Jump to content
Mikky Vrolijk
Verberg

5 tips voor je productontwikkeling

Bron: Sprout

 

Auteur : Henry Rodenburgh

 

Je wilt een product ontwikkelen. Om het te halen tot marktintroductie is het van belang je te allen tijde te focussen op het einddoel. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het in de praktijk vaak niet. Vijf tips om scherp te blijven.

 

1. Blijf marktgedreven

 

Een goede ontwikkeling is marktgedreven. Marktonderzoek vooraf heeft de specificaties opgeleverd waar het product aan moet voldoen. Toch lukt het menig ondernemer niet om dan ook alleen dat te ontwikkelen. Eigen ideeën, onderzoek of zelfs een enkele opmerkingen tijdens een borrel leiden vaak tot uitbreiding van functionaliteit, verhoogde kwaliteit, ontwikkeling voor een steeds grotere doelgroep. Levert de extra investering in ontwikkeltijd en geld wel evenredig meer rendement?

 

2. Bepaal eerst kerncompetenties

 

Budgettaire beperkingen leiden er vaak toe dat ondernemers buiten hun competenties gaan om dingen gedaan te krijgen. Voorbeeld: het regelen van administratieve en financiële zaken is voor een ontwikkelaar of wetenschapper geen core business. Het kost tijd en leidt af! Begin met een plan dat voorziet in op z’n minst een paar core competenties op cruciale functies. Dat kost misschien in het begin wat meer maar de slagingskans wordt daarmee ook zoveel groter dat financiering makkelijker wordt. Je bent immers veel geloofwaardiger.

 

3. Besteed zoveel mogelijk uit

 

Gaat het bovenstaande uit van persoonlijke competenties en focus, dit geldt ook voor je business. Ontwikkeling, productie, assemblage, logistiek, verkoop en marketing maken je bedrijf weliswaar compleet maar ook topzwaar. Voor veel van deze onderdelen zijn goede marktpartijen te vinden die door hun expertise, ervaring en/of omvang dingen vaak beter, sneller en goedkoper kunnen doen. Wist je dat bijvoorbeeld Nike helemaal niets zelf ontwikkelt, produceert of vervoerd? Het is één grote marketingorganisatie.

 

4. Houd het klein

 

Sommige ondernemers hebben soms echt de smaak te pakken. Als één product marktkansen heeft dan weet men er nog wel een paar te verzinnen. Soms zijn het afgeleiden van elkaar maar het komt ook voor dat mensen 'de kansen spreiden'. Een prima manier om focus te verliezen op een product wat het moet hebben van een snelle time to market, jammer dus.

 

5. Vertaal plannen naar targets

 

Veel plannen blijven ook plannen. Ze belanden in een la of in een ver hoekje van je harde schijf. Allerlei persoonlijke omstandigheden kunnen je ervan af houden hoe terecht ook soms. Hou focus door het op te hangen aan je deur, bureau of nachtkastje, het te vertalen in dagelijkse acties, maandelijkse targets en deadlines. Deel je plannen met anderen zodat ze je er aan gaan houden. Maak een plan en laat je niet afleiden. Bijstellen van het plan? Prima! Maar onderbouw het zoals je begonnen bent en zet het om in actie. Verlies nooit de markt uit het oog, focus op je klant laat je niet afleiden door teveel interne zaken.

 

Lees ook :

- Een massaproduct personaliseren

- Zo bepaal je de prijs van een product

- 7 tips voor een snellere productontwikkeling

- Productontwikkeling: Goedkoop, snel en hoge kwaliteit

 

 

 

 

 

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Daar is geen standaard voor. Het is helemaal afhankelijk van wat jij te bieden hebt, en hoe graag ze dat willen. Dan kun je onderhandelen.

 

Een percentage van de omzet of winst word wel gedaan, een vast bedrag per product word wel gedaan, een vast bedrag per jaar wordt wel gedaan, of combinaties. Dat kan in geld, of in aandelen, of in kilo's bloemkolen.

 

Het is helemaal afhankelijk van wat jij en de andere partij willen en waar je overeenstemming over weet te bereiken.

 

De grootste fout die je kunt maken is om het idee al openbaar te maken, maar dat wist je ongetwijfeld al. De op een na grootste fout die je kunt maken is om zodanig veeleisend te zijn naar partners dat er nooit een deal uitkomt.

 

Als er veel risico aanzit is het logisch dat beide partijen dat risico delen, en dan kun je bijv denken aan een een nieuwe vennootschap oprichten waarin jij je idee inbrengt en de andere partij marktkennis en geld. Dan is het: samen successvol, of samen failliet. En wie krijgt dan welk percentage... tja dat is een kweste van onderhandelen.

 

Als er weinig risico aanzit kun je aan anderen x€ per unit vragen om het te mogen gebruiken. Maar dan moet je wel het octrooi in handen hebben, en uit je bijdragen lijkt het alsof dat niet het geval is.

 

 


Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Mogelijke afspraken:

Het patent kan in % op onze beide namen.

Afspraken over winst % per verkochte unit.

Of het patent kan in een nieuw bedrijf met verdeling van aandelen en winsten.

Clausule tegen aandeelverwatering.

Of mis ik hier nog iets?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Mijn advies zou zijn om eerst het voortraject, de haalbaarheidsstudie dus, goed te regelen en je daarna met deskundige hulp, dus niet op basis van algemene adviezen op een forum, druk gaan maken over de het vermarkten en het verdienmodel.

 

Je hebt het over een techniek waar natuurkundigen nog een theorie bij moeten bedenken waarbij thermische energie wordt geproduceerd met een COP (Coefficient Of Performance neem ik aan) van 10. Een term (COP) die vooral in gebruik is bij warmtepompen. Moet eerlijk zeggen dat ik al vaker van dit soort ideeën heb gezien, ook op dit forum betreffende een verbrandingsmotor die bij nader inzien niet meer dan beloften bleken.

 

Met het voorgaande in gedachte zou ik persoonlijk niet denken aan een bedrijf om mee samen te werken maar veel eerder met een research instituut of een universiteit. Die zouden moeten beginnen met een literatuuronderzoek, een gedegen octrooionderzoek en een inventarisatie van beschikbare technologie om daarna een prototype te bouwen en op basis daarvan octrooi aan te vragen. En dan niet één octrooi maar meteen een aantal om de techniek zo goed mogelijk te beschermen.

Pas hierna zou een marktverkenning, concurrentieanalyse en een het zoeken naar de meest geschikte partners moeten plaats vinden.

 

Maar dat is in de ideale wereld. Veel uitvinders willen zo snel mogelijk rendement, zo weinig mogelijk eigen risico en al helemaal geen kritiek. Dat is wel de reden dat van de particuliere vindingen maar een heel klein percentage uiteindelijk een behoorlijk rendement oplevert.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Mogelijke afspraken:

Het patent kan in % op onze beide namen.

Afspraken over winst % per verkochte unit.

Of het patent kan in een nieuw bedrijf met verdeling van aandelen en winsten.

Clausule tegen aandeelverwatering.

Of mis ik hier nog iets?

 

 

En weer komt die angst voor verwatering naar boven. Ik ben geen specialist in vennootschappenrecht, maar het lijkt me toch dat je daar zelf bij bent als aanhouder en een stokje voor kunt steken, oftewel op basis van de wet oftewel op basis van een overeenkomst tussen de aandeelhouder. Misschien heb ik het mis, maar er kan toch (normaal gesproken) niet verwaterd worden als jij er niet mee akkoord gaat.

 

Verder sluit ik me aan bij Hans. Het lijkt er wel heel erg op dat je vooral alle risico bij een ander wilt leggen, en alles afdekken.

 

 

 


Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

Onderzoek centra of universiteit is goed om theorie te toetsen , maar een prototype dat werkt is dat stadium al voorbij .

Werken enkel met de kennis die ze voorhanden hebben, nieuwe insteken of theorieën wuiven ze als snel weg met achterhaalde formules en stellingen.

De meeste uitvinden zijn zelfs niet uitgevonden die zijn ze gewoon tegengekomen.

Een theorie word veelvuldig uitgetest in varianten en dat plots ..

 

Dat ik mij zwaar wil indekken in onderhandelingen is toch logisch, afzwakken kan altijd.

Ik heb gisteren contact opgenomen met een raadsman en daar kreeg ik de raad te stoppen op het forum.

Bij deze toch bedankt voor sommige punten die ik meeneem.

groeten

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Ik heb gisteren contact opgenomen met een raadsman en daar kreeg ik de raad te stoppen op het forum.

Bij deze toch bedankt voor sommige punten die ik meeneem.

groeten

 

 

vreemd advies van die raadsman. Houd hij er niet van om te leren? of heeft ie wat te verbergen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 0 leden online en 110 gasten

    There are no registered users currently online

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept