• 0

Welk kortingspercentage hanteren?

Ik wil mijn klanten een kortingskaart aanbieden en over een bepaalde dienst korting geven. Dit om op gebied van prijs met concurrenten te gaan concurreren en ik weet dat de prijs nogal een groot issue is bij de doelgroep :-)

 

Natuurlijk wil ik mijn producten en diensten ook weer niet tegen dumpprijzen aanbieden. Vandaar het systeem om vaste klanten wel korting te geven en dat met behulp van een klantenkaart te gaan doen. Nou weet ik wel dat klantenkaarten niet altijd even populair zijn, vandaar dat de korting wel van enige waarde moet zijn, maar ook weer niet te veel om niet in mij eigen vingers te gaan snijden :-) Bovendien heeft een klantenkaart voor mij het voordeel meer over klanten te weten te komen en ze doelgericht informatie en reclame kan gaan verstrekken. Dat laatste moet een van mijn main marketing strategien gaan worden.

 

Nu hoop ik dat hier een marketinggoeroe op het forum zit die mij wat meer kan adviseren hierover.

 

Stel dat ik een dienst voor 45 euro aanbiedt, wat raden jullie mij als kortingspercentage ongeveer aan? Ikzelf zat tussen de 5 en 10% te denken. Bij 5% geef ik rond de 2 euro aan korting, bij 7,5% rond de 3 euro en bij 10% 4,5 euro. De bedoeling is dus dat het substantieel is, maar ook weer niet teveel is. Maar ja, doet iemand de moeite om voor 2 euro naar de concurrent over te stappen? En 4,5 euro eraf wordt misschien weer een dumpprijs.... Maar 7,5% klinkt dan weer zo laag...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo,

 

Je idee om informatie over je klanten te verzamelen is absoluut goed, en dmv reclame kan je jouw product/dienst proberen als noodzakelijk en onvervangbaar te positioneren (wat gunstig is voor de prijs die je kan hanteren uiteraard).

Om een goede uitspraak te kunnen doen over welk kortingspercentage te hanteren is je product/dienst belangrijk om te weten, en daarnaast uiteraard jouw kostprijs. Prijsgevoeligheid (mate waarin korting leidt tot meer afname) verschilt namelijk per branch, en ligt aan de noodzakelijkheid van jouw product/dienst en het gemak waarmee het vervangen kan worden. Succesvolle kortingspercentages gaan daarnaast gepaard met goede berekeningen.

 

Globaal genomen is er een formule waarmee de prijselasticiteit te berekenen is, waarmee je kan zien hoeveel je moet dalen in prijs om er onder de streep wel meer aan over te houden dan wanneer je korting niet zou toepassen. Kort gezegd, als jij je prijs met een percentage verlaagd maar het levert geen, of niet genoeg, extra aankopen om deze prijsverlaging te ondervangen, is dit niet verstandig. Met de formule bereken je dit omslagpunt (de prijsgevoeligheid van jouw afnemer). Maar dit kan je alleen testen door het te proberen en je cijfers af te zetten tegen de eerdere, niet verlaagde prijzen. (voor de formule o.a.: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prijselasticiteit)

 

Waarschijnlijk niet het antwoord dat je graag wilde horen, maar het is dus niet te doen voor een buitenstaander om een geslaagd kortingspercentage voor jou specifiek te roepen, maar een kwestie van onderzoek.

 

Veel succes

Link naar reactie
  • 0

Eerst een kritische vraag. Is het een kortingskaart of een vaste klantenkaart?

 

En wat wil je bereiken? Als je korting gaat geven (op welke manier dan ook) dan kan de concurrent dat volgens mij ook.

Tussen de regels door lees ik dat je klanten aan je wilt binden (er vaste klanten van maken). Een klantenkaart is een middel om dat te bereiken. Je zal alleen meer (waarde) moeten koppelen aan de kaart dan alleen korting geven.

Kijk eens naar andere klantenkaarten, wat bieden zij?

- Exclusieve producten;

- Uitnodigingen voor koopavonden;

- Actie's in de vorm van tijdelijke een lagere prijs voor een bepaald product;

- Een tegoed (te besteden bij de kaartaanbieder) bij een minimale aanschafwaarde;

- Uitnodigingen voor pre-sales.

- Kortingen op andere producten/diensten, etc, etc.

Een klantenkaart moet voor een klant een toegevoegde waarde bieden. De klant moet de kaart willen hebben.

En de klant moet waarde aan de klantenkaart toekennen.

Als lokker om een hoge conversie van kaart aanvragen te bereiken kan je bij de aankoop van producten en een gelijktijdige aannvraag van een klantenkaart een korting geven over het aanschafbedrag. Krijgen klanten direct toegevoegde waarde in de vorm van een directe korting.

 

Slot opmerking: hoeveel vaste klantenkaarten heb jij al? Passen deze allemaal nog in je portemonnee?

 

Atinoz is de partij achter ondermeer de volgende concepten:

www.kpg7.nl (online boekhouden voor ondernemers ZZPers en MKB)

www.NomNom.eu (social media concept: je babynamen lijstje online)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.