• 0

hoeveel geld voor hoeveel aandelen

Beste forumlezers, ik heb een probleem, waar blijkbaar geen enkel adviesbureau me een concreet antwoord op kan geven:

 

Ik ben een startende ondernemer, ik heb een goed plan en heb daarover een mooi businesssplan geschreven met daarin prognoses voor de korte en lange termijn die er heel goed uitzien. Er zijn goede klantencontacten (nog geen toezeggingen op papier) en er zijn zeer geinteresseerde, betrokken en geinformeerde informal investors die het benodigde bedrag zeer waarschijnlijk wel gaan ophoesten en waar ik graag zaken mee doe. Oh ja, ik heb ook al zo'n 12 jaar ervaring in de branch waarin ik werk en heb ook mijn opleiding daarin genoten.

 

De vraag is: hoeveel aandelen belang (%) bied ik hen voor het te investeren bedrag. Is dit nu echt allleen maar natte vinger werk of zijn er toch regels die enigszins aangeven of dat 1,5, 10 of misschien wel 60% moet zijn?

 

Ik ben zeer benieuwd wat de reactie van het forum is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De aandelen die de investeerder krijgt voor zijn geld is afhankelijk van de waarde van je bedrijf (wat heb je er zelf ingestopt en wat heb je inmiddels bereikt) en wat stopt die investeerder erin (alleen zijn geld telt).

 

Globaal kun je stellen dat je net zoveel geld op kunt halen als dat je bedrijf om dat moment waard is (geen discounted cashflow graag) en die investeerder krijgt dan 30 à 40% van de aandelen, afhankelijk van de scherpte van je waarde bepaling. Investeerders moeten niet meer dan z'n 40% van je aandelen willen, anders kunnen ze jou de ondernemer niet laten zijn.

 

Voor een meer genuanceerde bepaling van het percentage aandelen moet je wat meer informatie geven.

 

Het bepalen van het aandelenpercentage voor de investeerders is bepaald geen natte vingerwerk. Net als op de huizenmark worden start-ups op een bepaalde manier gewaardeerd. De investeerders kunnen proposities goed vergelijken. Bied je te weinig aandelen, dan stappen ze er niet in. Bied je te veel, dan ben je een dief van je eigen portemonnee.

 

Over het algemeen wordt er over het aandelen percentage niet onderhandeld. JIJ doet een aanbod en valt dat in goede aarde, dan kies je de investeerder die het beste bij je past.

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ha Ronald,

 

Door de wol geverft, zegt me niks. Je heb goede en slechte investeerders. De slechte zijn in de meerderheid (10:1). Met slechte investeerders kan je geen zaak opbouwen. Maar dat terzeide.

 

Je moet een waardering maken van je onderneming. Hoe je die waardeerd is nogal belangrijk. Als de waardering vooral gebaseerd is op toekomstige winsten, maak je een fout. Die toekomstige winsten realiseer je ook met geld geld van de investeerder(s), dus het is ook hun winst.

 

Om een indicatie te maken van de waarde van je bedrijf, moet ik weten hoeveel geld er van je in zit, hoeveel tijd je er in hebt gestoken, of je al klanten hebt, of je patenten hebt, of je belangrijke deals hebt gesloten met toeleveranciers of distributeurs etc. etc. Het is een klein beetje natte vinger werk, maar gek genoeg komen die investeerders ook steeds tot vergelijkbare waarderingen (als het goede zijn tenminste)

 

Maar missschien is het niet zo'n goed idee omdat in het openbaar te bespreken. Als je me even belt heb je in 10 minuten een indicatie. Dan kan ik ook even checken of je met "goede" investeerders te maken hebt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ronald,

 

Goede vraag. Veel ondernemers hebben dit probleem. Slechts enkelen kunnen hierbij helpen. Alleen ervaren (ex-)investeerders weten precies hoe het werkt met het waarderen van bedrijven.

 

Voor mijn ideeën hierover verwijs ik je naar een eerdere discussie over dit onderwerp: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=21;action=display;threadid=2918.

 

Nog even over de waardering op basis van de zgn. discounted cashflow methode. Hiermee waardeer je een onderneming door het terughalen (disconteren) van toekomstige cashflows naar het heden. In tegenstelling tot wat Nils beweert is deze methode theoretisch gezien de beste methode voor de waardering van aandelen. Een probleem van deze methode is dat er erg veel variabelen een rol spelen. Een kleine verandering van één variabele (m.n. de disconteringsfactor) heeft enorme gevolgen voor de uiteindelijke waardering. Ook is deze methode voor starters onhanteerbaar omdat er teveel onzekerheid is bij het schatten van toekomstige cashflows.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0
Maar missschien is het niet zo'n goed idee omdat in het openbaar te bespreken. Als je me even belt heb je in 10 minuten een indicatie. Dan kan ik ook even checken of je met "goede" investeerders te maken hebt.

 

Je hebt mijn maat Ben getroffen. Heb je er wat aan gehad?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In tegenstelling tot wat Nils beweert is deze methode theoretisch gezien de beste methode voor de waardering van aandelen.

 

Ik zou niet bij een investeerder aankomen met een waardering op toekomstige kasstromen voor een nog niet bestaande onderneming zonder klanten. Je wordt vierkant uitgelachen. Je kan het wel doen, maar dan moet je een reële discount accepteerd van zo'n 50 tot 80% (overeenkomstig het risicoprofiel van een nieuw innovatief bedrijf). Dan blijft er van je toekomstige kasstromen weinig meer over.

 

Voor een bestaande onderneming die zijn "proof of concept" in commercieële zin behaald heeft, is de DCF wel hanteerbaar.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Toch is toekomstige rentabiliteit een prima maatstaf om een bedrijf te waarderen, mits de prognoses door beide partijen (ondernemer én investeerder) als realistisch beschouwd worden. In de praktijk zie je wel een afspraken dat o.b.v. de toekomstige kasstromen een waardering tot stand komt en o.b.v. de investeerder bijv. 35% van de aandelen verwerft. Tegelijkertijd wordt er een afspraak gemaakt dat als de kasstromen mee- of tegenvallen, het belang van de investeerder toe- dan wel afneemt (met onder- en bovengrenzen).

 

Jan

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.