• 0

5 tips voor je productontwikkeling

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bron: Sprout

 

Auteur : Henry Rodenburgh

 

Je wilt een product ontwikkelen. Om het te halen tot marktintroductie is het van belang je te allen tijde te focussen op het einddoel. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het in de praktijk vaak niet. Vijf tips om scherp te blijven.

 

1. Blijf marktgedreven

 

Een goede ontwikkeling is marktgedreven. Marktonderzoek vooraf heeft de specificaties opgeleverd waar het product aan moet voldoen. Toch lukt het menig ondernemer niet om dan ook alleen dat te ontwikkelen. Eigen ideeën, onderzoek of zelfs een enkele opmerkingen tijdens een borrel leiden vaak tot uitbreiding van functionaliteit, verhoogde kwaliteit, ontwikkeling voor een steeds grotere doelgroep. Levert de extra investering in ontwikkeltijd en geld wel evenredig meer rendement?

 

2. Bepaal eerst kerncompetenties

 

Budgettaire beperkingen leiden er vaak toe dat ondernemers buiten hun competenties gaan om dingen gedaan te krijgen. Voorbeeld: het regelen van administratieve en financiële zaken is voor een ontwikkelaar of wetenschapper geen core business. Het kost tijd en leidt af! Begin met een plan dat voorziet in op z’n minst een paar core competenties op cruciale functies. Dat kost misschien in het begin wat meer maar de slagingskans wordt daarmee ook zoveel groter dat financiering makkelijker wordt. Je bent immers veel geloofwaardiger.

 

3. Besteed zoveel mogelijk uit

 

Gaat het bovenstaande uit van persoonlijke competenties en focus, dit geldt ook voor je business. Ontwikkeling, productie, assemblage, logistiek, verkoop en marketing maken je bedrijf weliswaar compleet maar ook topzwaar. Voor veel van deze onderdelen zijn goede marktpartijen te vinden die door hun expertise, ervaring en/of omvang dingen vaak beter, sneller en goedkoper kunnen doen. Wist je dat bijvoorbeeld Nike helemaal niets zelf ontwikkelt, produceert of vervoerd? Het is één grote marketingorganisatie.

 

4. Houd het klein

 

Sommige ondernemers hebben soms echt de smaak te pakken. Als één product marktkansen heeft dan weet men er nog wel een paar te verzinnen. Soms zijn het afgeleiden van elkaar maar het komt ook voor dat mensen 'de kansen spreiden'. Een prima manier om focus te verliezen op een product wat het moet hebben van een snelle time to market, jammer dus.

 

5. Vertaal plannen naar targets

 

Veel plannen blijven ook plannen. Ze belanden in een la of in een ver hoekje van je harde schijf. Allerlei persoonlijke omstandigheden kunnen je ervan af houden hoe terecht ook soms. Hou focus door het op te hangen aan je deur, bureau of nachtkastje, het te vertalen in dagelijkse acties, maandelijkse targets en deadlines. Deel je plannen met anderen zodat ze je er aan gaan houden. Maak een plan en laat je niet afleiden. Bijstellen van het plan? Prima! Maar onderbouw het zoals je begonnen bent en zet het om in actie. Verlies nooit de markt uit het oog, focus op je klant laat je niet afleiden door teveel interne zaken.

 

Lees ook :

- Een massaproduct personaliseren

- Zo bepaal je de prijs van een product

- 7 tips voor een snellere productontwikkeling

- Productontwikkeling: Goedkoop, snel en hoge kwaliteit

 

 

 

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hele fijne topic, bedankt voor het delen!

 

Ik heb wel 1 vraag voor ervaringsdeskundigen ofwel uitvinder/innovators die het proces van idee tot markt doorlopen hebben:

 

wat vond jij het allermoeilijkste moment en tegelijkertijd de meest waardevolle ervaring in de praktijk?

 

Alvast bedankt & groetjes,

Irina

Scented fantasy made into reality

Link naar reactie
  • 0

Goede punten. Vooral focus is belangrijk, vaak willen bedrijven er tijdens de productontwikkeling steeds meer bij: meer wensen, meer versies, meer kansen... Maar dat zou ook producten opleveren met een gebrek aan focus en een product dat eigenlijk alles een beetje kan, maar niets heel goed.

 

Ik sluit me hierbij aan. Naast de focus ben ik ook altijd groot voorstander van het "zo simpel mogelijk" houden. Producten met eenvoud en focus!

Link naar reactie
  • 0

Wordt een leuk topic zo, goede info!

 

Ik zie de SIT ook als een tecnhiek om nieuwe producten te bedenken. Vanuit een bestaande situatie of product wordt weer een nieuw product of dienst bedacht.

 

Belangrijke principes in SIT zijn:

-De wereld in en om het bestaande product (of dienst) als basis voor innovatie.

-De scheiding van functie en het product (of dienst) dat de functie vervult.

-Innoveren via de weg van de meeste weerstand.

-Maximale differentiatie middels minimale verandering.

(http://creativitytoday.newshoestoday.org/methoden-en-technieken/)

 

Een morfologische kaart zie ik als het bedenken van deeloplossingen voor een nieuw product. Bijvoorbeeld hoe wordt het nieuwe product vastgehouden? Hoe wordt het product aangezet? Wat voor mechanisme?

 

Ik heb het idee dat het bedenken van een nieuwe product of dienst nu verward wordt met het daadwerkelijk opstarten van een markt voor een innovatief product.

 

Een verdienmodel is altijd erg aan te raden lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Bron: Sprout

 

Auteur : Henry Rodenburgh

 

Je wilt een product ontwikkelen. Om het te halen tot marktintroductie is het van belang je te allen tijde te focussen op het einddoel. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het in de praktijk vaak niet. Vijf tips om scherp te blijven.

 

1. Blijf marktgedreven

 

Een goede ontwikkeling is marktgedreven. Marktonderzoek vooraf heeft de specificaties opgeleverd waar het product aan moet voldoen. Toch lukt het menig ondernemer niet om dan ook alleen dat te ontwikkelen. Eigen ideeën, onderzoek of zelfs een enkele opmerkingen tijdens een borrel leiden vaak tot uitbreiding van functionaliteit, verhoogde kwaliteit, ontwikkeling voor een steeds grotere doelgroep. Levert de extra investering in ontwikkeltijd en geld wel evenredig meer rendement?

 

2. Bepaal eerst kerncompetenties

 

Budgettaire beperkingen leiden er vaak toe dat ondernemers buiten hun competenties gaan om dingen gedaan te krijgen. Voorbeeld: het regelen van administratieve en financiële zaken is voor een ontwikkelaar of wetenschapper geen core business. Het kost tijd en leidt af! Begin met een plan dat voorziet in op z’n minst een paar core competenties op cruciale functies. Dat kost misschien in het begin wat meer maar de slagingskans wordt daarmee ook zoveel groter dat financiering makkelijker wordt. Je bent immers veel geloofwaardiger.

 

3. Besteed zoveel mogelijk uit

 

Gaat het bovenstaande uit van persoonlijke competenties en focus, dit geldt ook voor je business. Ontwikkeling, productie, assemblage, logistiek, verkoop en marketing maken je bedrijf weliswaar compleet maar ook topzwaar. Voor veel van deze onderdelen zijn goede marktpartijen te vinden die door hun expertise, ervaring en/of omvang dingen vaak beter, sneller en goedkoper kunnen doen. Wist je dat bijvoorbeeld Nike helemaal niets zelf ontwikkelt, produceert of vervoerd? Het is één grote marketingorganisatie.

 

4. Houd het klein

 

Sommige ondernemers hebben soms echt de smaak te pakken. Als één product marktkansen heeft dan weet men er nog wel een paar te verzinnen. Soms zijn het afgeleiden van elkaar maar het komt ook voor dat mensen 'de kansen spreiden'. Een prima manier om focus te verliezen op een product wat het moet hebben van een snelle time to market, jammer dus.

 

5. Vertaal plannen naar targets

 

Veel plannen blijven ook plannen. Ze belanden in een la of in een ver hoekje van je harde schijf. Allerlei persoonlijke omstandigheden kunnen je ervan af houden hoe terecht ook soms. Hou focus door het op te hangen aan je deur, bureau of nachtkastje, het te vertalen in dagelijkse acties, maandelijkse targets en deadlines. Deel je plannen met anderen zodat ze je er aan gaan houden. Maak een plan en laat je niet afleiden. Bijstellen van het plan? Prima! Maar onderbouw het zoals je begonnen bent en zet het om in actie. Verlies nooit de markt uit het oog, focus op je klant laat je niet afleiden door teveel interne zaken.

 

Lees ook :

- Een massaproduct personaliseren

- Zo bepaal je de prijs van een product

- 7 tips voor een snellere productontwikkeling

- Productontwikkeling: Goedkoop, snel en hoge kwaliteit

 

 

 

 

 

 

Blijf marktgedreven? Waarom niet productgedreven? Mensen aten jaren witbrood totdat er bruinbrood te koop was. Waarom hebben wij dit niet eerder geweten? Fantastisch.

 

Apple met de Iphone en Ipad? Zeker geen marktgedreven producten maar met een impact van hier tot Tokio.

 

Denk dat anno 2016 juist in het teken staat van disruptive technologies. Smart Factories, Robotisering, Internet of Things en Fintech om er enkele te noemen. Luister voor de grap ook eens wat Yuri van Geest hierover te zeggen heeft.

 

Link naar reactie
  • 0

Goede en nuttige tips waarvoor dank. Ik denk alleen wel dat je ook rekening moet houden met weerstand van de klant/consument. Het 3x3 principe is denk ik een goede tool om te gebruiken. Klanten overwaarderen hun huidige oplossing met een factor 3 terwijl aanbieders/ondernemers dit met een factor 3 overschatten. Hier zit dus een grote mismatch.

Alles over Innovatie op 1 site - http://innovatie-site.nl

Link naar reactie
  • 0

Heb een innovatie aangebracht in bedrijf en die wil overgaan naar haalbaarheidsstudie met patenteren tot gevolg.

Kan een patent op meerdere eigenaars met verdeling van % eigendom?

Vb. 50% bedrijf en 50% op mijn naam?

Word ik buitenspel gezet als bedrijf begint te produceren? Vb. winstmarges?

Of geeft het patent hiermee enkel de vrijheid om een productie op te starten los van elkander?

Hoe kan ik altijd verbonden blijven met winstdeelname van het bedrijf uit dit product?

 

Link naar reactie
  • 0

Kan een patent op meerdere eigenaars

 

Agentschap NL heeft voor dit soort vragen de uitgebreide "octrooiwijzer samenwerking"" uitgegeven; zie bijlage.

 

Ja, wat kom ik hier dan doen?

Weer een forum met enkel verwijzingen , zitten hier dan geen mensen die ooit in zelfde situatie zaten?

Die ervaring wil ik hebben.

Link naar reactie
  • 0

Heb een innovatie aangebracht in bedrijf en die wil overgaan naar haalbaarheidsstudie met patenteren tot gevolg.

Kan een patent op meerdere eigenaars met verdeling van % eigendom?

Vb. 50% bedrijf en 50% op mijn naam?

Word ik buitenspel gezet als bedrijf begint te produceren? Vb. winstmarges?

Of geeft het patent hiermee enkel de vrijheid om een productie op te starten los van elkander?

Hoe kan ik altijd verbonden blijven met winstdeelname van het bedrijf uit dit product?

 

 

Ik dacht dat ik in een ander draadje ongeveer dezelfde vraag al beantwoord had.

 

Maar ik moet zeggen dat helaas je vragen wat vaag zijn. Je lijkt een bepaalde angst te hebben voor iets/een scenario, maar je uit niet wat dat dan precies is.

 

Een patent is net als een huis, het kan meerdere eigenaars hebben in eender welke verdeling.

 

En al de rest (wie mag wat, wie krijgt wat, wie betaalt wat) is een kwestie van onderhandelen. Zo simpel is het.

 

En een goede jurist zal dan wel zorgen dat dat netjes in een contract komt en dat in het contract vuile trucs van de andere partij worden afgedekt.

 

Let op: een patent geeft NOOIT de vrijheid om iets te doen, alleen de mogelijkheid om andere TE VERBIEDEN iets te doen.

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Als ze 8 jaar terug al met een vinding zijn gaan lopen word je wel achterdochtig .

Maar dat ging over producten die bestonden enkel de toepassing ervan was nieuw.

Kon je volgens IWT (België)niet patenteren wel de toepassing, maar is onmogelijk te controleren.

Werkte als een natuurlijke brandversneller en word nu toegepast bij afvalverbrandingsovens om toch de normen te halen naar max. verbranding van slecht verbrandbare stoffen.

En weg was mijn idee en nieuwe toepassing.

Maar heb daar leergeld betaald en die bagage neem ik nu mee.

 

Nu heb ik iets ontwikkeld waar de beste natuurkundigen nog een formule moeten voor schrijven.

Was een vage theorie die in praktijk "per toeval werkte"

Bon, ik kon er enkel naar een bedrijf mee stappen die financieel krachtig genoeg is om dit wereldwijd te patenteren .

Het NDA document is bijgeschaafd en haalbaarheidsstudie zal opgestart worden.

Nadien zal ik zeker een jurist nemen , maar kan hier toch hopelijk wat valkuilen rapen.

Wat ik moet doen is niet zo belangrijk , maar wat ik zeker niet mag doen daar sta ik voor open.

 

Link naar reactie
  • 0

Leg eens uit hoe ver je nu bent.

 

Heb je de details van je uitvinding al aan dat bedrijf bekend gemaakt? (ik heb de indruk van wel)

 

Wat ben je al overeengekomen met dat bedrijf over een octrooi aanvragen. Heb je hun toegezegd dat zij dat mogen doen? En over vergoedingen? Een overeenkomst zal er wel nog niet zijn, maar jullie zullen toch al wel een paar mogelijkheden ter sprake hebben gebracht? Of ben je nog niet zover?

 

Zij gaan een haalbaarheidsstudie doen, zeg je. Ik neem aan dat je bedoelt: een zakelijke haalbaarheidsstudie, niet een octrooi-gerelateerde haalbaarheidsstudie?

 

Jullie zullen toch al wel een soort basisafspraak hebben over wat er gebeurt als de haalbaarheidsstudie positief is, en als deze negatief is? Wat is deze afspraak?

 

Ik begrijp dat een kleine speler soms niet wil of kan betalen voor een wereldwijd octrooiproces. En dan ben je op een ander aangewezen, en daar zitten nu eenmaal risico's aan. Risico op oneerlijkheid van de andere partij, risico dat ze wel eerlijk zijn maar er geen zakelijk heil in zien, risico dat jouw en hun verwachtingen mbt de vergoeding voor de uitvinder zo ver uiteen liggen dat er nooit een deal kan komen....

 

Je kunt niet enerzijds de zaak uit handen geven aan een andere partij en anderzijds zelf de volledige controle willen houden. Je bent/wordt nu eenmaal, doordat je met de andere partij moet (denkt te moeten) samenwerken onderdeel van een groter geheel met verschillende belangen. Maar daar wordt het (zakelijk) risico ook kleiner van.

 

En wie zegt trouwens dat het wereldwijd geoctrooieerd moet worden? En wie zegt dat dat NU al moet? Je kunt prima in een land beginnen, en best een tijdje al je opties openhouden, voor niet al te veel geld. Niemand octrooieert wereldwijd (misschien big pharma, maar dan houdt het ook wel op).

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Is een volledige nieuwe innovatie voor thermische energie opwekking, veilig, geen fossiele verbranding geen warmtepomp techniek, geen stirling techniek maar wel één met COP 10 zonder beïnvloedbaarheid van buitenaf.

Wat zal de marktwaarde zijn van dergelijke innovatie?

Patenteren van dit product zal wereldwijd gaan daar is geen twijfel mogelijk.

Wat wel al opgevallen is , het gevoel van gesprekken die gemoedelijk verlopen.

 

Als het background IP verkocht word is het éénmaal cashen en gedaan , dit wil ik voorlopig niet.

Dat kon ik bij een ander bedrijf, dit bedrijf wil er ook volledig voor gaan.

Wat kan ik laten opnemen in contracten?

Winstmarge op elk unit dat verkocht word, gekoppeld aan aandelen?

Hoe word zoiets geformuleerd?

Graag voorbeelden van gelijklopende wereldwijd gepatenteerde producten.

Beknot hoe degelijke voorstellen op papier worden gezet?

Stel dat je in mijn plaats was , wat laat je opnemen in grote lijnen?

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.