ( filmpjes staan op onze website)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nuttige tips. Ik denk dat de vijf tips zich ook uitstekend lenen om een nieuwe dienst te introduceren in de markt. Het interessantst zijn tips 2 en 3: bepaal je kerncompetenties en blijf daarbij. Steeds meer gaat de diensteneconomie zich verschuiven naar een 'Hollywood'-model. Dat wil zeggen dat kleine ondernemers of ZZP'ers hun capaciteiten inzetten voor specialistisch werk en alle andere uitbesteden. Aan andere specialisten weer.

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie
  • 0
Maar bij productontwikkeling denk ik meer aan swot, deming, Sit technieken, brainstorming en morfologische kaarten.

 

Het leuk van een forum is dat iedereen meer mag aandragen zodat we kennis kunnen delen. Je noemt wat zaken die ik niet ken, ik zou het leuk en interessant vinden als je ze kort wilt beschrijven in dit of een eigen topic, en ik ben vast niet de enige!

Link naar reactie
  • 0

Maar bij productontwikkeling denk ik meer aan swot, deming, Sit technieken, brainstorming en morfologische kaarten.

 

Het is een cliche, maar de meeste goede tips zijn eigenlijk best simpel. Daarnaast denk ik dat de methodes die jij aandraagt meer te maken hebben met de eerste fase van productontwikkeling. Zo ga je eerst brainstormen (wilde ideeën bedenken), een SWOT -analyse maken van het beste idee uit de brainstorm (SWOT: Strenghts, weaknesses, opportunities and threats) en kun je daarna de handreikingen uit het artikel van Henry gebruiken. En ik ben met je eens dat er daarnaast natuurlijk veel meer bij komt kijken.

 

En net als Jeroen ben ik ook wel benieuwd naar Deming, Sit technieken en vooral de morfologische kaarten. (Ik krijg bij het laatste visioenen van de X-men. Ok, beetje off topic)

Maar nog steeds ben ik benieuwd!

http://www.Managementlessen.nl | Video's voor managers over leiderschap, management, innovatie, marketing en meer.

 

http://www.linkedin.com/in/wpjoosten

Link naar reactie
  • 0

Maar bij productontwikkeling denk ik meer aan swot, deming, Sit technieken, brainstorming en morfologische kaarten.

 

Het is een cliche, maar de meeste goede tips zijn eigenlijk best simpel. Daarnaast denk ik dat de methodes die jij aandraagt meer te maken hebben met de eerste fase van productontwikkeling. Zo ga je eerst brainstormen (wilde ideeën bedenken), een SWOT -analyse maken van het beste idee uit de brainstorm (SWOT: Strenghts, weaknesses, opportunities and threats) en kun je daarna de handreikingen uit het artikel van Henry gebruiken. En ik ben met je eens dat er daarnaast natuurlijk veel meer bij komt kijken.

 

En net als Jeroen ben ik ook wel benieuwd naar Deming, Sit technieken en vooral de morfologische kaarten. (Ik krijg bij het laatste visioenen van de X-men. Ok, beetje off topic)

Maar nog steeds ben ik benieuwd!

 

 

Ik Zal proberen volgende week een wat uitgebreidere uitleg te geven.

 

Maar wat betreft de SWOT bedoel ik een swot voor je eigen bedrijf. en niet voor de brainstormsessie (niet dat je daarna geen afwegingen moet maken maar daar gebruik je onderandere de morfologische kaarten e.d.)

 

D.m.v. van een SWOT van je bedrijf te maken kan je bepalen of he idee wat jij hebt wel een goed idee voor je huidige bedrijf is. of wat voor onderdelen je zou moeten uitbesteden etc. of welke bedrijfsonderdelen je zou moeten verbeteren.

 

Maar tot zover voor vandaag.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goede tips!

 

Als je een idee hebt, is het belangrijk dat je van tevoren al uitvindt wat het op gaat leveren. Als een idee uiteindelijk alleen maar geld kost, moet je er niet aan beginnen.

 

Je past als het ware een verdienmodel toe. Hierbij kijk je wat je idee voor toegevoegde waarde creëert en welke doelgroep je daarmee bereikt. Daarnaast kijk je wat de opbrengsten van je idee zullen zijn en de kosten om je idee te realiseren en te onderhouden.

 

Door een dergelijk model toe te passen, kun je al snel inschatten of het idee dat je hebt ook iets op gaat leveren.

Link naar reactie
  • 0

Beste Mikky,

 

Bij met name het eerst genoemde punt (Marktgedreven blijven) is mijn ervaring dat er veel ruis kan bestaan tussen de klantwens en uitvoering door een organisatie.

 

Zowel bij nieuwe spelers op de markt (omdat deze de markt wellicht nog niet genoeg kennen), maar zeker ook bij ondernemingen die omdat ze zoveel werk gedaan hebben in een sector wel denken te weten wat de klant wil.

 

Bedankt voor alle tips, erg interessant!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Natuurlijk is het juist, dat je de markt onderzoekt voordat je een nieuw product of dienst op de markt brengt.

Vraag is, of resultaten van het marktonderzoek ook altijd gevolgd moeten worden.

Hier zijn uit het verleden een aantal sprekende voorbeelden van.

De kleuren TV; hier zat echt helemaal niemand op te wachten; na introductie werd het een denderend succes.

Verder zijn er veel voorbeelden bekend, die een oplossing zijn voor een bestaand probleem. De markt is hier pas rijp voor nadat het geprobeerd, gezien, geroken of misschien zelfs geproefd is.

Voorbeelden hiervan zijn o.a. de paperclip, Postit Memo, Red Bull.

De grote uitdaging is dus om een goede en goedkope werkende oplossing te vinden voor een algemeen probleem.

Helemaal mooi is het, als dit idee niet eenvoudig te kopieren is.

HansB

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Apart om te lezen hoe Nike dat doet en eigenlijk een marketingmachine is. Wij zijn ook met product ontwikkeling bezig (digitale producten), maar uitbesteden heeft ook het nadeel als je bijvoorbeeld geen budget hebt.

Als starter wil je kosten in de hand houden en ik denk dat daarom veeel mensen alles zelf doen, ondanks dat de kennis bij hen beter is.

Link naar reactie
  • 0

In reactie op het artikel en de reacties van wpjoosten, beide adviezen komen (kortom) voor in een weloverwogen ondernemingsplan. Kortom, overweeg de relevante punten uit een ondernemingsplan en leg deze vast om je stappen later te evalueren.

 

Let daarbij ook dat er bij innovatie wellicht subsidiemogelijkheden zijn (in geld, extra aftrekmogelijkheden, minder belasting et cetera). Overigens, dat aspect komt ook in een ondernemingsplan voor, maar zie ik als een bijzonder aandachtspunt bij innovatie. Ik heb daar een kort, m.i. leesbaar artikel over geschreven, maar durf die niet te plaatsen omdat ik niet naar mezelf wil / mag verwijzen.

 

Link naar reactie
  • 0

@HHB

"Natuurlijk is het juist, dat je de markt onderzoekt voordat je een nieuw product of dienst op de markt brengt.

Vraag is, of resultaten van het marktonderzoek ook altijd gevolgd moeten worden."

 

Er wordt hier door Hans een mooi dilemma aangehaald.

Hoe valt te bepalen wanneer de resultaten van marktonderzoek opgevolgd moeten worden, of juist genegeerd?

 

Kan dat wel worden bepaald? Immers, als je over gaat tot marktonderzoek doe je dat omdat je meer inzicht wilt krijgen in de markt. Als je vervolgens na afloop jouw eigen tegenstrijdige inzichten doorzet kun je beter geen marktonderzoek doen en gewoon meteen aan de slag gaan.

 

De conclusie van Hans is prima:

"De grote uitdaging is dus om een goede en goedkope werkende oplossing te vinden voor een algemeen probleem."

 

De suggestie dat de gestelde voorbeelden tot stand zijn gekomen door marktonderzoek te negeren is echter een serieuze misvatting.

 

Er is een bekende quote van Henry Ford:

"If I’d asked my customers what they wanted, they’d have said a faster horse".

 

Dit wordt vaak aangehaald om aan te duiden dat er niet te veel naar marktstudies moet worden geluisterd. Ford begon echter evenwel aan de marktzijde, en niet met de oplossing: Hij observeerde namelijk dat er een behoefte was aan hogere vervoerssnelheden.

 

Het antwoord op vraag of je marktonderzoek moet opvolgen zit in de kwaliteit, en actualiteit, van het onderzoek. En de eigen capaciteit om de resultaten nuttig te interpreteren.

 

Voor een introductie over dit principe in marktonderzoek:

http://hbr.org/web/special-collections/insight/marketing-that-works/marketing-malpractice-the-cause-and-cure

 

En een artikel over het Henry Ford voorbeeld:

http://bentremblay.com/en/if-id-asked-my-customers-what-they-wanted-theyd-have-said-a-faster-horse

Link naar reactie
  • 0

Goede punten. Vooral focus is belangrijk, vaak willen bedrijven er tijdens de productontwikkeling steeds meer bij: meer wensen, meer versies, meer kansen... Maar dat zou ook producten opleveren met een gebrek aan focus en een product dat eigenlijk alles een beetje kan, maar niets heel goed.

ALSKAR DESIGN

innovation made

 

Gedempt Hamerkanaal 253 | 1021 KP Amsterdam | https://www.alskar.com | https://www.alskar.nl

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.