• 0

hoeveel geld voor hoeveel aandelen

Beste forumlezers, ik heb een probleem, waar blijkbaar geen enkel adviesbureau me een concreet antwoord op kan geven:

 

Ik ben een startende ondernemer, ik heb een goed plan en heb daarover een mooi businesssplan geschreven met daarin prognoses voor de korte en lange termijn die er heel goed uitzien. Er zijn goede klantencontacten (nog geen toezeggingen op papier) en er zijn zeer geinteresseerde, betrokken en geinformeerde informal investors die het benodigde bedrag zeer waarschijnlijk wel gaan ophoesten en waar ik graag zaken mee doe. Oh ja, ik heb ook al zo'n 12 jaar ervaring in de branch waarin ik werk en heb ook mijn opleiding daarin genoten.

 

De vraag is: hoeveel aandelen belang (%) bied ik hen voor het te investeren bedrag. Is dit nu echt allleen maar natte vinger werk of zijn er toch regels die enigszins aangeven of dat 1,5, 10 of misschien wel 60% moet zijn?

 

Ik ben zeer benieuwd wat de reactie van het forum is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De aandelen die de investeerder krijgt voor zijn geld is afhankelijk van de waarde van je bedrijf (wat heb je er zelf ingestopt en wat heb je inmiddels bereikt) en wat stopt die investeerder erin (alleen zijn geld telt).

 

Globaal kun je stellen dat je net zoveel geld op kunt halen als dat je bedrijf om dat moment waard is (geen discounted cashflow graag) en die investeerder krijgt dan 30 à 40% van de aandelen, afhankelijk van de scherpte van je waarde bepaling. Investeerders moeten niet meer dan z'n 40% van je aandelen willen, anders kunnen ze jou de ondernemer niet laten zijn.

 

Voor een meer genuanceerde bepaling van het percentage aandelen moet je wat meer informatie geven.